باج خواهی از عربستان و امارات/ ترامپ پایگاه العدید را به مزایده گذاشته است

    کد خبر :56041

اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی.بی.ان» آمریکا نمایش واقعی باج خواهی از عرب‌ها و به تمسخر گرفتن آنان بود.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه در مقاله خود نوشت: اظهارات مفصل و طولانی ترامپ با شبکه سی.بی.ان آمریکا درمورد سفر چهار روزه رکس تیلرسون به عربستان کویت و قطر و نیز دلیل اینکه چرا در اولین سفر خارجی خود عازم عربستان شد، دو نکته مهم را در خود جا داده بود که عبارتند از:

فخر فروشی به اینکه پاسخ به دعوت عربستان مبنی بر سفر به ریاض را به دریافت صدها میلیارد دلار در قالب خرید تسلیحات و سرمایه گذاری عربستان در آمریکا مشروط کرد.

ترامپ گفت، وقتی سعودی ها این شرط را پذیرفتند عازم ریاض شد.

دوم اینکه اظهار داشت 10 کشور آماده میزبانی از پایگاه هوایی العدید آمریکا در قطر هستند و در صورت انتقال این پایگاه همه این کشورها هزینه انتقال و راه اندازی آن را که بالغ بر میلیاردها دلار است، پرداخت خواهند کرد.

تحقیر عربستان از سوی ترامپ

آنچه ترامپ در این اظهارات در صدد بیان آن بود اینکه به دلیل جایگاه مذهبی و یا وزن سیاسی عربستان در سطح منطقه و جهان عازم ریاض نشد، بلکه فقط پول بود که او را راهی عربستان کرد و پس از بازگشت به ریاض این موضوع را با افتخار بیان کرد که میلیاردها دلار را با خود آورده است.

در مورد پایگاه هوایی العدید نیز باید گفت که فقط دو کشور و نه ده کشور در صورت انتقال آن از قطر آماده میزانی از این پایگاه هستند که عبارتند از عربستان و امارات متحده عربی یا همان دو عضو اصلی ائتلاف چهارگانه علیه قطر و فقط این دو هستند که با توجه به توان مالی می توانند هزینه های این پایگاه را تامین کنند.

مزایده پایگاه هوایی آمریکا در قطر

خلاصه اظهارات ترامپ این است که این پایگاه را به مزایده گذاشت و به دنبال بالاترین قیمت است که از کشور میزبان یا همان قطر آغاز می شود آن هم در شرایطی که ترامپ در مقابل حفظ این پایگاه در قطر به دنبال لقمه چربی از ذخیره ارزی این کشور بالغ بر 320 میلیارد دلار است یا اینکه به دشمنان قطر یا همان ریاض و ابوظبی که صندوق ذخیره ارزی آن 900 میلیارد دلار است چشم دارد.

معلوم نیست چه کسی در این مزایده بالاترین مبلغ را پرداخت خواهد کرد، اما شک نداریم که ترامپ تا زمانی که قدرت در کاخ سفید را به دست دارد، روند باج خواهی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را ادامه خواهد داد.

نمایش باج خواهی آمریکا از عرب‌ها

شاید اگر بگوییم تمام مواضع ضد و نقیض ترامپ و تیلرسون و وزیر دفاع آمریکا در قبال بحران عربی در منطقه خلیج فارس فقط یک نمایش برای باج خواهی از این کشورها است، مبالغه نکرده ایم، به این معنی که تیلرسون در سفر به منطقه با قطر در مورد توقف حمایت از تروریسم به توافق رسید اما ترامپ همچنان در اظهارات تلویزیونی اعلام می کند که در روابط با قطر تجدید نظر شده است زیرا سران این کشور در حمایت مالی از تروریسم معروف هستند.

این وضعیت چیز جز ریشخند زدن به عرب ها نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید