سازمان ملل: قتل خاشقچی کار «بن سلمان» بود

    کد خبر :560093

گزارشگر ویژه سازمان ملل در تحقیقات حول قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول، دقایقی پیش گزارش خود را در این باره منتشر کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، «آگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد که مدارک معتبری از دست داشتن مقامات عالی‌رتبه سعودی از جمله «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور در تحقیقات حول قتل خاشقچی به‌دست آمده است.

وی از دبیرکل سازمان ملل خواست تا دستور آغاز تحقیقات بین‌المللی از محمد بن سلمان و نقش او در قتل خاشقچی صادر کند و همچنین خطاب به دولت ایالات متحده خواستار آغاز تحقیقات گسترده توسط «اداره تحقیقات فدرال» (FBI) شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین گفت که رژیم عربستان سعودی به دلیل سوءاستفاده از امتیازات دیپلماتیک کنسولگری خود در استانبول، باید از دولت ترکیه عذرخواهی کند.

به نوشته روزنامه «گاردین» در این گزارش 100 صفحه‌ای که به صورت کامل شرح ما وقع در کنسولگری سعودی در استانبول را ارائه می‌کند، آمده است: «قتل جمال خاشقچی یک جنایت بین‌المللی بود. جمع‌بندی گزارشگر ویژه این است که آقای خاشقچی، قربانی قتل عمد و اعدام از پیش برنامه‌ریزی‌شده بود. دولت عربستان سعودی عطف به قوانین حقوق بشری بین‌المللی مسئول آن است».

این گزارش با استفاده از شنود فایل صوتی مکالمات داخل کنسولگری سعودی در استانبول حین قتل خاشقچی، آخرین لحظه این جنایت را بازسازی کرده و می‌نویسد که مقامات سعودی آن زمان به او گفتند: «می‌خواهیم تو را دستگیر کنیم».

کالامارد توضیح می‌دهد: «ارزیابی فایل‌های صوتی به‌دست آمده توسط افسران اطلاعاتی ترکیه و دیگر کشورها نشان می‌دهد که احتمالا ابتدا به آقای خاشقچی آرام‌بخش تزریق شده و سپس او را با کیسه پلاستیکی خفه کرده‌اند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید