توافق بانک جهانی و رقیب آسیایی برای گسترش همکاری

بانک جهانی و بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا (AIIB) که با ابتکار چین تاسیس شده است، موافقت کردند همکاری خود را در زمینه اشتراک اطلاعات، مبادله نیرو، کار آنالیتیک، فاینانس توسعه و همکاری در سطح کشوری، گسترش دهند.

 تفاهم‌نامه میان دو طرف در نشست بهاره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن امضا شد. این دو وام دهنده یک سال قبل مکانیسمهایی را برای سهیم شدن در هزینه و فاینانس مشترک پروژه‌های سرمایه گذاری ایجاد کرده بودند و از آن زمان بانک AIIB و بانک جهانی پنج پروژه را به طور مشترک فاینانس کرده‌اند که شامل حمایت از تولید نیرو در پاکستان، خط لوله گاز طبیعی در جمهوری آذربایجان و پروژه‌هایی در اندونزی برای بازسازی زاغه‌ها، بهبود ایمنی سد و توسعه زیربنای منطقه ای بوده است.

این دو بانک در بیانیه مشترکی اعلام کردند سرگرم مذاکره برای فاینانس مشترک پروژه‌های بیشتری در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ هستند.

جین لیکان، رئیس بانک AIIB در بیانیه‌ای اعلام کرد امضای این تفاهمنامه مطابق با دیدگاه ما برای نوع جدید از اینترناسیونالیسم است. بعلاوه روابط ما با گروه بانک جهانی را تعمیق می‌بخشد و مکانیسم‌هایی را بنا می گذارد که از طریق آنها می‌توانیم راحت‌تر به همکاری و اشتراک اطلاعات بپردازیم.

سخنگوی بانک جهانی اعلام کرد: اشتراک گذاری اطلاعات مشابه همکاری است که در مراحل اولیه فعالیت AIIB وجود داشت، اما پس از اینکه این موسسه در ژانویه سال ۲۰۱۶ رسما راه اندازی شد، پایان گرفت.

در توافق جدید میزان فاینانس یا اهداف مشخص نشده اند که از طریق دیدارها و مشاوره‌ها برای بحث درباره سرمایه گذاریهای هر یک از این دو بانک، مشخص خواهند شد.

بر اساس گزارش رویترز، بانک AIIB رقیب بانک جهانی و بانک توسعه آسیا به حساب می آید. آمریکا در ابتدا مخالف تاسیس این بانک بود و عضو آن نیست اما بسیاری از متحدان آمریکا از جمله کانادا، انگلیس، آلمان، استرالیا و کره جنوبی به این بانک پیوسته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید