آیا «خانه‌های بازی» به مجوز بهزیستی نیاز دارند؟

    کد خبر :559564

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور به خانواده‌ها نسبت به غیرقانونی بودن «خانه های بازی» که به نگهداری مستمر کودکان اقدام می‌کنند، هشدار داد.

سید منتظر شبر با بیان اینکه هر مهدکودکی از سازمان بهزیستی مجوز نداشته باشد، غیر مجاز است، گفت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی هرجایی که حالت مهد داشته باشد و کودکان برای مدت طولانی در آنجا نگهداری شوند، با هر اسمی مانند خانه بازی، کلاس زبان و… بدون مجوز سازمان بهزیستی، مجاز به فعالیت نیست.

وی با بیان اینکه مردم بعد از مراجعه به این مراکز باید از آنها مجوز سازمان بهزیستی را تقاضا کنند، اظهار کرد: در صورتیکه اتفاقی برای کودکان در این مراکز فاقد مجوز از سازمان بهزیستی بیافتد، به دلیل عدم دریافت مجوز از سازمان ، این نهاد بر آنها نظارتی ندارد. به این ترتیب می‌توان گفت این مراکز نه قانونی هستند و نه مجوز دارند. حتی اگر نهادهای رسمی هم پشت نام محل نگهداری کودکان باشد، بازهم کارشان قانونی نیست.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور افزود: اگر خانه‌های بازی، کودک را به شکل دائم و مانند مهدکودک نگهداری کنند، غیرقانونی است. ممکن است برخی مراکز خرید هم محلی هم برای نگهداری از کودکان داشته باشند، اما این مراکز مهد محسوب نمی‌شوند. این درحالیست که اگر جایی به شکل مستمر کودک را نگهداری کند، حتماً نیاز به مجوز قانونی از سازمان بهزیستی دارد.

به گزارش ایسنا،شبر ادامه داد: در صورتی که در هر مرکزی که صاحب مجوز از سازمان بهزیستی نیست، تخلفی در مورد کودکان اتفاق بیفتد از سوی سازمان بهزیستی قابل پیگیری نیست و والدین تنها می‌توانند علیه نهاد مذکور شکایت کنند. برای مثال اگر شهرداری در فرهنگسراها یا سراهای محله خانه بازی راه اندازی کرده است، که در آن کودک نگهداری می‌شود، این کار غیرقانونی است و این نهاد یا هر نهاد رسمی دیگر باید پاسخگو باشد.

وی افزود: مجوز بهزیستی در کلیه مراکز مجاز باید در معرض دید مراجعه کنندگان نصب شده باشد. همچنین مجوز مدیر و مسئول فنی مهد نیز که با امضای مدیرکل بهزیستی استان است، باید روی دیوار این مراکز نصب شده باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید