مشاور موگرینی: آمریکا مقصر تشدید تنش میان ایران و غرب است

    کد خبر :559495

مشاور ویژه فدریکا موگرینی تاکید کرد که باید کاری کرد ایران باوجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برای پایبندی به آن تمایل داشته باشد.

به گزارش بازتاب، به نقل از نشریه پولیتیکو، ناتالی توچی، مشاور ویژه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در گفت‌وگو با رادیو بی. بی. سی گفت که این اتفاقات به دلیل چیزی که تاکنون در نظر گرفته نشده است رخ می‌دهند و آن واقعیتی مبنی بر این است که آمریکا برجام [توافق هسته‌ای ایران] را نقض کرد.

وی آمریکا را خطاب قرار داده و گفت: شما به سهم خودتان به توافق متعهد نیستید.

این اظهارات توچی به دنبال افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران بر اثر حادثه برای نفت‌کش‌ها در دریای عمان و همچنین چند ساعت پیش از دیدار موگرینی با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن مطرح شده‌اند.

اگرچه اتحادیه اروپا از تأیید ادعای آمریکا مبنی بر این که ایران مسئول حمله به نفت‌کش‌ها بوده، خودداری کرده، توچی با اذعان به این که «ما واقعاً هنوز مدارک قابل تصدیقی در رابطه با آن‌چه دقیقاً رخ داده و چه کسی چه کاری انجام داده است نداریم» مدعی شد: «فکر می‌کنم منطقی باشد که ایران علیرغم انکار کردن، واقعاً این کار را انجام داده باشد».

وی برای تشریح این ادعای خود علیه ایران گفت: فکر می‌کنم این اگرچه پاسخی حداکثری یا افراطی نیست اما قطعاً پاسخ به چیزی است که تهران آن را به عنوان گسترش میدان تنش آمریکا در خلیج فارس تلقی می‌کند و این وضعیتی بسیار خطرناک است چراکه افزایش تنش به مقابله به مثل می‌انجامد.

وقتی از توچی پرسیده شد که آیا تصمیم آمریکا برای خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران توجیهی برای خرابکاری در نفت‌کش‌ها می‌تواند باشد یا نه گفت: من فکر می‌کنم اگر گسترش تنش در یک طرف که آمریکا باشد اتفاق بیافتد، متأسفانه منطقی است. من هم مشخصاً سعی ندارم که به نوعی توجیه کنم فقط منطقی است که مقابله به مثل از طرف مقابل وجود داشته باشد.

وی به بی. بی. سی گفت با وجود این که نه آمریکا و نه ایران «واقعا به دنبال جنگ نیستند، ممکن است جنگی تصادفی رخ دهد که در اثر این چرخه گسترش تنش و مقابله به مثل ایجاد شود».

مشاور ویژه فدریکا موگرینی در پاسخ به این سوال که آیا اروپا باید در صورت درخواست آمریکا نیرو به خاورمیانه بفرستد یا نه، گفت: نه. من فکر می‌کنم که نقش اروپا دقیقاً باید تلاشی در مخالف با این چرخه نادرست باشد و بنابراین نه، فکر نمی‌کنم که باید چنین کاری انجام بدهیم.

وی در ادامه گفت: به عقیده من کاری که باید انجام بدهیم این است که تلاش کنیم تا مطمئن شویم که ایران واقعاً از پایبندی به تعهدات خودش نفعی ببیند اگرچه آمریکا آن را نقض کرده است. تنها راه تحقق آن این است که واقعاً تلاشمان را برای اطمینان حاصل کردن از پایبندی به سهم خودمان در توافق هسته‌ای، افزایش دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید