وزیر بهداشت:تجمیع بیمه‌ها به خاطر رودربایستی مسئولان اجرا نشد

    کد خبر :55896

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رودربایستی‌ها بین مسئولان مانع اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها شد، بیش از هشت ماه از بیمه‌ها طلب داریم اما اجازه نمی‌دهیم دستاوردهایی را که با چنگ و دندان در بیمارستان‌ها به دست آوردیم، از دست برود.

سید حسن هاشمی روز شنبه در حاشیه اجلاس معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی در هتل ارم در جمع خبرنگاران افزود: دو مشکل اساسی نظام سلامت، نبود تولیت واحد مدیریت و نبود منابع مالی پایدار است.
وی گفت: راه حل آن هم ساده است برای برقراری تولیت واحد باید مسئولان قانون را اجرا کنند، در قانون برنامه توسعه پنجم و ششم این موضوع آ‌مده است و بالاتر از آن در سیاست‌های کلان نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بر تولیت واحد و یکپارچه نظام سلامت تاکید شده است.
وزیر بهداشت افزود: در مورد منابع پایدار است هم پیشنهاد ما این بوده است که بودجه وزارت بهداشت از نفت را حذف کنند و معادل آن را به بودجه عوارض و مالیات پیوند بزنند که پایدار بماند.
وی گفت: خواست وزارت بهداشت این است که قوانین اجرا شود، تجمیع بیمه‌ها قانونی بود که به خاطر رودربایستی مسئولان و اما و اگرها اجرا نشد، قانون زیاد می‌نویسیم اما اجرا نمی‌شود، به عنوان مثال به گفته مسئولان فقط 30درصد قانون برنامه توسعه پنجم در کشور اجرا شد.
هاشمی افزود: اگر قوانین اجرا نشود، خیلی بعید است به نظام سلامت کارآمد در کشور دست پیدا کنیم.

*هیچ بیمارستان دولتی حق بیرون فرستادن بیماران را ندارد
وی در پاسخ به این پرسش که در برخی بیمارستان‌ها بیماران برای دریافت دارو و اقلام و خدمات پزشکی به بیرون فرستاده می‌شوند، گفت: گر چه برخی دانشگاه‌ها به خاطر کمبود منابع مالی مشکل دارند و اعتراض داشتند اما حتی یک ساعت هم چنین اتفاقی در هیچ بیمارستان دولتی نیفتاده است و به دانشگاه قزوین هم در این مورد تذکر داده شده است.
هاشمی گفت: هیچ مرکز درمانی دولتی حق ندارد بیماران را برای دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایش و رادیولوژی به خارج از بیمارستان بفرستد و به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم دستاوردهای طرح تحول سلامت را که با چنگ و دندان به دست آوردیم ولو اینکه تحت فشار باشد، از بین ببرد و بلااثر کند.
وزیر بهداشت افزود: به خاطر بدعهدی برخی سازمان ها و شرکای وزارت بهداشت، اداره بیمارستان ها سخت شده است، بیمه‌ها هشت ماه مطالبات بیمارستانها را پرداخت نکرده‌اند اما هیچ کس حق ندارد در هیچ بیمارستان دولتی، بیماران را به بیرون بفرستد و هر جا در این زمینه تخلفی باشد مردم به شماره 190 گزارش کنند.
هاشمی گفت: مشکل مهم وزارت بهداشت، کمبود بیمارستان و مراکز درمانی است، این همه شهر و شهرک و اتوبان و پالایشگاه و معدن در کشور ساخته شده و توسعه یافته است اما به میزان نیاز مردم بیمارستان و مرکز درمانی ساخته نشده است.
وی افزود: وزارت بهداشت حداکثر اگر همه شرایط مهیا باشد، می‌تواند تا 20 درصد نیازهای سلامت مردم را تامین کند در حالی که در شهرهای بزرگی مثل تهران به خاطر کمبود بیمارستان مشکلات جدی داریم.
هاشمی گفت: در تهران برای ساخت بیمارستان گرفتار تامین زمین هستیم، بارها به شورای شهر و شهرداری گفته‌ایم که نیاز مردم به بیمارستان ببش از وضع موجود است، در برخی کلانشهرها مثل ارومیه شهرداری وشورای شهر کمک کردند و در این شهر 60 پارچه زمین برای مراکز سلامت داده شد، انتظار داریم در همه شهرها این گونه رفتار شود.
وزیر بهداشت افزود: مراکز درمانی، مراکز خدماتی هستند و نیاز مردم را تامین می‌کنند اما برخی شهرداری ها نه تنها زمین نمی دهند بلکه عوارض کلان هم طلب می‌کنند.
وی گفت: البته در تهران 370خانه سلامت توسط شهرداری ایجاد شده ولی این کار نیاز مردم به بیمارستان را پاسخ نمی‌دهد، بیمارستان های تهران فوق العاده شلوغ است و مردم با کمبود جدی تخت بیمارستانی مواجه هستند.
هاشمی تاکید کرد: امیدوارم همه به قوانین پایبند باشیم و قوانین فقط در گنجه نماند بلکه حاصل اجرای قوانین در زندگی مردم هویدا باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید