چرا واردات خون به ایران نمی‌شود

    کد خبر :55884

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران علت عدم واردات خون به کشور را توضیح داد.

بشیر حاجی بیگی، ضمن تکذیب برخی اخبار درباره واردات خون به کشور و ضمن گلایه از مرکز آمار گمرک به دلیل انتشار اخبار نادرست اظهار داشت: به دلیل مسائل اپیدمیولوژیک خاص هر کشور، واردات و صادرات خون در همه کشورها ممنوع است.

وی با تکذیب اخبار منتشر شده در مورد واردات خون به کشور اظهار داشت: متاسفانه سال‌‌هاست که این خبر توسط مرکز آمار گمرک اعلام می‌‌شود و هر بار توضیحات مفصل سازمان انتقال خون ایران در این خصوص در رسانه ‌ها درج می‌ شود. ما از گمرک به دلیل انتشار اخبار نادرست در این زمینه گلایه ‌مندیم.

وی با بیان اینکه صادرات و واردات خون در دنیا به دلیل مسائل اپیدمیولوژیک هر کشور ممنوع است افزود: این آمار شاید مربوط به واردات کیسه‌ های خالی خون ‌گیری است و یا درباره خون ‌هایی است که جهت کشت میکروب و استفاده در آزمایشگاه‌‌های تشخیص طبی استفاده می ‌شوند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با تکذیب خبر واردات خون از سایر کشورها به ایران گفت: هر از چند گاهی شائبه ‌های بی اساسی در این باره در برخی رسانه‌‌های مجازی و مکتوب درج می ‌شود. همچنان که در گذشته سازمان انتقال خون ایران به شائبه‌های بی اساس درباره واردات خون یا صادرات آن پاسخ داده است اکنون هم به اطلاع می‌رساند که از نظر پزشکی و به دلیل مسائل اپیدمیولوژیک خاص هر کشور جا به جایی خون از یک نقطه جهان به یک نقطه دیگر ممنوع است.

به گزارش وزرات بهداشت – حاجی بیگی گفت: حوزه طب انتقال خون دارای مفاهیم و واژه‌‌های تخصصی است که نیازمند دانش خاص خود است و عدم آگاهی از آن می ‌تواند منجر به گمراهی و برداشت ‌های نادرست شود.

وی با اشاره به آماری که در زمینه واردات خون از سوی مرکز آمار گمرک منتشر شده گفت: بررسی عناوین این آمارها نشان می ‌دهد آنچه در خبر به عنوان خون مطرح شده، فرآورده ‌ها و اقلام دارویی و کشت‌‌های آزمایشگاهی مورد نیاز و سایر اقلام مشابه بوده و هیچ یک خون کامل نبودند. هرچند که در لیست گمرک سر فصلی تحت عنوان واردات خون انسان و حیوان قرار گرفته است اما این موضوع فقط یک عنوان است و درست نیست.

حاجی بیگی تاکید کرد: سازمان انتقال خون ایران هرگونه واردات و صادرات خون را شدیدا تکذیب می‌کند و انتظار دارد که در درج مطالب عملکرد مسئولانه تری وجود داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید