طاهری: برخی املاک آموزش و پرورش استفاده نمی‌شود

    کد خبر :558157

رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در آموزش و پرورش، املاکی وجود دارد که استفاده نمی‌شود؛ به طور مثال در ایلام 120 واحد وجود دارد که از آن بهره گرفته نمی‌شود لذا نامولد بودن دارایی‌ها موردی است که باید به آن توجه شود.

سعید طاهری رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی‌وحرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور در گردهمایی مشترک معاونان وزیر،‌ مدیران کل ستادی و اجرایی سازمان نوسازی مدارس کشور، گفت: در باب تأمین اعتبار با توجه به کمبود منابع موجود، مبالغی که دست همکاران‌مان می‌رسد هزینه فرصت بسیار بالایی دارد یعنی ما می‌توانیم بسیاری از کارها را انجام دهیم ولی این کار را نمی‌کنیم تا مدرسه‌ای ساخته شود؛ بنابراین قدر این اعتبارات ارائه شده به آموزش و پرورش را بدانید زیرا می‌توانستیم با این پول بازنشسته‌ای را سامان ببخشیم یا اینکه بیمارستان بسازیم،.

وی ادامه داد: به عنوان کارشناس، چالش‌های آموزش و پرورش را بررسی کرده‌‌ایم که شامل دو مورد بیرونی و درونی است؛‌ با توجه به تجربه در بیرون از آموزش و پرورش، تصمیم‌گیری سازمان‌های تصمیم‌ساز تأثیرگذار است؛ برای اینکه ما با دستگاهی تعامل داشته باشیم باید از معیار سند تحول استفاده کنیم زیرا آموزش و پرورش از معدود دستگاه‌هایی هست که سند دارد.

طاهری اضافه کرد: اصول و معیار ما برای همگرایی و تعامل باید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد و غیر از این هر مسیری برویم با چالش مواجه می‌شویم؛ مهم‌ترین چالش‌های کنونی نیروی انسانی، محتوا، فضا،‌ تجهیزات و منابع است که در بحث‌های مربوط به ما فضا و تجهیزات می‌گنجد.

رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: در بحث فضا و تجهیزات، امکانات و املاکی داریم که اکنون خالی است به طور مثال در ایلام 120 واحد وجود دارد که از آن بهره گرفته نمی‌شود. لذا نامولد بودن دارایی‌ها موردی است که باید به آن توجه شود. اکنون 41 درصد مدارس ما در کشور کمتر از 50 دانش‌آموز دارند، آیا امکان اداره کردن آن به شیوه‌های دیگر نیست؟، حتما هست.

وی ادامه داد: نگاه اقتصادی مهمترین فقدان ماست که فکر کردیم وضعیتی وجود دارد که می‌توانیم در هر کجا چندین مدرسه با توجه به سلایق بسازیم؛ ما باید در بحث فضا و تجهیزات سراغ طراحی‌هایی برویم که در سند تحول به آن اشاره شده است؛ همچنین مجتمع‌سازی از اقداماتی مهم است و ما 52 مجتمع آموزشی در حال احداث داریم که اگر بودجه آن را به طور کامل ارائه کنند، طرح‌ها ادامه می‌یابد و اولویت‌ ما نیز شهرهای بزرگ است.

طاهری گفت: با احداث مجتمع‌های آموزشی می‌توان حرفه‌های اقتصادی تعلیم و تربیت و همچنین مدرسه محوری را بهبود بخشید؛ اکنون در راستای چالش‌های چهارگانه، اقدامات مهمی انجام شده است به طور مثال در مورد فضا و تجهیزات ما ابتدا منابع نیاز داریم؛ اعتبارات ما از حدود 500 میلیارد تومان در پیوست شماره یک سال 93 به حدود 3 هزار میلیارد تومان رسیده که نشان می‌دهد چند برابر شده است.

وی اضافه کرد: کل سهم آموزش و پرورش از اعتبارات 10.5 درصد است که نشان می‌دهد رشد قابل ملاحظه‌ای در اعتبارات داشته‌ایم. ما زمانی که با مرحوم حافظی جلسه برگزار می‌کردیم، وی اعلام می‌کرد دولت اعتبارات مربوط به خود را پرداخت نمی‌کند، خوشبختانه سهم اعتبارات خیرین از 178 میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان رسیده است که افزایش بسیاری را نشان می‌دهد.

طاهری ادامه داد: بحث نشاط‌بخشی به مدارس را با ایجاد زمین چمن مصنوعی را تامین اعتبار کردیم و قرار شد 500 مورد دیگر زمین چمن مصنوعی نیز احداث شود. 4 سال پیش طبق گزارش‌ها حدود 15 درصد تخصیص اعتبارات عمرانی وجود داشت به عبارتی 147 درصد تخصیص اعتبار برای سال جاری داشتیم و هزینه‌های ما 29 برابر حدود 51 هزار میلیارد تومان شد.

رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه اکنون نگاه ما مثبت است، گفت: بحث مکان‌یابی احداث مدارس برای ما به عنوان سازمان برنامه و بودجه مورد نظر و حائز اهمیت است؛ اقدامی در سیستان و بلوچستان انجام شد و با الهام از آن قراردادی با دانشگاه خواجه نصیر بستیم تا مشخص شود با توجه به آمایش سرزمینی کجاها مدرسه نیاز است. این سامانه اقدام بزرگی است که تا پاییز اقدامات انجام می‌شود و ما باید بدانیم مخاطبانمان چه کسانی هستند و با چه کیفیتی مدرسه بسازیم.

وی افزود: زیبنده سازمان نوسازی مدارس نیست که پس از 40 سال هنوز بخاری‌های نفتی در آن جمع‌آوری نشده است همچنین از سال 86 که بودجه‌ها کاهشی بوده است برای احداث‌ها مشکل پیدا کردیم؛ استان یزد به شکلی مناسب اعتبارات را به خوبی جذب و حفظ کرده و سهم حدود 17 درصدی را نگه داشته‌اند. همچنین برخی استان ها تا 4 درصد نزول اعتبار پیدا کردند در حالی که پیش از سال 96 اعتبارات آنها تا 20 درصد جذب می‌شد.

طاهری ادامه داد: آقای رخشانی‌مهر گفته‌اند بین 12 تا 15 هزار کلاس درس تحویل می‌دهند که مدیران استانی نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند.

رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: تمام پروژه‌های نیمه ‌تمام در کشور با تزریق اعتبارات فعال است و یکی از بحث‌های مهم دولت این است که متعهد به پرداخت‌ها با توجه به اسناد باشد؛ مولد کردن دارایی‌ها موردی مهم در کنار مکان‌یابی است. ما املاک بسیاری داریم و باید براساس قوانین بودجه‌ای اینها را شناسایی و تبدیل به احسن کنیم. باید ارزش افزوده ملک را بالا ببریم، یا اینکه بسازیم یا تبدیل کنیم؛ باید اموال را تبدیل به احسن و بخوبی از آنها استفاده کنیم و انتظار داریم در سازمان نوسازی مدارس شناسایی املاک صورت گیرد.

وی افزود: در مورد برگشت منابع به قطع می‌گوییم که پول ملک فروخته شده به استان اختصاص می‌یابد و ما نیز مدیریت‌ها را انجام می‌دهیم.

در ادامه این گردهمایی برنامه پرسش و پاسخ بین مدیران سازمان نوسازی مدارس استان‌ها و اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.

به گزارش فارس، یکی از مدیران سازمان نوسازی استان‌ها درباره اسناد خزانه اسلامی گفت: ما تقاضا داریم با توجه به شرایط اقتصادی مملکت، شرایط مناسبی را فراهم کرده باشد ولی امسال با توجه به گزارش‌ها اعتبار کمتری دیده شده است و برای اینکه پروژه‌ها را بهتر به پایان برسانیم نیاز جدی به مساعدت داریم؛ اقدامات را انجام دادیم تا پایان سال مالی 31 تیر باشد ولی درخواست داریم تا مجلس، دولت و … در مورد زمان سال مالی به ما کمک کنند.

رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اکنون حساب ذخیره ارزی بسیار پایین است؛ سال جاری شرایط خاصی دارد و ما در جنگ تمام عیار اقتصادی وارد شده‌ایم که باید بدون هیچ اغماضی برنامه‌ریزی دقیق کنیم. درباره سال مالی بنده پیگیری‌ها را انجام می‌دهم و این مورد از مجلس قابلیت پیگیری دارد.

یکی دیگر از مدیران سازمان نوسازی مدارس درمورد تهدیدات سازمان نوسازی مدارس، نیروهای انسانی را مهمترین بخش خواند و گفت: نیروهای کارای ما تمایل دارند از سازمان بروند تا در مکان دیگری رسیدگی بیشتری به آنان شود؛ برای حفظ نیروی متخصص نیاز است کار اساسی ‌تر شود و بنده معتقدم سازمان نوسازی مدارس مستعد دریافت 50 درصد فوق‌العاده کاری است لذا تقاضا می کنم این سازمان را به صورت ویژه ببینند. همچنین بنده معتقدم نگاه به اعداد اقتصادی در آموزش و پرورش جواب نمی‌‌دهد لذا این وزارتخانه نگاهش را اقتصادی می‌کند و نیاز است سازمان برنامه و بودجه به ما کمک کند.

رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این موضوع گفت: روحیه مشارکت‌جویی و نقادانه را نمی‌توانیم مستقیم به دانش‌آموز بگوییم بلکه دانش‌آموز باشد شخصا با در اجتماع بودن و مشارکت‌جویی به پاسخ برسد.

وی افزود: همانطور که مسؤولیت دوستان را افزایش دادیم در افزایش حقوق آنان نیز سعی خود را خواهیم کرد و حق این عزیزان است که افزایش حقوق برای آنها اتفاق بیفتد.

رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: ما تعدادی ملک از جانب خیرین دریافت کرده‌ایم و سند آن به نام سازمان نوسازی مدارس ثبت شده ولی شرایط سختی برای فروش و تبدیل به احسن آن وجود دارد. ما باید وجه را به حساب خزانه بریزیم زیرا این مورد بحث شرعی دارد و خیر این ملک را به صورت امانت در اختیار قرار داده است.

وی افزود: مکان‌یابی از دیگر موارد مهم است و ما اگر بخواهیم اهداف سند تحول را محقق کنیم باید GIS را راه‌اندازی کنیم متاسفانه بین‌ دستگاه‌ها تمایل برای اختصاص GIS وجود ندارد و ما نیاز داریم تعاملی بین شهرداری‌ها و سازمان برنامه و بودجه ایجاد شود زیرا تعهدات دولت در قبال خیرین محقق نشده است.

رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: بافت‌های فرسوده پس از احیا به فضای آموزشی نیاز دارند و خیرین اعلام کردند اگر وام‌های بدون بهره در اختیارشان قرار گیرد می‌توانند اقدام به ساخت مدرسه کنند؛ نیاز است تفاهم‌نامه سازمان نوسازی مدارس، خیرین و سازمان برنامه و بودجه ایجاد شود و حداقل 500 میلیارد تومان اعتبار در اختیارشان قرار گیرد و این پول در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: قبلا یک سوم اعتبارات تربیت‌بدنی ارائه می‌شد ولی اکنون هیچ اعتباری برای این مورد در مدارس در نظر گرفته نمی‌شود؛ نیاز است سهم‌بری استان‌ها حداقل به صورت توسعه‌ای نوشته شود. براساس گزارش‌ها اعتبارات سازمان نوسازی مدارس چند برابر شده و حداقل کاری که می‌توان انجام داد به کارگیری نیرو در طرح است زیرا فشار در سازمان بسیار بیش از آن چیزی است که مشاهده می‌شود.

طاهری اظهار کرد: بطحایی قبلا اعلام کرده بود می‌توان با مشارکت شهرداری‌‌ها اقدام به ساخت مدارس کرد. شهرداری املاکی خصوصا در تهران دارد که می‌تواند در اختیار قرار دهد همچنین تعاملات با استانداری‌ها برای تسهیل در اقدامات مورد مهم است؛ مدارس غیرانتفاعی دستاوردی برای آموزش و پرورش و فرصتی بزرگ برای سازمان نوسازی مدارس هستند لذا لازم است توجه به مدارس غیرانتفاعی جدی گرفته شود. همچنین نقش سازمان نوسازی مدارس در فروش اموال بیشتر شود زیرا تجربه مزایده را در اختیار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید