انسان‌شناسی از دیدگاه فیلسوفان مسلمان

    کد خبر :55765

غلامحسین دینانی با بیان اینکه در راه شناخت انسان‌شناسی حکمای قدیم از هراکلیتوس تا ابن سینا پاسخهای متفاوتی دادند ، به توضیح انسان‌شناسی از دیدگاه فیلسوفان مسلمان پرداخت.

به گزارش  خبرنگاران پویا؛ دکتر غلامحسین دینانی در برنامه این هفته‌ «معرفت» شبکه چهارم سیما با اشاره به اینکه یکی از مهترین مسائل انسان شناسی است گفت: علوم مختلف انسانی به بررسی ابعاد مختلف آن می‌پردازند.

وی با بیان اینکه انسان شناسی به سه شاخه تقسیم می‌شود گفت:‌ انسان شناسی علمی و تجربی که آن نیز همچون سایر شناختهایی که با تجربه به دست می‌آید علم محسوب می‌شود، انسان شناسی فلسفی و انسان شناسی دینی که هر سه شاخه علی رغم تفاوتهایی که دارند در به دست آوردن شناخت انسان مشترکند.

دینانی با در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان انسان را شناخت گفت: در راه شناخت این پرسش حکمای قدیم از هراکلیتوس تا ابن سینا پاسخهای متفاوتی دادند و انبیا نیز در این زمینه بیاناتی فرمودند که ادیان مختلف در مورد انسان شناسی دیدگاه‌های متفاوت خود را دارند.

وی خلاصه دیدگاه‌های مطرح در این زمینه در این دانست که نفس انسان را روان یا ثابت بدانیم و افزود: به طور کلی برخی جهان را ثابت فرض می‌کنند و برخی آن را روان.

دینانی با بیان اینکه فیلسوفان مسلمان جهان را به ذات متغیر و روان می‌دانند گفت:‌ در بین فیلسوفان غربی نیز این فکر طرفدارانی چون هراکلیتوس دارد.

وی با بیان اینکه انسان نیز متغیر و روان است گفت: بدن انسان با جریان خون برپاست و اگر برای آن توقفی حاصل شود موت برای انسان است و نفس و روان انسان نیز رونده است چون انسان فکر می‌کند و تفکر اگر بخواهد درست باشد به همراه پرسش است؛ یعنی تا پرسش است فکر است.

دینانی با بیان اینکه برخی اوقات انسان جواب پرسش را خود به دست می‌آورد یعنی پرسش‌شونده خود فرد است گفت: بنابراین از این اتفاق می‌توان نتیجه گرفت که فکر انسان همواره در حال تازه شدن است و هیچگاه کهنه نیست. پرسش و پاسخ کهنه نیست و همواره با خود تازگی می‌آورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید