تالار وحدت باید از حصار خارج شود

    کد خبر :557529

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به احتمال دیوارکشی در حریم تئاتر شهر، گفت: نباید تئاتر شهر را محصور کنیم و تالار وحدت هم باید از حصار خارج شود.

حجت نظری در جلسه بررسی وضعیت پیرامونى مجموعه تئاتر شهر اظهار داشت: به طورکلی معتقدم که الزاماً اولین راه، بهترین راه نیست؛ ممکن است اولین راهی که انتخاب می‌کنیم ساده‌ترین راه باشد اما باید با دقت و برنامه‌ریزی بیشتری، مناسب‌ترین راه حل را برای این محدوده انتخاب کنیم؛ نمی‌توانیم دستفروشی را اقدامی کاملاً منفی و غلط بدانیم و بعد بگوییم باید دستفروشی را کنار بگذاریم، این قطعا بهترین راه حل نیست.

نظری با اشاره به مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون، اظهار کرد: هنگامی که در حال تدوین طرح این مصوبه بودیم، تأکید داشتم که دستفروشی معضل نیست؛ امروز هم باید تأکید کنم که دستفروشی معضل نیست، بلکه عدم ساماندهی دستفروشی معضل است؛ برخی افراد به هر دلیلی از مشکلات اقتصادی گرفته تا حتی تلاش برای درآمد بیشتر اقدام به دستفروشی کرده‌اند و حالا راه حل این نیست که به شکل حذفی با آن برخورد کنیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به انتظار بسیاری از هنرمندان برای تبدیل تئاتر شهر به قطب گردشگری گفت: اگر می‌خواهیم مجموعه تئاتر شهر به یک قطب گردشگری فرهنگی و حتی میراثی تبدیل شود، اتفاقا باز هم حضور دستفروشان می‌تواند به آنجا کمک کند، البته حضور ساماندهی شده و با ضابطه که ما در مصوبه مشاغل سیار و بی کانون آن را پیش بینی کرده‌ایم.

وی گفت: بر این اساس در اطراف مجموعه‌ای مانند تئاتر شهر دستفروشان طی فرآیندی شفاف می‌توانند به مدت محدودی حضور داشته و اجناس مرتبط با فرهنگ و کاربری آن مجموعه را به فروش برسانند و سپس گروه دیگر از دستفروشان بر اساس تقاضای خود جایگزین می‌شوند.

نظری با تأکید بر اینکه قطعا نباید در اطراف مجموعه تئاتر شهر، ابزار آلات صنعتی به فروش برسد، اظهار کرد: ما باید به سراغ ساماندهی این فضا برویم تا امکان حضور تمام اقشار جامعه در آن فراهم شود. نه اینکه بخواهیم محیط را ایزوله و محصور کنیم.

وی با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال دیوارکشی در اطراف مجموعه تئاتر شهر، گفت: اینکه بخواهیم فضا را ایزوله کنیم، تجربه نشان داده که اتفاق خوبی نخواهد بود؛ نمی شود گفت که فقط افراد فرهنگی و علاقه‌مندان به تئاتر در این فضا تردد کنند و بقیه حق ندارند وارد شوند، چرا باید یک فضای فرهنگی را از حضور دیگر شهروندان محروم کنیم؟

حجت نظری با اشاره به یکی از تفاوت‌های مدیریت شهری با مدیریت شهری قبلی، گفت: ما یک تفاوت عمده‌ای با مدیریت قبلی داریم و این بود که ما گفتیم که می‌خواهیم شهر انسان محور داشته باشیم؛ به نظرم همان نقدی که در مورد محصور کردن چهارراه ولی‌عصر وجود دارد، در مورد احتمال محصور شدن تئاتر شهر هم وجود دارد و البته نمی‌دانم در نهایت این اتفاق رخ می دهد یا خیر.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ما باید بتوانیم مجموعه تالار وحدت را هم از این حصر خارج کنیم، گفت: اگر مردم نتوانند با امکان مختلف فرهنگی، میراثی و اماکن مهم شهرشان ارتباط برقرار کنند نمی توانیم همه آنها را شهروند شهر بدانیم چون آنها را از هویتشان دوره کرده‌ایم و این برای شهر و شهروندانش خطرناک است.

نظری با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای خارجی مردم می توانند تا حیاط مراکز حساس دولتی هم بروند، گفت: در یکی از کشورهای خارجی ما با دوچرخه به وسط حیاط وزارت امور خارجه ‌شان رفتیم و آنجا هیچکس به ما نگفت که آنجا نرویم و امینت کشور به خطر می افتد، حالا ما اینجا می خواهیم یک پارک و فضای فرهنگی را هم از مردم بگیریم و مانع حضورشان شویم؟ ما نباید پارک را از مردم بگیریم من خواهشم این است که این کار را نکنیم؛ محدودیتی ایجاد نکنیم و مانع نشویم.

وی با بیان اینکه قطعا بهتر شدن فضا در محدوده تئاتر شهر کار سختی است، گفت ما اگر کار سخت انجام دهیم هنرمندیم. کار راحت را همه می توانند انجام دهند، اما می‌خواهیم ثابت کنیم که آدم کار سخت هستیم.

به گزارش  فارس، عضو شورای شهر تهران در واکنش به برخی اظهارنظرها در مورد اینکه فرهنگ برخی از افراد حاضر در محدوده تئاتر شهر متناسب با شأن فرهنگی این محدوده نیست، گفت: اولاً که ما مرجع تشخیص و تعیین فرهنگ مردم نیستیم، ثانیا اگر این گذاره هم درست باشد و ما بگوییم که بعضی از آدم‌هایی که در این فضا هستند، فرهنگشان به اندازه حضور در آن فضاها رشد نکرده، این موضوع ناشی از ضعف ماست که نتوانستیم درست فرهنگسازی کنیم.

نظری در پایان تأکید کرد: بهتر است به جای پاک کردن صورت مسأله، کار سخت را انتخاب کنیم تا ان‌شاءالله شهر بهتری هم برای مردم و هم برای آیندگان داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید