افزایش ۱۰ درصدی صادرات نفت ایران به کره در خرداد ماه

    کد خبر :55712

در حالی که تهران تلاش دارد بعد از لغو تحریم ها تولید نفت خود را افزایش دهد، آمارهای گمرکی نشان می دهد واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه ژوئن برابر با خرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، در حالی که تهران تلاش دارد بعد از لغو تحریم ها تولید نفت خود را افزایش دهد، آمارهای گمرکی نشان می دهد واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.5 درصد افزایش داشته است.

آمارهای گمرکی نشان داد، سئول در ماه ژوئن 1.15 میلیون تن، معادل 281 هزار و 338 بشکه در روز نفت خام از تهران خریداری کرده در حالی که این رقم یک سال پیش 1.04 میلیون تن بوده است.

بر اساس این گزارش، در نیمه نخست سال جاری میلادی، واردات نفت کره جنوبی از ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با جهشی 51.5 درصدی مواجه بوده و به 9.27 میلیون تن، معادل 375 هزار و 597 بشکه در روز رسیده است.

کره جنوبی یکی از مشتریان اصلی نفت خام ایران از جمله نفت بسیار سبک یا همان میعانات است.

هرچند ایران در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2017، در جایگاه دومین تامین کننده بزرگ نفت کره جنوبی جای گرفته، آمارها نشان می دهد که در شش ماهه نخست امسال ایران از جایگاه دوم به جایگاه سوم تنزل کرده و پشت سر عربستان و کویت قرار گرفته است. این کاهش ناشی از اتمام ذخیره میعانات ایران بر روی دریا و پایین آمدن سطح عرضه این کشور عنوان شده است.

ایران در ماه های اخیر تولید نفت خود را به حدود 3.8 میلیون بشکه در روز رسانده و به گفته معاون وزیر نفت این کشور، قصد دارد تولید خود را تا پایا امسال به حدود 4 میلیون بشکه در روز برساند.

ایران، به عنوان سومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک از توافق کاهش تولید معاف است.

در همین حال، واردات نفت کره جنوبی از کویت در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.2 درصد کاهش داشته و به 1.53 میلیون تن رسیده است. در این ماه، صادرات نفت عربستان به کره جنوبی با 13.7 درصد افزایش به 3.48 میلیون تن رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید