رییس کمیته معماری شورای شهر تهران:

کمیته‌های «نما» نباید به محلی برای نارضایتی شهروندان تبدیل شوند

    کد خبر :556624

رییس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران با اشاره به لزوم آسیب شناسی در فرآیند عملکرد کمیته های نمای مناطق ٢٢گانه شهرداری تهران گفت: کمیته های نما به منظور ارتقای کیفیت نماهای شهری و رعایت حقوق شهروندی نباید به محلی برای نارضایتی شهروندان تبدیل شوند.

علی اعطا در همایش هم‌اندیشی اعضای کمیته‌های تخصصی نماهای شهر تهران، با بیان اینکه در طول اجرای مصوبه کمیته های نما جلسات متعددی برگزار شده است، اظهار کرد: پس از اینکه طی پنج سال گذشته جلسات کمیته های نما با بخش نامه داخلی شهرداری اجرایی شده از این پس با مصوبه شورای شهر اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به حضور نمایندگان جامعه تخصصی و مهندسان مشاور در کمیته های نمای مناطق تصریح کرد: از جمله پیش بینی های مصوبه شورای شهر تهران در این بحث حضور نمایندگان جامعه تخصصی به دنبال معرفی از سوی مهندسان مشاور بوده است.

رییس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در کمیته های نمای مناطق باید به حق و حقوق شهروندان به عنوان اولویت توجه شود، اضافه کرد: نماینده شورا در کنار نمایندگان دستگاه اجرایی ( شهرداری تهران)، نمایندگان جامعه تخصصی و جامعه دانشگاهی باید فضایی را فراهم کنند که حق و حقوق شهروندان تضییع نشود.

وی با بیان اینکه درهای کمیته های نما باید در آینده به روی شهروندان باز شود، گفت: شهروندان با حضور در این جلسات می توانند در جریان فرایند بررسی قرار گیرند.

اعطا با اشاره به فعالیت شورایاران در سطح مناطق افزود: شورایاران به عنوان تشکل های محلی می توانند به عنوان نمایندگان شهروندان در جریان بررسی پرونده های مربوط به نماهای شهری قرار گیرند و با ظرفیت سنجی مناسب امکان حضور سایر شهروندان در این جلسات فراهم شود.

رییس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران با اشاره به دیدگاه هایی که در بین شهروندان در خصوص کمیته های نما وجود دارد ، گفت: شهروندان تصور می کنند کمیته های نما گلوگاه هایی هستند که پرونده های آنها چند ماهی در آنجا معطل خواهد شد و صرفا با استفاده از روابط می توانند از این مرحله عبور کنند و بخش زیادی از مراجعات به کمیسیون معماری و شهرسازی شورای در این باره است.

اعطا با اشاره به لزوم آسیب شناسی در فرآیند عملکرد کمیته های نمای مناطق ٢٢گانه شهرداری تهران توضیح داد: کمیته های نما در فرآیند صدور پروانه به منظور ارتقای سیما و منظر شهری تشکیل می شوند و باید به گونه ای عمل کنند که شهروندان با حضور در این کمیته ها حس کنند برای ارتقای کیفیت کار خود مراجعه کرده اند.

به گفته اعطا، کمیته های نما به منظور ارتقای کیفیت نماهای شهری و رعایت حقوق شهروندی نباید به محلی برای نارضایتی شهروندان تبدیل شوند.

باید فضای معماری شهری را ارتقا دهیم

عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز در این همایش گفت: طی سالیان گذشته معماری ایرانی دچار آشفتگی شده که برآیند آن در منظر شهری و فضایی که زندگی می کنیم قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: در ابتدای قرن حاضر با هجوم فرهنگ بیگانه به سرزمین تاریخی و قوام دار ایران ، آنچه در طول قرنها به صورت هماهنگ با فرهنگ ایرانی رشد کرده بود دچار خلل و نقصان شد و دانش آموختگان به ابزارهایی تبدیل شدند که رشته گذشته معماری ایرانی را گسستند و بنابراین در آن برهه، فرصت و امکان ساماندهی معماری ایرانی فراهم نشد.

به گزارش ایسنا، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران افزود: علیرغم اینکه در این زمینه در پنجاه سال گذشته توفیق چندانی حاصل نشده است، اقداماتی که از چند سال پیش آغاز شده، کمک کننده خواهد بود.

گلپایگانی اظهار داشت: در شهرداری تهران 60 نفر درگیر مبحث منظر و سیمای شهری هستند که سبب ارتباط فضای دانشگاهی و حرفه ای با آنچه در شهر اتفاق می افتد، خواهد شد.

وی با اشاره به یکی از مشکلات این حوزه افزود: متخصصین ما در بیش از 90 درصد ساخت و ساز شهری اعمال نظر نمی کنند و بنابراین اساتید و متخصصین ما باید به گونه ای ساماندهی شوند که به بررسی اینگونه مسائل بپردازند. اگر این روند انجام شود، قطعا نتیجه بهتری حاصل خواهد شد و می‌توانیم ایرادات این فرایند را برطرف کنیم.

براساس گزارش شهرنوشت، وی عنوان کرد: متخصصین ما می توانند با بهره گیری از هوشمندسازی از سوابق یک گذر و منطقه اطلاعات کسب کنند .

معاون شهردار تهران گفت: یکی از عوامل مهم در این حوزه توجه به اجرای نما و طی شدن فرایند قانونی و عدم تخلف در اجراست. رکن اصلی در اجرا؛ نظارت در شهرداری و هدایت و راهبری توسط اداره کل شهرسازی است.
گلپایگانی در پایان سخنانش تصریح کرد: امیدواریم این اقدامات علاوه بر ارتقای نما و منظر که فقط بخشی از معماری شهری است ، کل فضای معماری شهری را نیز ارتقا دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید