وزیر بهداشت: برخی درخصوص کیفیت داروهای داخلی جوسازی می‌کنند

    کد خبر :556347

وزیر بهداشت با بیان اینکه برخی به با جوسازی به دنبال زیر سوال بردن کیفیت داروهای تولید داخل هستند، گفت: سلامت مردم را فدای سیاست واردات نخواهیم کرد.

سعید نمکی وزیر بهداشت اظهار داشت: سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از سازمان‌های مهم در زمینه تهیه دارو و بها دادن به تولید داخل و چه از نظر نظارت بر مواد غذایی و آرایشی بهداشتی یکی از مهمترین سازمان‌های هر کشوری است.

وی افزود: در اوایل شروع به کار در وزارت بهداشت با هدف حمایت از تولید داخل کار خود را آغاز کردیم ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا همه فعل و انفعالات سازمان غذا و دارو برای مردم شفاف باشد و مردم از فعالیت‌های این سازمان اطلاع داشته باشند.

در شرایط جنگ اقتصادی هستیم

نمکی با بیان اینکه در سازمان غذا و دارو شفافیت وجود نداشت گفت: در اوایل آقای پیرصالحی برای این کار انتخاب شد که پیشرفت کار به دو دلیل مورد قبول من نبود، یکی این که پروسه این شفافیت و تغییرات کند بود و دوم اینکه در حال وارد شدن به مرحله بعد از جنگ اقتصادی به دلیل تحریم‌ها هستیم، و ما برای انتقال پول با مشکلاتی مواجه هستیم.

وزیر بهداشت افزود: کمبودهای دارویی به مراتب مشابه از روزهای سال قبل کمتر هستند، ما به صورت روزانه آمار کمبودهای دارویی کشور را مشاهده می‌کنیم آنچه برخی از دوستان اشاره می‌کنند داروهای خارجی است به دلیل اینکه مشابه تولید داخل دارند اجازه ورود به آنها داده نشده است.

نمکی در پاسخ به این سوال که پزشکان مردم را به مصرف داروهای خارجی تشویق می‌کنند توضیح داد: قطعا طبق ضوابطی که در سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت داریم این افراد را توجیه می‌کنیم استدلال‌های آنها را می‌خواهیم ممکن است فراورده‌های داخلی و خارجی با یک بیمار ناسازگار باشد،در ابتدا باید کیفیت دارو را بررسی کنیم و واکنش بدن بیمار به دارو را مورد بررسی قرار دهیم.

سلامت مردم را فدای سیاست واردات و تولید داخل نخواهیم کرد

وی افزود: برخی از پزشکان متأسفانه از محصولات وارداتی حمایت ویژه می‌کنند ما این موضوع را به حساب کمبود دارو نمی‌زنیم و به سمت این موج نیز حرکت نمی‌کنیم، سلامت مردم برای ما بسیار مهم است و سلامت مردم را فدای سیاست واردات نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: اگر در شرایطی مشاهده کنیم که کیفیت داروی تولید داخل مناسب نیست داروی خارجی را وارد خواهیم کرد، ما قبول نداریم که داروی «متفورمین هگزال» با دارویی که از آلمان وارد می‌شود تفاوت کیفیتی دارد، مگر اینکه شخص وارد کننده این داروی خارجی این صحبت‌ها را مطرح کند. ما به عنوان مرکز علمی این حرف را قبول نداریم در برخی از مواقع بیمار ممکن است از لحاظ روحی و روانی و رفتاری رنگ یک قرص هم عادت کند در صورتی که تاثیرگذاری این دو نوع دارو با یکدیگر تفاوتی ندارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه من متولی سلامت مردم هستم گفت: من رانتی به واردات و تولید کننده نمی‌دهم،خون خانواده من و خانواده اهل سیستان و بلوچستان هیچ تفاوتی ندارد و اگر قرار باشد قرصی در تولید داخل کیفیت لازم را نداشته باشد به قفسه داروخانه وارد نمی‌شود.

وزیر بهداشت افزود: ظالمانه است که بگوییم کیفیت داروی تولید داخل به مراتب از داروهای خارجی پایین تراست، این موضوع فضاسازی است که به وسیله وارد کنندگان صورت می گیرد، بنده برای خودم و اعضای خانواده‌ام به جز داروی ایرانی در تمام سال‌های گذشته داروی دیگری مصرف نکرده‌ام و حتی اگر به سفر خارجی بروم بروم از داروی ایرانی استفاده می کنم، این افتخار است که صنعتگران تولید داخل ما توانستند دارو تولید کنم و آن را به کشورهای دیگر صادر کند.

جوسازی در خصوص کیفیت داروی تولید داخل

نمکی گفت: ۳ درصد داروی وارداتی ما به این دلیل معادل تولید داخل ما ارزبری می‌کند که برخی جوسازی می‌کنند و این کار عاقلانه و منطقی نیست، در طرح تحول سلامت باید پارامترهای اقتصادی را مد نظر قرار می‌دادیم، پوشش بیمه‌ای برای ۵ میلیون نفر به صورت ناگهانی هزینه‌های زیادی را به بیمه‌ها تحمیل کرد، افرادی که بیمه خویش‌فرما بودند به سمت بیمه سلامت سرازیر شدند همچنین افرادی که توانایی پرداخت حق بیمه را داشتند نیز تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، این‌ها مواردی بود که می‌توانست مدیریت شود.

طرح تحول سلامت ادامه میابد

وزیر بهداشت گفت: طرح تحول سلامت فواید قابل توجهی از قبیل کاهش پرداخت از جیب بیمار، ماندگاری پزشک در مناطق محروم و نوسازی و بهسازی مراکز درمانی و حمایت از بیماران خاص را به دنبال داشت که این موضوعات درحال پیگیری و ادامه دادن است.

نمکی با بیان اینکه برای این موارد منابع بیشتری گذاشتیم گفت: برخی از بسته‌ها نیز محدود شده است و اولویت پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی بر بستری را به عنوان سیاست مدنظر وزارت بهداشت قرار دادیم، اگر ما بتوانی در موضوع پیشگیری سرمایه گذاری کنیم در آینده به مراتب موفق‌تر خواهیم بود.

وزیر بهداشت گفت: در سال ۹۶ حدود ۳۸۰ هزار مرگ در کشور ثبت شده است که ۹۰ هزار مورد آن ارتباط مستقیم با فشار خون داشته است. این افراد زمانی متوجه فشار خون خود می‌شوند که به دلیل بیماری به آس سی یو یا سی سی یو مراجعه کرده‌اند.

بررسی سلامت دهان و دندان ۱میلیون و ۲۰۰هزار دانش‌آموز

وی ادامه داد: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون به اندازه ۳ تخت بیمارستانی برای ما هزینه داشته است، در حوزه دهان و دندان نیز سلامت یک میلیون ۲۰۰هزار کودک دبستانی را بررسی کرده‌ایم و بحث پیشگیری از پوسیدگی در مدارس تا زمان آغاز سال تحصیلی خاتمه پیدا خواهد کرد. این موضوع به معنی صرفه‌جویی در حوزه هزینه دندانپزشکی است.

ایجاد ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری

۴۰۰ خانه بهداشت عشایری در حال ایجاد است تا سلامت مردم ساکن در این مناطق توسط بهورزی از همین مناطق بررسی شوند، طرح تحول ادامه پیدا خواهد کرد و در زمینه امر توانبخشی و پیشگیری پوشش بیمه‌ای این خدمات پیگیری خواهد شد.

سازمان غذا و دارو مانند قرارگاه اداره می‌شود

وی در خصوص استعفای سرپرست سازمان غذا و دارو در دولت قبل توضیح داد: در آن دوران وی شرایط را عادلانه ندانست و از این سمت استعفا داد، شانه‌ساز از مدیران پاکدست است؛ در حال حاضر سازمان غذا و دارو به شکل قرارگاه در حال اداره شدن است تا بتوانیم از لحاظ اقتصادی همه چیز را رصد کنیم. سازمان غذا و دارو به صورت قرارگاه اداره می‌شود و من به عنوان رئیس قرارگاه هفته‌ای دو جلسه در سازمان حضور پیدا می‌کنم و راهکارهای ورود دارو، مسائل ارزی، مواد اولیه و رصد صدور مجوز و پروانه را بررسی می‌کنیم.

از نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان، وارد کنندگان و نمایندگان شرکت‌های ذی‌نفع در شورای مشورتی حضور خواهند داشت، و مشکلات خود را به ما مطرح کرده و سعی می‌کنیم با سرعت این مشکلات را برطرف کنیم.

واریز افزایش حقوق کارمندان وزارت بهداشت

نمکی تصریح کرد: معوقات ما به مطالبات ما از سازمان تامین اجتماعی برمی‌گردد و حدود ده هزار میلیارد تومان از تأمین اجتماعی طلب داریم، مطالبات کارمندان ما در کشور ۲هزار میلیارد تومان است و اکنون مبلغ ۴۰۰هزار تومان مصوب مجلس در حال واریز شدن است.

پرداخت پاداش بازنشستگان وزارت بهداشت

وی در برنامه رادیویی پارک شهر گفت: پاداش پایان خدمت بازنشستگان وزارت بهداشت تا سال ۹۶ پرداخت شده است و تا ماه آینده پاداش سال ۹۷ این افراد نیز پرداخت می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید