آب های روان؛ مهمترین مخرب پل صدر!

    کد خبر :55625

ایمنی پل صدر در شرایطی است که به گفته گروهی از کارشناسان این پل روی گسل‌های زلزله و قنات‌های زیادی ساخته شده است و در اصطلاح خانه‌ای روی آب است.

پل صدر به عنوان یکی از پروژه‌های شهرداری تهران همواره محلی از انتقاد‌ها علیه مدیریت شهری پایتخت بوده‌است.
فارغ از عملکرد مالی غیرشفاف شهرداری تهران در احداث پل صدر و نا مشخص نبودن هزینه‌های ساخت آن و هزینه فرصت ساخت این پل که چقدر با این هزینه شهرداری می‌توانست حمل و نقل شهری را توسعه دهد، ایمنی این پل نیز یکی از جمله مهم‌ترین انتقاد‌هاست.
ایمنی پل صدر در شرایطی است که به گفته گروهی از کارشناسان این پل روی گسل‌های زلزله و قنات‌های زیادی ساخته شده است و در اصطلاح خانه‌ای روی آب است.

پیش از این بحث‌های زیادی درباره ایمنی پل صدر مطرح شده و همواره شهرداری تهران بر رعایت اصول ایمنی در ساخت این پل تاکید کرده و همزمان گروهی از کارشناسان می‌گویند وقوع زلزله در تهران می‌تواند باعث تخریب این پل شود.
یکی از کارشناسانی که در این مورد پژوهش‌های میدانی داشته است، دکتر فریبرز ناطقی‌الهی، معاون پیشین پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله و رییس پژوهشکده مهندسی سازه و رییس پیشین انجمن مهندسی زلزله ایران است. او اما پیش از این با حضور در کافه خبر خبرآنلاین به تفصیل درباره وضعیت نا ایمن پل صدر صحبت کرده بود.

قبل از این نیز در گزارشی عنوان کرد با وقوع زلزله در تهران تخریب طبقه دوم اتوبان صدر قطعی‌ است.

او به تازگی پژوهشی میدانی از محیط کارگاهی تونل صدر داشته است و تصاویر آن را در اختیار خبرآنلاین قرار داده است. بر اساس تصاویر ارائه شده از سوی ناطق‌الهی در پایه‌های پل صدر تخلیه آب صورت می‌گیرد و او ادله‌هایی برای پایه‌های لرزان این پل ارائه می‌دهد.

فریبرز ناطقی‌الهی در این زمینه می‌گوید: چندی پیش مسایل عمده و خطر انهدام پل در زمان زلزله با توجه به گسلها و قنات های منطقه و نحوه طراحی را با دلیل و عکس بیان کردم. بسیاری از این مطالب قدردانی کردند و چند نفری هم بدلیل مصادف بودن بحث‌های من با انتخابات آن‌را یک حرکت جهت دار قلمداد کردند، از انجایی که بین بنده معلم و سیاست هزاران سال نوری فاصله است باز برخی شک کردند!

او با اشاره به اینکه پیش از این در یکی از بررسی‌های میدانی‌‌م به گسل‌ها و قنوات محدوده پل صدر اشاره کرده بودم و احتمال شکسته شدن زیر فونداسیون پایه های پل را با مدارک ارائه دادم گفت: به تازگی اما در یکی از بررسی‌های میدانی خود به موردی برخوردم که در نوع خود بسیار عجیب بود. به طوریکه تصاویر زیر نشانگر این است که پل صدر و پایه‌های در معرض تخلیه آب و در حال جریان آب زیر پل در تونل در حال احداث فاضلاب منطقه است.

رییس پیشین انجمن مهندسی زلزله ایران در ادامه تاکید کرد:حتی اگر قنوات منتهی به پایه‌ها مسدود شده باشند که بعید میدانم، آب در حال جریان، ساکت و ساکن که نمی ماند راهی برای ادامه حرکت خود پیدا میکند! حالا سوال مهم و بسیار حیاتی که مطمئن هستم اصلا به آن فکر نشده و یا برای جلوگیری از خودپسندی شاید چند نفری به ان فکر کرده باشند، این آب کجا می‌رود ؟ مسلما آب راهی را از زیر ساختمان‌های منطقه پیدا کرده و ادامه حرکت می دهد و بسترهای زیر املاک مردم در منطقه را شسته و با توجه به متوسط و بلند مرتبه بودن ساختمان‌های حاشیه پل یک خطر بسیار بسیار جدی را برای مردم منطقه و خود پل ایجاد می‌کند و یا در آینده نزدیک در اثر استمرار خواهد کرد.

ناطقی در جمع‌بندی اظهارات خود تاکید می‌کند؛ با این وضعیت دیگر نیازی به زلزله برای انهدام پل نیست!
او با اشاره به اینکه امور مهندسی و فنی بسیار جدی است و یک محاسبه غلط یک عدم دقت، کافیست که فاجعه ای بپا شود، می‌گوید: امروز می‌بینیم تمام ورودی و خروجی های پل بسته می‌شوند چون در طرح اولیه به‌درستی دیده نشده اند و گفته می‌شود این‌ها خروجی های اضطراری است، ما هم باید باور کنیم !!!!! پس این هزینه هنگفت برای چه صرف شده ! در ضمن دلسوزی با مسایل حاشیه‌ای یکی نشود، ما باید بگویم و بنویسیم ! پمپهای محلی این تونل فاضلاب، سه روز است که آب را از بستر زیر پل دارند تخلیه می‌کند و معلوم نیست عاقبت‌ش چه شود. در حفره ورودی با ٨ متر عمق ٤ متر آن با وجود پمپاژ ٢٤ ساعته در چند متری پل با اب پر است.

 

 

 

 

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. علی گفت:

    مشخصه مغرضانه حرف میزنه. چون خروجی اضطراری برای تخلیه پل زمانی هستش که تونل ممکنه بسته باشه.
    ازش فقط باید سوال کرد حجم ترافیک تونل نیایش رو مگه میشه به صدر تراز صفر وارد کرد؟! تراز صفری که همین الان اشباع هستش.

دیدگاهتان را بنویسید