امروز وکلای ایرانی در دادگاه لاهه از حقوق کشورمان دفاع می کنند

    کد خبر :556111

عضو هیات رئیسه مجلس: امروز وکلای ایرانی در دادگاه لاهه از حقوق کشورمان دفاع می کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در توییتی اعلام کرد: دعاوی ایران علیه آمریکا برای توقیف دو میلیارد دلار از اموال و دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی در دادگاه لاهه مطرح شد که بر اساس آن روز چهارشنبه وکلای آمریکایی به دفاع پرداختند و امروز (پنجشنبه) نیز وکلای ایرانی از حقوق کشورمان دفاع می کنند.

«احمد امیرآبادی فراهانی» در این توییت نوشت: داوران برای صدور رای برای یکی از مهمترین پرونده های دو کشور وارد شور می شوند و سه داور ایرانی و سه داور آنها متشکل از دو آمریکایی و یک انگلیسی و سه داور ناظر شامل آلمانی و رئیس سوئیسی داوری خواهند کرد.

یادآورمی شود، ایران در سال ۱۳۹۵ در پی توقیف دو میلیارد دلار از اموال و دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی، دعوای خود را در دیوان لاهه، علیه آمریکا مطرح کرد.

** خروج آمریکا از برجام و شکایت ایران از آمریکا

پیشتر در پی توافق برجام آمریکا تمامی تحریمهای مربوط به برنامه‌ی هسته ای ایران را لغو کرد اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ، آمریکا از برجام خارج شد و تحریمها را دوباره از سر گرفت و ایران از این اقدام امریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه شکایت برد.

در شکایت ایران علیه امریکا حقوقدانان ایرانی به پیمان مودت بین دو کشور متوسل شدند، پیمانی که در آن قید شده دو کشور در صورت بروز اختلاف می‌توانند برای رفع آن به دیوان بین‌المللی دادگستری مراجعه کنند.

ایران در این دعوا اعلام کرد که ایالات متحده امریکا با برگرداندن تحریمها، پیمان مودت بین دو کشور را نقض کرده است. جمهوری اسلامی خواستار لغو تحریم‌ها و همچنین دریافت خسارت شد.

گرچه حقوقدانان و وکلای آمریکایی تلاش کردند ابتدا دیوان لاهه را فاقد صلاحیت رسیدگی به این پرونده معرفی کنند، اما قضات دیوان با اتفاق آرا این ادعا را رد کردند و در نهایت دیوان ۱۱ مهر ۱۳۹۷ «رأی موقت» اما لازم‌الاجرا و الزام‌آور خود را به نفع ایران صادر کرد.

طبق رأی دیوان بین المللی لاهه، دولت ایالات متحده ملزم شد موانعی را که در مسیر روابط تجاری ایران در حوزه‌های مشخصی برقرار کرده برطرف کند.

همچنین آمریکا باید تضمین کند که مجوزهای لازم برای موارد مشخص شده در رأی دیوان را صادر کرده و در عمل نیز پرداخت‌ها و معاملات مربوط به آن موارد را انجام دهد. دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین در این قرار بر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام را تأیید کرده، صحه گذاشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید