پس از دو دهه خشکسالی ، دامپروری در قلعه گنج  دوباره جان گرفت

    کد خبر :556003

بزداریهای صنعتی جایگزین دامداری سنتی در مراتع خشکیده قلعه گنج شده است .
مجری طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج به خبرنگار ما گفت: با گذشت بیش از دو دهه خشکسالی ، مراتع حاشیه تالاب جازموریان جوابگوی دامداری به روشهای سنتی نیست ، از این رو بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان ، در راستای اجرای طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج ، با جایگزینی بزهای شیری نژاد مورسیا در فضای بسته می کوشد تا شغل آباء و اجدادی مردم این منطقه حفظ شود و در عین حال به مراتع حاشیه تالاب نیز ضربه ای وارد نشود .
مسعود حیدروند با بیان اینکه ۳ هزار راس از این نوع بز ، از منطقه مورسیا در اسپانیا انتخاب و به قلعه گنج آورده شده است
گفت:  اکنون جمعیت این گله ، به ۶ هزار راس رسیده و کم کم این بزها به مردم واگذار میشود تا آنها بتوانند در گام اول  بزداریهای کوچک ۲۵ راسی و در گام دوم بزداری ۵۰ راسی تشکیل دهند .
مجری طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج ادامه داد: تاکنون  ۴۱ نفر برای ایجاد بزداریهای کوچک از بنیاد علوی تسهیلات گرفته اند و ۶۸ نفر دیگر نیز با تشکیل پرونده در نوبت اخذ تسهیلات هستند .
وی میزان پرداخت تسهیلات برای تشکیل بزداریهای محلی در شهرستان قلعه گنج را تاکنون ۴ میلیارد و ۶۸۴ میلیون تومان اعلام کرد  و گفت : همه کسانی که تمایل داشته باشند میتوانند از تسهیلات کم بهره بنیاد علوی برای تشکیل بزداری های محلی استفاده کنند .
مسعود حیدروند همچنین از ایجاد کارخانه فرآوری شیر ، در شهر قلعه گنج خبر داد و افزود: این کارخانه در حال حاضر روزانه ده تن شیر بز مورسیا را از بزداری مادر و همچنین بزداریهای کوچک محلی ، دریافت می کند و فرآوری پنیر و دوغ را انجام میدهد .
وی از اعطاء وام یارانه دار بنیاد علوی به روستائیان خبر داد و گفت : آنها میتوانند خودشان به تنهایی نیز  این نژاد را وارد کنند و بنیاد نیز در این زمینه به آنها کمک می کند .
حیدروند  همچنین در خصوص تضمین تسهیلات نیز گفت: بنیاد در این خصوص ساده سازی کرده و از متقاضیان چاه آب با پروانه و سند خانه روستایی را نیز قبول میکند تا راحتتر بتوانند تسهیلات دریافت کنند .
در راستای واگذاری بز مورسیا به مردم قلعه گنج ، آقای خواستگاری اولین کسی است که در روستای چاه شاهی ، دامداری محلی تشکیل داده است و معتقد است در گذشته دام منطقه صحراگرد بود و به مراتع ضربه میزد و با خشکسالی های دو دهه اخیر به نظر می رسید دامداری در این منطقه به پایان رسیده است اما با اجرای این طرح ، دامداری منطقه دوباره زنده شد و به علاوه دامداری در فضای بسته ، نگهداری آن را برای مردم قلعه گنج راحت کرده است .
آقای احمدی یکی دیگر از دامداران منطقه که سالها دامداری سنتی داشته می گوید : بز نژاد مورسیا ، روزانه ۳ تا ۵ لیتر شیر می دهد در حالی که در این منطقه گاو وجود دارد که روزی یک لیتر هم شیر نمی دهد .
مدیرعامل هولدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان نیز در خصوص دلیل انتخاب نژاد مورسیا گفت: شرایط اقلیمی شهرستان قلعه گنج شرایط سختی است زیرا هم استرس گرمایی در این منطقه از کشور وجود دارد و هم استرس ناشی از کمبود آب ، بنابراین ما باید دامی را انتخاب می کردیم که هم بتواند شرایط اقلیم گرم و خشک را تحمل کند و هم در این شرایط به ما تولید مطلوب تری بدهد .
عظیم رجایی افزود: نژادهای مختلفی از کشورهای فرانسه / ترکیه / آلمان  و اسپانیا برای مطالعه کاندید شدند و پس از کار کارشناسی و فنی و با در نظر گرفتن شاخص مقاومت به شرایط اقلیمی ، تولید و قدرت باروری ، نژاد مورسیا متعلق به منطقه مورسیای اسپانیا در نزدیکی آفریقا انتخاب شد .
وی با بیان اینکه در برخی کشورها سرانه تولید شیر ۸ برابر کشور ماست تاکید کرد : ما با محدودیت منابع آبی چاره ای نداریم جز اینکه نژادهایی را پرورش بدهیم که ظریب تولید مطلوب تری داشته باشند .

شهرستان قلعه گنج یکی از محرومترین مناطق ایران ، در سال ۹۳ به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور انتخاب  و بنیاد علوی ،  با اجرای طرح ملی آبادانی و پیشرفت در این شهرستان ، تلاش میکند با ایجاد مشاغل مختلف برای مردم ، وابستگی آنها را به نهادهای امدادی کم کند تا بتوانند به یک معیشت پایدار دست یابند .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید