آبه در آستانه سفر به تهران با ترامپ تلفنی گفت‌وگو کرد

    کد خبر :554931

بنا به گفته سخنگوی دولت ژاپن، نخست‌وزیر این کشور در آستانه سفر خود به ایران با رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مسائل منطقه از جمله ایران گفت‌وگوی تلفنی برقرار کرد.

«یوشیهیده سوگا» دبیرکل کابینه ژاپن و سخنگوی دولت این کشور امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران درباره سفر آتی «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن به تهران گفت که آبه سفر سه روزه خود را روز 12 ژوئن (22 خردادماه) به امید کاهش تنش‌ها میان واشنگتن و تهران آغاز می‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، سوگا در ادامه تصریح کرد که آبه و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امروز در خصوص سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

بنا به گفته سخنگوی دولت ژاپن، رهبران دو کشور آمریکا و ژاپن «درباره اوضاع منطقه‌ای از جمله ایران تبادل نظر کردند».

طبق این گزارش، آبه قرار است در سفر خود به ایران با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران و آیت الله «علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

ترامپ ماه گذشته به ژاپن سفر کرد و با اشاره به گزارش‌ رسانه‌ها درباره احتمال سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران تصریح کرد که آبه «روابط بسیار خوبی با ایران دارد».

وی اینگونه گفت: «خوب است. هیچ‌کس به ویژه من خواهان این نیست که شاهد وقوع رخدادهای وحشتناک باشد».

رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد: «آقای نخست‌وزیر درباره آن با من صحبت کرده و من معتقدم که ایران خواستار صحبت خواهد شد. اگر آنها بخواهند صحبت کنند، ما نیز خواستار گفت‌وگو خواهیم بود. خواهیم دید که چه می‌شود… کسی نمی‌خواهد شاهد وقوع اتفاقات بد باشد، مخصوصا من».

آبه همچنین میزبان «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران بوده است و ظریف در حین سفر به ژاپن ابراز امیدواری کرد که توکیو و دیگر همپیمانان آمریکا «اقدامات عملی در جهت حفظ این توافق بین‌المللی ارزشمند (برجام)» در پیش بگیرند.

پیش از این رسانه‌های ژاپنی گزارش کرده بودند که بر اساس برنامه اولیه، انتظار می‌رود آبه روز ۲۳ خرداد با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران و روز ۲۴ خرداد با رهبر معظم انقلاب دیدار داشته باشد.

سید «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در واکنش به گزارش‌های تازه مبنی بر احتمال سفر آبه به تهران، گفت رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر ژاپن را به تهران دعوت کرده و قرار است این سفر در «زمان مناسب» انجام شود.

پایگاه خبری «اس سی ام پی» نیز درباره سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران گزارش کرده بود که مساله نفت، مساله هسته‌ای، دونالد ترامپ و کره شمالی دستور کار سفر نخست وزیر ژاپن به ایران است.

ژاپن از بزرگترین خریداران نفت ایران است و یکی از 8 کشوری بود که به مدت شش ماه از آمریکا برای ادامه خرید نفت و میعانات گازی ایران معافیت گرفته بود. دونالد ترامپ اوایل ماه میلادی از تمدید معافیتها برای واردات نفت از ایران خودداری و اعلام کرد که سیاست به صفر رساندن درآمدهای نفتی ایران را در چارچوب اعمال فشار حداکثری در پیش گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید