تشریح دلایل تاخیر 17 ساله در راه اندازی بید بلند 2

    کد خبر :55463

ثمری گفت: در سال های گذشته 25 درصد محصولات با ارزش یا می سوخت و یا به چاه ها سرازیر شده و مورد استفاده قرار نمی گرفت.

غلامحسین ثمری مشاور مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به روند توسعه پالایشگاه بیدبلند 2 اظهار داشت: اکنون مراحل توسعه این پالایشگاه از 50 درصد گذشته و تا اواخر سال 97 نیز نهایی می شود.

وی افزود: در این پروژه از لایسنسورهای خارجی استفاده شده اما در کل پروژه توسط کنسرسیوم ایرانی توسعه و راه اندازی خواهد شد اما نکته مهم این است که ما بعد از گذشت 17 سال توانستیم منابع مالی آن را تامین کنیم.

ثمری تصریح کرد: منابع مالی این پروژه در مقطعی به عهده شرکت گاز بود، بعد بخشی از آن به شرکت سپهر انرژی با پشتوانه مالی بانک صادرات داده شد که با اتفاقاتی که برای بانک صادرات افتاد پروژه زمینگیر شد اما در دولت جدید به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد که هلدینگ با دریافت وام از صندوق توسعه ملی پروژه را آغاز کرد.

وی در ادامه با اشاره به محصولات تولیدی پالایشگاه گفت: ما از 4 ان جی ال 1200، 1300، 900 و 1000 خوراک دریافت می کنیم که این چهار ان جی ال باید حدود 55 میلیون متر مکعب در روز به ما گاز تحویل دهند که البته پیش بینی می شود این رقم کاهش یابد، یعنی 25 درصد آن را مایعات +C2 می گیریم و برای خوراک پتروشیمی های بندرامام و در آینده برای پتروشیمی گچساران استفاده می کنیم و 75 درصد گاز سبک هم به شرکت نفت برای تزریق بر می گردانیم.اما در سال های گذشته این 25 درصد محصولات با ارزش یا می‌سوخت و یا به چاه ها سرازیر شده و مورد استفاده قرار نمی گرفت.

رئیس هیئت مدیره پالایشگاه بید بلند2 کل سرمایه گذاری پروژه را نزدیک به 2.5 میلیارد دلار اعلام کرد که تماما تامین شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید