واکنش شورای شهر به حادثه تیراندازی دستفروشان در «تئاترشهر»

    کد خبر :554597

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت محوطه اطراف تئاتر شهر گفت: فضای فرهنگی مجموعه تئاتر شهر متعلق به تمام شهروندان است و نباید جو حاکم بر آن به گونه ای باشد که امکان حضور تمام اقشار در آن سلب شود.

حجت نظری  درباره انتقاد مطرح شده از سوی رییس تئاتر شهر درباره فضای اطراف این مجموعه اظهار کرد: دغدغه‌ای که مدیرعامل تئاتر شهر در مورد جو حاکم بر اطراف این مجموعه که به نوعی نماد تئاتر و هنرهای نمایشی در کشور محسوب می شود، دغدغه درستی بود، چرا که هنر و فضاهای شهری از جمله فضای تئاتر شهر متعلق به همه شهروندان است و نباید شرایط طوری باشد که عده ای از افراد انگیزه و تمایل خود برای حضور در این فضا را از دست بدهند، ما حتی به دنبال بازگشایی چهارراه ولیعصر بودیم چرا که معتقدم توانیابان نیز باید امکان حضور در این فضا را داشته باشند.

وی با اشاره به تیراندازی و درگیری شب گذشته در اطراف تئاتر شهر گفت: نزاع و درگیری در هرجایی که رخ دهد سبب اضطراب و نگرانی شهروندان می‌شود و طبیعی است وقوع آن در فضایی مانند چهارراه ولیعصر و در ساعت پرترددی مانند هفت عصر حساسیت زیادی ایجاد می‌کند که باید پلیس تمهیداتی را پیش‌بینی کند که از تکرار چنین وقایعی جلوگیری شود. مدیریت شهری نیز این آمادگی را دارد که در حد توان و اختیارات خود در این زمینه همکاری کند.

نظری درباره اینکه مدیریت شهری چطور می‌تواند در این زمینه کمک کند؟ گفت: موارد متعددی وجود دارد، اما به نظرم یکی از دلایل ازدحام جمعیت و شلوغی بیش از حد محوطه تئاتر شهر ازدحام دستفروشی است. در همین راستا نیز بنده طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون را به شورا ارائه کردم که سرانجام به تصویب نیز رسید و امیدوارم هرچه سریع‌تر معاونت خدمات‌شهری با محوریت شرکت ساماندهی مشاغل جلسات مربوط به آن را برگزار کند تا سازوکار اجرایی‌اش نیز مشخص شود. این اتفاق هم به نفع شهر و شهروندان و هم به نفع دستفروشان است.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر با اشاره به مطالبات مردم در مورد حضور دستفروشان در مجموعه تئاتر شهر گفت: بارها در گفت وگو با شهروندان و حتی دستفروشان در محدوده چهارراه ولیعصر و محوطه تئاتر شهر پیگیر مطالبات و درخواست‌های آنان شده‌ام. اغلب شهروندان از این مساله ناراضی هستند حتی در ایام شب عید که دستفروشان در این محدوده ساماندهی شده بودند، نظرخواهی از کاربران توئیتر انجام دادم که ۶۶درصد کاربران از یک جامعه آماری حدود ۱۸۰۰نفری اعلام کردند که موافق ساماندهی دستفروشان در طول سال هستند. ۱۳درصد هم خواهان حضور همیشگی دستفروشان در این منطقه بودند. تنها هشت درصد معتقد بودند که دستفروشی کلا باید ممنوع شود و ۱۳درصد نیز معتقد بودند که دستفروشان تنها در شب عید باید ساماندهی شوند که نتایج این آمار بسیار به آنچه که در دیدار با مردم بیان شده بود، نزدیک بود.

وی افزود: اما نکته جالب اینجاست که برخی از دستفروشان نیز از شرایط فعلی گلایه داشتند و مشکلاتی مانند پرداخت هزینه بالا، درگیری و شلوغی را جزو مواردی اعلام کردند که برای آنها نیز آزاردهنده است و موافق ساماندهی در صورت رعایت عدالت و کاهش هزینه‌ها بودند.

نظری با بیان اینکه به دنبال برخورد گازانبری و پلیسی با دستفروشان نبوده و نیستیم، گفت: هدف ما ساماندهی دستفروشان و بهبود وضعیت تردد عابرین است. با اجرای این مصوبه برای محدوده‌های فرهنگی نظیر تئاتر شهر، مشاغلی پیش‌بینی می‌شود که نسبتی با آن فضا داشته باشند. به طورمثال اگر در حال حاضر در یک محدوده فرهنگی دستفروشان لباس یا ابزاریراق می‌فروشند، می‌توان ترتیبی اتخاذ کرد که ون کافه‌هایی در این محدوده‌ها فعالیت کنند که قهوه می‌فروشند یا مثلا دستفروشانی که صنایع دستی می‌فروشند در آن محدوده مستقر شوند، البته حضور دستفروشان دیگر با این ازدحام و تراکم همراه نخواهد بود و به منظور رعایت عدالت مدت حضورشان نیز محدود و موقتی خواهد بود.

وی ادامه داد: شخصا در نامه‌ای از شهرداران مناطق خواستم معابر و مکان‌های مناسب حضور این نوع مشاغل را شناسایی کنند تا پس از تشکیل کمیته برنامه‌ریزی و نظارت مصوبه ساماندهی مشاغل، به سرعت این مکان‌ها به کمیته معرفی شوند و زمینه اجرایی شدن آن با سرعت بیشتری فراهم شود.

نظری درباره اینکه آیا با اجرای این مصوبه شاهد تکرار حوادثی مانند شب گذشته نخواهیم بود؟ گفت: نمی‌توان گفت که با اجرای طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون نزاع رخ نخواهد داد، اما قطعا از حجم استرس و درگیری‌های روزمره دستفروشان بر سر محل بساط‌گستری و هزینه و … کاسته می‌شود، ضمن اینکه فضای فرهنگی یک محیط نیز حفظ خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران درباره اینکه آیا می‌توان برای تامین امنیت هنرمندان حاضر در این منطقه اقدام کرد؟ گفت: هنرمندان جدای از مردم نیستند و با شناختی که من از اکثر هنرمندان در کشور دارم، معتقدم که آنان نیز به دنبال تامین امنیت بیشتری نسبت به شهروندان برای خودشان نیستند. ما معتقدیم که امنیت و از آن مهم‌تر، احساس امنیت باید در تمامی فضاهای فرهنگی ازجمله همین مجموعه تئاتر شهر ارتقاء یابد تا شرایط حضور تماشاگران تئاتر نیز در این منطقه آسان شود.

نظری در پایان گفت: در مجموع معتقدم که باید تمامی دستگاه‌ها از جمله شورای شهر، شهرداری تهران، پلیس، وزارت ارشاد، صنوف و … در همکاری مشترک به راهکاری کم هزینه و پربازده درمورد محوطه تئاتر شهر رسیده و در نهایت آن راهکار اجرایی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید