عوارض جانبی تجویز خدمات غیرضرور برای بیماران و نظام سلامت

    کد خبر :554377

مدیرکل روابط عمومی بیمه سلامت گفت: درخواست تجویز خدمات غیرضروری از قبیل دارو، ام آر آی، سی تی اسکن و موارد مشابه علاوه بر تحمیل هزینه اضافی به نظام سلامت، ممکن است برای بیماران نیز عوارض جانبی داشته باشد.

محمد هاشمی با تاکید بر حفظ دفترچه بیمه از سوی بیمه‌شدگان اظهار کرد: افراد باید در حفظ دفترچه بیمه درمانی خود دقت کنند چرا که در صورت مفقود شدن به هر علت، مشمول دوره انتظار یک ماهه می‌شوند.

وی ادامه داد: بیمه‌شدگان باید دقت کنند که درهر بار ویزیت اعم از تجویز دارو، آزمایش و دیگر موارد، فقط یک برگ از دفتر چه که همان نسخه پزشک و به نوعی حق‌الزحمه پزشک از بیمه سلامت ایران به حساب می‌آید ؛ جدا شود.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت گفت: صدور دفترچه‌هایی که زودتر از سه ماه به اتمام می‌رسد منوط به تائید اداره نظارت و ارزشیابی اداره کل بیمه سلامت است.

هاشمی با اشاره به اینکه امکان تایید اینترنتی نسخه‌های پزشکی دارویی در تمامی داروخانه‌های طرف قرارداد وجود دارد؛ افزود: درخواست تجویز خدمات غیرضروری از قبیل دارو، ام آر آی، سی تی اسکن و موارد مشابه علاوه بر تحمیل هزینه اضافی به نظام سلامت، می‌تواند برای بیمه شده نیز عوارض جانبی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه این سازمان در مسائل بیمه درمانی وکیل بیمه شدگان بوده و آمادگی هر گونه همکاری و راهنمایی با آنان را دارد؛ بیان کرد: بیمه شدگان باید به وکیل خود اعتماد کنند و مسائل مرتبط با بیمه درمانی خود را مطرح و راهنمایی دریافت نمایند.

هاشمی تصریح کرد: سهم سازمان در خدمات بستری 90 درصد و سرپایی 70 درصد تعرفه دولتی است همچنین در صورت بستری در بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی تامین تمام خدمات پاراکلینیکی، دارو و تجهیزات مورد نیاز بیمار بر عهده بیمارستان است و هرگونه ارجاع بیمار جهت خرید دارو و لوازم و دریافت خدمات از خارج از بیمارستان غیر قانونی است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت افزود: کلیه خدمات بستری که جنبه درمانی دارند بر اساس ضوابط مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات تشخیصی درمانی در تعهد بیمه پایه است همچنین مواردی از جمله تعویض مفصل نیز با شرایط خاص و طبق مقررات و ضوابط سازمانی مورد قبول است.

وی با اشاره به اینکه در بیمارستان‌های دولتی کارشناسان ناظر بیمه سلامت در تمام اوقات اداری حضور دارند که براساس ضوابط اقدام به تائید پرونده بیمار می‌کنند، ادامه داد: در بیمارستان‌های خصوصی و نیز روزهای تعطیل در بیمارستان‌های دولتی ناظرین بیمه سلامت در ساعات مشخصی حضور یافته و اقدام به تائید پرونده بیمار می‌کنند.

هاشمی بیان کرد: در صورت بروز هر گونه مشکل در تائید بیمه و یا عدم مراجعه کارشناس بیمه برای تائید، بیمه شده حتما قبل از ترخیص کارشناس بیمه را مطلع کند.

وی با اشاره به اینکه بیمار حق دارد قبل از دریافت داروهای خود، از هر گونه تفاوت در داروهای دریافتی با نسخه تجویز شده خود اطلاع یابد، خاطرنشان کرد: انتخاب پزشک معالج و مرکز ارائه دهنده خدمت و نیز نظرخواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور از حقوق بیمار است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید