هدف اصلی سفر وزیر خارجه آلمان به عراق چه بود؟

    کد خبر :553910

یک نشریه آلمانی نوشت که وزیر خارجه این کشور در جریان سفر به عراق اعلام کرده است که دولت این کشور تمدید ماموریت نظامی خود در چارچوب ائتلاف ضدداعش را بررسی می‌کند.

نشریه آلمانی اشپیگل نوشت که ماس در جریان سفر به عراق اعلام کرده است که دولت این کشور، ادامه ماموریت ارتش آلمان برای حمایت از ائتلاف ضد داعش را بررسی می‌کند. این در حالی است که واشنگتن از برلین خواسته است تا ماموریت هواپیماهای تورنادو و سوخت‌رسانی را ادر سوریه ادامه دهد. قرار است پس از تعطیلات تابستانی درباره آینده حضور نیروهای آلمانی تصمیم‌گیری شود.

ماس در گفت‌وگو با مقامات عراقی گفته است که هم‌اکنون ضرورت دارد تا از قدرت گرفتن مجدد گروه تروریستی داعش جلوگیری شود.

وزیر امور خارجه آلمان، اواسط دسامبر سال 2018 نیز به عراق سفر و اعلام کرده بود که «آلمان به حمایت از شهروندان عراقی به عنوان دوست و شریک مورد اطمینان خود ادامه می‌دهد.»

سفر چهار روزه ماس از جمعه‌شب آغاز شد. وی نخست به اردن رفت و دیروز در سفری از پیش اعلام نشده وارد عراق شد.امارات متحده عربی و ایران هم دیگر مقاصد سفر وزیر خارجه آلمان هستند. امارات به همراه عربستان سعودی در جنگ علیه حوثی‌ها در یمن مشارکت کرده و به همین دلیل دولت آلمان صادرات تسلیحات به امارات را محدود کرده است از این رو موضوع جنگ یمن، هم در دستور کار سفر این مقام آلمانی قرار دارد.

مهمترین قسمت سفر وزیر خارجه آلمان به روز دوشنبه مربوط می‌شود یعنی ورود وی به ایران آنهم در شرایطی که وی نخستین وزیر خارجه آلمان خواهد بود که در دو سال و نیم گذشته به ایران سفر می‌کند. غرب همواره می‌کوشد تا مسایلی مانند برنامه موشکی و تحولات یمن و سوریه را هم در گفت‌وگو با مقامات ایرانی بگنجاند. با این حال «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به موضع‌گیری اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرده است که طرح موضوعات فرا برجامی کمکی به حفظ برجام نمی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید