پیرصالحی: به مافیا هم متهم شویم، از منافع مردم کوتاه نمی‌آییم

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۴۰
    کد خبر :553479

رئیس سابق سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو همیشه مورد اتهام و تهمت بیرون سازمان از جمله مافیای دارو و امضاهای طلایی بوده است؛ اما همیشه در همه جا گفته‌ام که سازمان غذا و دارو پاک‌ترین و شفاف‌ترین سازمان کشور است.
مهدی پیرصالحی در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از اعتماد وزیر تشکر و سپاس ویژه دارم که این بار را از روی دوش من برداشته و با استعفای من موافقت کردند؛ در شرایطی احساس کردم که نمی‌شود با آن شرایطی که مدنظر ایشان هست کار کنم و بهتر است فرد دیگری را انتخاب کنند که همراه‌تر باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو باید اهداف نظام سلامت را مدنظر قرار داده و در آن راستا حرکت کند، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو همیشه مورد اتهام و تهمت بیرون سازمان از جمله مافیای دارو و امضاهای طلایی بوده است؛ اما همیشه در همه جا گفته‌ام که سازمان غذا و دارو پاک‌ترین و شفاف‌ترین سازمان کشور است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، پیرصالحی ادامه داد: دلیل اینکه بحث مافیا و امضاهای طلایی مطرح می شود، این است که سازمان غذا و دارو یک سیستم رگولاتور است و وقتی مافیای غذا و دارو به سازمان مراجعه می‌کنند و به در بسته می خورند، احساس می کنند مافیای قوی‌تری جلوی آنها را گرفته است، همچنین وقتی برخی نمایندگان دنبال منافع خود هستند و تامین نمی شود همیشه شاکی هستند و سازمان را متهم به مافیا می‌کنند.

به گزارش ایسنا ،وی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو تنها نهادی است که از سال ۱۳۶۰ آمارنامه را در راستای شفافیت منتشر می‌کند، گفت: هر اتفاقی در سازمان توسط کمیته و کمیسیون انجام می‌شود، البته برای شفافیت بیشتر باید تلاش کرد، اما کارهای خوبی را شروع کردیم و اساسنامه سازمان در مرحله نهایی قرار دارد؛ همچنین پیشنهاداتی برای اصلاح کمیسیون‌ها به وزارت بهداشت ارائه کرده‌ایم که باید در هیئت دولت مصوب و به مجلس برود.

خطر جدا شدن “غذا” از سازمان غذا و دارو
وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو در حوزه غذا، فرآورده های آرایشی بهداشتی و مکمل ها مسئولیتی برای تامین ندارد و تنها مسئول سلامت آنهاست، تصریح کرد: موضوع جدا شدن غذا از سازمان غذا و دارو که برخی از نمایندگان پیگیری می‌کنند و دنبال منافع خود هستند، خطر بزرگی برای امنیت غذایی است.

وی ادامه داد: همچنین ممنوعیت ورود فراورده‌های آرایشی بهداشتی که توسط وزارت صمت ابلاغ شده است نیز یکی از خطرات است که تهدید افزایش قاچاق و فرآورده‌های تقلبی را بیشتر می‌کند.

پیرصالحی با اشاره به لزوم تقویت سازمان غذا و دارو با کمک وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در دو ماه اول سال، ۵۰۰ میلیون دلار ارز دارو و تجهیزات را تامین کردیم که امیدواریم تلاش برای جذب منابع بیشتر ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: حتما باید اختیارات دکتر شانه ساز کامل باشد؛ چرا که ایشان به عنوان رئیس سازمان باید پاسخگوی نهادها باشند.

رئیس سابق سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که بگوییم از منافع مردم کوتاه نمی‌آییم حتی اگر به مافیا متهم شویم، باید در راستای شفافیت بیشتر در سازمان غذا و دارو حرکت کنیم.

9
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. علیرضا ج. گفت:

    جناب آقای پیرصالحی شما بهتر از هر کسی می دانید که امضاهای طلایی و بطور کلی فساد اداری در سازمان تحت مدیریت سابقتان وجود داشته و دارد و یکی از منافذ اصلی آن هم، آزمایشگاه مرجع غذا و دارو است که در چند سال اخیر گوانتاناموی سازمان بوده و عملکرد آن کاملا در تاریکی و ابهام بوده است.

    شما بخوبی میدانید که در آزمایشگاه مرجع غذا و دارو که شاکله اصلی سازمان غذا و داروست، از سال ۹۵ با روی کار آمدن آقای دکتر دارایی که از روابط قوی با مافیای وزارت بهداشت برخوردار است، حداقل نیمی از نیروهای متخصص آزمایشگاه مرجع به قسمتهای نامرتبط جابجا شده یا کلا از بدنه آن جدا شده اند. شاید یادتان رفته تعداد کارشناسانی را که شکایت ظلمی را که بر آنها رفته بود بر شما آوردند اما خواسته یا ناخواسته آنقدر خود را درگیر جلسه بازیهای بی ثمر کردید تا وارد این اعتراضات خطرساز نشوید!

    لازم به ذکر نیست چون شما میدانید که آقای دکتر دارایی به محض بدست گرفتن ریاست آزمایشگاه مرجع کشور، ناآگاهی های وسیع خود را در زمینه پست جدیدش، در پشت ساخت و سازهای غیر ضروری در ساختمان این مکان مرجع تخصصی پنهان کرد و هنوز بعد از ۳ سال از روی کار آمدنش همچنان پایانی بر این عملیات ساختمانی متصور نیست.

    آقای دکتر پیرصالحی، اینطور راحت مدیران زیرمجموعه تان را تطهیر نکنید. بخوبی می دانید که آقای دکتر دارایی در اتاقش را جز بر روی چند نفر از چاپلوسان نزدیکش به روی همه بسته است، حتی بر روی کارشناسان قدیمی و صاحب نام این آزمایشگاه و حتی بر روی کسانی که مورد ظلم ایشان واقع شده اند! آیا این خود یکی از نشانه های فساد اداری نیست؟
    و آیا شما برای برطرف کردن فضای اختناق، فتنه و زیراب زنی که ایشان در این آزمایشگاه رفرانس کشور راه انداخته اند اقدامی کردید؟؟
    مسلما دیدیم که شما برای احقاق حقوق و حتی دلجویی کارشناسان باتجربه و قدیمی این آزمایشگاه که سالها زحمت و تجربه فنی شان زیر پای دکتر دارایی و دست نشانده هایش لگدمال شد هیچ کاری نکردید اما نمی دانیم چرا؟
    آیا نخواستید یا ترسیدید و نتوانستید؟؟!

  2. سردارپور گفت:

    با تشکر از سایت خوبتون و تلاشتون برای انتشار آزاد اطلاعات، لطف کنید نظراتو زودتر درج کنید.

  3. سیما گفت:

    آقای علیرضا ج. واقعا ممنون از این شجاعت شما و از این نگارش زیباتون. حرف دل دهها نفر از ما را به چه زیبایی بیان کردید.
    و از سایت حرفه ای بازتاب هم خیلی سپاسگزارم که بدون دخل و تصرف نظرات خوانندگانش را درج میکنه.

  4. ناصر محبی گفت:

    دوستان این چند روز که خبر برکناری رییس سازمان غذا و دارو را دنبال میکردم متوجه شدم که خوانندگان زیادی در سایتهای مختلف اظهار نظر کردند و عمدتا هم درباره فساد و اختناق در آزمایشگاه مرجع غذا و دارو گفتند. بنظرم اومد که ظلم و فساد زیادی آنجا وجود داره اما کارکنانش از ترس از دست دادن شغلشون راهی جز نظردهی در ذیل این اخبار پیدا نکردند …
    می خواستم به دوستان سایت وزین و حرفه ای بازتاب پیشنهاد بدم که از همین اظهار نظرهایی ‌که در سایت خودشون و سایتهای دیگر درباره این موضوع ثبت شده استفاده کنند و یک گزارش تحلیلی از اعتراضاتی که درباره سوء مدیریت در آزمایشگاه مرجع غذا و دارو اعلام شده ارائه بدند.. شاید صدای این کارمندان بینوا به جایی برسه و جلوی فساد و امضاهای طلایی هم در این قسمت از سازمان غذا و دارو گرفته بشه.

  5. علیرضا ج. گفت:

    درست متوجه شدید. کارکنان آزمایشگاه مرجع واقعا از مدیریت فعلی تحت ظلم و فشارند اما کاری از دستشان برنمی آید. از پیشنهاد این دوست عزیزمان ممنونم و اگر سایت بازتاب گزارشی در این زمینه منتشر کند به معنای واقعی به رسالت خبرنگاری خود و احقاق حق مظلوم عمل کرده است. اگر هم این کار را نکرد باز هم بسیار ممنونیم که فضایی برای درج آزاد نظرات در اختیارمان قرار داده.

  6. ناشناس گفت:

    در بهمن ۹۵ بهرام دارایی رییس فعلی آزمایشگاه مرجع غذا و دارو در مصاحبه ای اعلام کرد که تاکنون مبلغ ۶۰ میلیارد تومان از اعتبار طرح پایش آلاینده ها گرفته شده است و پیش بینی کرده بود که تا پایان سال ۹۶ هم ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر هم بتوانند بگیرند (رجوع به خبر سایت ایسنا ۹۵/۱۱/۶).

    هر کسی با شنیدن این اخبار این سوال به ذهنش میرسه که واقعا تا قبل از آمدن هر کدام از این مدیران نابغه و اجرای این طرحهای کذایی پرهزینه، هیچ نظارتی بر غذای کشور وجود نداشت و الان با این بریز و بپاشها، نظارت صد درصدی در حد استانداردهای اروپایی بر تولیدات غذایی و دارویی وجود خواهد داشت؟!!!

    بیچاره بانکی ها که اگه اختلاس کنند زود پیدا میشه و آبروشونو میبرند. اما غافلیم از اختلاس بزرگتری که در چنین سازمانهایی با رنگ و لعاب شیکی از تحقیقات و حفظ سلامت و … بی سروصدا انجام میشه و نتایج درخشانی هم داره … :
    پولهای فراوانی که میره تو جیب حضرات، و دستگاههای بسیار گران قیمت و (های تک لاکچری) (اما غیرضروری) که خریده میشه برای تهیه مقاله و ارتقا یافتن هیات علمی های سازمان غذا و دارو.

    اینکه چند سال یکبار طرح جدیدی مطرح میشه و با آمدن هر مدیر جدید هم طرح جدیدی کلید میخوره فلسفش همینه دوستان عزیز و ملت شریف!!

    وزیر بهداشت اگر واقعا در شعار مبارزه با مافیا و فساد صادق هست باید اول یه حسابرسی دقیق از بودجه هایی که در این چند سال توسط طرحهای دروغین سازمان غذا و دارو بلعیده شده داشته باشه و دوم باید فیلترهای سخت گیرانه و نظارت دقیقی برای طرحهای پیشنهادی آینده داشته باشه.
    اینکه هر چند ماه یه گزارش دروغ بهش ارائه بدند و ایشونم تایید کنه نشانه اینه که سرش کلاه رفته و شایدم خودش اهمیتی نمیده که سرش کلاه بزارند…. بیخیال بیت المال.

  7. حسن منصوری گفت:

    این رییس جدید که آمده زودتر باید این مدیران فاسد نالایق رو برکنار کنه

  8. بابک غریب گفت:

    اب بابا کجای کاری تازه برای همشون حکم ابقا زده !!
    تمام حرفهای نمکی هم (شو) هست … قرارگاه و برخورد با امضای طلایی و مافیا

  9. معینی گفت:

    طرحهای دروغین یا دغدغه سلامت مردم؟!

    بنده مطلب این دوست عزیز را دیدم و احساس کردم من هم از چیزهایی که میدانم باید پرده بردارم تا مدیون دیگران نباشم.
    من بازنشسته سازمان هستم و باید بگویم یکی از موارد تاسف برانگیز در سازمان غذا و دارو و بخصوص آزمایشگاه مرجع آن مربوط به طرح های عوام فریبانه ای هست که برای جذب بودجه انجام می شود. در طول خدمتم بخصوص پس از روی کار آمدن بهرام دارایی در مواردی شاهد این طرحهای جعلی بودم. البته همه این طرحها عناوین دهن پرکن و فریبنده! داشتند مانند:
    (طرح پایش آلاینده ها) و یا (طرح جامع سلامت غذا) و یا (تهیه سند ملی غذا)..
    اما دروغ و ریاکارانه بودنشان از همینجا معلوم بود که وقتی پروپوزال تصویب هر طرح را مطالعه میکردی پر از اشتباهات فاحش فنی و علمی بود که نشان میداد بدست افراد نابلد نوسته شده و قرار هم هست بدست افراد نابلد دیگری اجرا بشود. وقتی هم که می گفتیم چرا جزییات طرح اینقدر ناقص نوشته شده و اینطوری کار نمیتونه دقیق و درست اجرا بشه می گفتن: تو که میدونی.. این فقط برای جذب بودجه و پوله !!! پولهایی گه از بودجه وزارت بهداشت یا ریاست جمهوری می گرفتند.

    وقتی هم که پول طرحها رو میگرفتند چی میشد؟ به دو قسمت تقسیم میشود … یه قسمت صرف پاداش مدیران چون خیییلی برای این طرحها زحمت می کشند و عرق میریزند!!
    قسمت دوم پول هم صرف خرید دستگاههای گران قیمت و معمولا غیرضروری برای افراد خاص در این آزمایشگاه میشود. حال اگر این دستگاهها برای سلامت مردم بکار انداخته میشد باز آدم دلش نمی سوخت اما…. این دستگاههای لاکچری و بقول خودشان (های تک) برای افراد خاص و با هدف مقاله سازی خریداری میشود تا به پشتوانه این دستگاهها دانشجو بگیرند و بعد پایان‌نامه های بی محتوا، مقاله، و نهایتا ارتقای علمی مدیران و دانشیار و استاد شدن اعضای هیات علمی.

    بعد از چند ماه و چند سال هم یکسری دیتا و آمار بعنوان نتایج طرح اعلام می کردند و اعلام میشد در دوره فلان آقا یا خانم دکتر، این طرحها با موفقیت انجام شده اند.
    یعنی در آزمایشگاه مرجع غذا و دارو با مدیریت فعلی، شما از هر شخص یا اتفاقی دو وجه می بینید؛
    یک وجه برای عوام فریبی و حتی فریب وزیر و مقامات بالادستی
    و یک وجه دیگر برای جاه طلبی مدیران و ارتقای دانشگاهی پیدا کردنشان.

    اینگونه است که با وجود اینهمه طرحهای آبکی دهن پرکن در این سازمان و بودجه های وحشتناک چند ده میلیاردی آنها، هنوز همه افراد جامعه هیچ اطمینانی به سلامت غذا و داروی تولید داخل ندارند و با تردید فراوان از آنها استفاده می کنند چون بر این باورند که هیچ نظارتی بر آنها نیست!
    من که تمام عمر حرفه ایم را در آزمایشگاههای مختلف دارویی و غذایی بوده ام به جرات میگویم که:
    اگر واقعا کسانی دلسوزانه دغدغه مراقبت از سلامت مردم را داشته باشند بدون نیاز به این (طرحهای لاکچری) و هزینه های دهها میلیاردی هم میتوان بهداشت مواد غذایی را کنترل کرد بشرط اینکه:
    هدف واقعا تامین سلامت مردم باشد نه جذب پول و اعتبار.

    سلامت باشید

دیدگاهتان را بنویسید