اتهام آمریکا به پکن برای ساخت پایگاه نظامی در قطب بی اساس است

    کد خبر :553316

سفیر چین در روسیه ادعای آمریکا در خصوص تلاش پکن برای ساخت پایگاه نظامی در قطب شمال را کاملا بی اساس دانست.

«لی هوئی» سفیر چین در مسکو در گفتگو با راشاتودی با اعلام این مطلب در ادامه گفت: همکاری مسکو و پکن در قطب شمال (شمالگان) یک مدل برد-برد برای آن است که دو کشور تا چه می توانند همکاری داشته باشند. چین بدنبال ساخت پایگاه نظامی در این منطقه نیست.

وی در ادامه افزود: چین کشوری است که در نزدیکی قطب شمال قرار دارد و در قوانینی بین المللی و مقرارت مربوط به قطب شمال شرکت دارد.

به گزارش مهر،چندی قبل وزارت دفاع آمریکا با انتشار گزارشی نسبت به تشدید فعالیت‌های چین در قطب شمال هشدار داده و تاکید کرد که این راهبرد می‌تواند زمینه تقویت حضور نظامی پکن، به خصوص استفرار زیردریایی هایی در این منطقه با کارکردی بازدارنده در برابر حملات هسته‌ای را فراهم کند.

این ارزیابی در واقع بخشی از گزارش سالانه پنتاگون به کنگره درباره نحوه عملکرد و وضعیت کلی نیروهای مسلح چین است که در پی انتشار رسمی نخستین راهبرد سیاسی پکن نسبت به شمالگان منتشر می شود.

چین در سال ۲۰۱۳ به عنوان عضو ناظر به شورای شمالگان پیوسته است. این امر نگرانی های زیادی را در بین کشورهای حوزه قطب شمال در خصوص اهداف و راهبردهای بلند مدت پکن در این منطقه بر انگیخت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید