حسن روحاني كدام اسامي را تحويل علي لاريجاني مي دهد؟/ رونمايي از وزرا در ساعت پنج عصر

    کد خبر :55322

سه هفته ديگر چنين روزي درست راس ساعت پنج بعدازظهر وقتي كه حسن روحاني در صحن علني مجلس براي يك دوره چهار ساله سوگند ياد كند، به سمت رييس مجلس بازمي‌گردد و پاكتي را به او مي‌دهد؛ پاكتي كه اسامي وزراي پيشنهادي دولت براي چهار سال بعدي را علني خواهد كرد.
اما آنچه از صبح ٣٠ ارديبهشت ماه و اعلام خبر پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري تا سه هفته آينده بر او مي‌گذرد تا ليست وزراي پيشنهادي‌اش را تكميل كند مسيري است كه جز «گمانه‌زني‌هاي احتمالي» تا اينجاي كار خروجي ديگري نداشته است. تا اينجاي كار و از آنجايي كه نمايندگان مجلس تاكيد داشته‌اند حسن روحاني با آنها مشورتي نداشته است عمده تحركات رييس‌جمهور براي تهيه ليست وزرا، ديدارهاي هفتگي با مقام معظم رهبري و جلسات خصوصي با وزراي فعلي و ساير چهره‌ها براي حضور در دولت بعد بوده است.

در اين ميان زنان هم سهم عمده‌اي در برنامه‌ريزي‌هاي رييس‌جمهور براي حضور در كابينه داشته‌اند. بر اساس ليستي كه فعالان زن به رييس‌جمهور رسانده‌اند تا اينجاي كار حضور سه زن در كابينه قطعي شده است. با اين حال مشخص نيست كه هر سه زن قرار است وزير باشند يا با احتساب معاونت‌هاي رييس‌جمهور براي آنها موقعيتي در دولت در نظر گرفته شده است. حسن روحاني در سه هفته پيش رو ليست مورد نظرش را تكميل مي‌كند تا پاكتي كه قرار است عصر ١٤ مرداد ماه به علي لاريجاني تحويل دهد تكميل شود.

دوشنبه‌هاي مهم و گمانه‌زني از خروجي‌ها

هر چند روز يك‌بار خبري در مورد ديدار حسن روحاني با مقام معظم رهبري با محوريت كابينه مطرح مي‌شود. ديدارهايي كه البته به رسم هميشه در روزهاي دوشنبه هر هفته صورت مي‌گرفته است اما ممكن است كه اين روزها كمي رنگ و بوي كابينه هم به خود گرفته باشد. وزرايي همچون اطلاعات، دفاع، ارشاد و كشور از جمله وزرايي هستند كه نصب و عزل آنها همواره با مشورت با مقام معظم رهبري صورت مي‌گرفته است. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در گفت‌وگويي كه سال گذشته با روزنامه اعتماد در مورد نحوه انتخاب وزرا در زمان رياست‌جمهوري‌اش داشت، گفته بود: «نخستين كابينه‌مان را كه مي‌خواستيم تشكيل بدهيم، با آيت‌الله خامنه‌اي نشستيم و مشورت كرديم. روي تك‌تك توافق كرديم و به قلم ايشان نوشته شد و من هنوز آن كاغذ اسامي را دارم. ما همان‌ها را به مجلس برديم. كابينه دوم را كه مي‌خواستيم تشكيل بدهيم، ايشان گفتند كه من به دو نفر راي نمي‌دهم، ولي مخالفت هم نمي‌كنم و شما با مسووليت خودتان هر كسي را خواستيد، انتخاب كنيد. اين‌گونه بود و در هيچ مساله‌اي با ايشان اختلاف نداشتيم.» در نتيجه رايزني و اخذ نظر از مقام معظم رهبري از سوي رييس‌جمهور سنتي بوده است كه حسن روحاني هم بي‌شك در ديدارهاي دوشنبه هر هفته خود با ايشان آن را مطرح كرده است. با اين حال در تمام روزهاي اخير اظهارات و گمانه‌زني‌هاي متفاوتي در مورد خروجي اين جلسه‌ها بيرون آمده است كه هنوز مشخص نيست كدام يك از آنها مي‌تواند قطعي باشد.

جلسه خصوصي، ماندن يا نماندن؟

اينكه رييس‌جمهور با وزراي فعلي كابينه جلسه خصوصي برگزار كند و اين جلسه به معني ماندگاري آن وزرا در دولت دوازدهم باشد خبري بود كه سيد عباس صالحي معاون صالحي‌اميري وزير ارشاد پس از آنكه خبرها حكايت از عدم معرفي صالحي‌اميري در دولت بعد به عنوان وزير، داد. او در اين مورد گفته بود: «اين روزها گمانه‌زني‌ها و شايعات در مورد اعضاي كابينه هر روز و هر ساعت مطرح مي‌شود؛ چند وزير نصب و چند وزير عزل مي‌شوند اما همان‌گونه كه مي‌دانيد انتخاب وزرا بر عهده رييس‌جمهور منتخب، جناب آقاي دكتر روحاني است كه تا روز معرفي به مجلس شوراي اسلامي، اعلام رسمي و قطعي پيدا نمي‌كند.

براساس اطلاعات خودم عرض مي‌كنم كه گويا آقاي دكتر روحاني با وزرايي كه قصد ادامه همكاري با آنان در دولت آينده را دارند جلساتي خصوصي داشته‌اند و با كساني كه قصد ادامه همكاري ندارند اين جلسات برگزار نشده است. در اين ميان در روزهاي اخير با جناب آقاي صالحي اميري، وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي هم اين جلسه خصوصي برگزار شده است.» اين خبر اما ديروز توسط محمود واعظي، وزير فعلي ارتباطات و احتمالا رييس دفتر روحاني در دولت بعد تكذيب شد. او در اين مورد گفت: «آقاي روحاني با همه وزرا جلسه مي‌گذارد. جلسه‌ها نيز مشورتي و براي اخذ پيشنهادها و نقاط قوت و ضعف وزارتخانه‌ها است.» به گزارش خبرآنلاين، وي در ادامه افزود: «بسياري از وزرا با آقاي روحاني ملاقات كردند، در جمع آنها كساني هستند كه در دولت آينده مي‌مانند و برخي نيز كساني هستند كه ممكن است نمانند. پس معني ملاقات اين نيست كه ملاقات‌كننده در دولت آينده مي‌ماند يا اينكه نمي‌ماند.» پس با اين اوصاف مشخص شد كه صرف ملاقات ميان رييس‌جمهور با وزراي فعلي نمي‌تواند دليلي بر اين باشد كه فرد مورد نظر قرار است در كابينه دوازدهم بماند يا نه. همين هم شرايط را كمي پيچيده‌تر كرد كه رييس‌جمهور در نهايت قرار است چه تصميمي در مورد وزراي فعلي كه از مجلس پيغام رسيده است هفت نفر آنها اصلا نبايد در كابينه بعدي بمانند، بگيرد.

در اين ميان اما گمانه‌زني‌ها در مورد «ماندني‌هاي» كابينه تقريبا در حال قطعي‌تر شدن است. دو شب پيش الياس حضرتي، نماينده مردم تهران در مجلس در توييتي اعلام كرد كه «ابقاي آقايان ظريف، قاضي‌زاده هاشمي، زنگنه، دهقان، سلطاني‌فر و واعظي در دولت دوازدهم قطعي است.» قطعيت مورد اشاره حضرتي اما مي‌تواند جابه‌جايي‌هايي هم داشته باشد. از جمله آنكه شنيده‌هاي قطعي‌تر حكايت از اين دارد كه احتمالا محمود واعظي به جاي وزارتخانه به نهاد رياست‌جمهوري و دفتر روحاني منتقل مي‌شود.
منبع: روزنامه اعتماد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید