گزارشی از عملکرد پساانتخاباتی یک نامزد ریاست جمهوری؛

رئیسی شکست را باور ندارد

    کد خبر :55307

انتخابات تمام شد اما برخی رقبای حسن روحانی نتیجه رای مردم را نپذیرفته و همچنان در سخنرانی خود و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، دولت منتخب مردم را آماج حملات و تخریب قرار می‌دهند.

نزدیک به 60 روز از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری می‌گذرد و حسن روحانی توانسته با کسب اکثریت آرا رییس جمهوری ایران شود اما طرف بازنده انتخابات این شکست را باور ندارد.

اصولگرایان که با تمام توان در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بودند همچنان در شوک رای 24 میلیونی حسن روحانی هستند. «سید ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی و تنها کاندید اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری همچنان تصور می‌کند در رقابت های انتخاباتی قرار دارد و هر از چندگاهی نکات جالبی را در جلسات و یا صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی مطرح می‌کند.

اولین واکنش رئیسی به شکست در انتخابات به 29 اردیبهشت و روز رای گیری بر‌می‌گردد. در حالی که رای گیری هنوز به پایان نرسیده بود، این نامزد انتخابات در اقدامی عجیب راهی وزارت کشور شد و نسبت به نبود تعرفه در برخی حوزه های اخذ رای، اعتراض کرد. وزارت کشور در پاسخ به این اعتراض اعلام کرد: «بر اساس تجربیات گذشته و تمهیدات صورت گرفته برای برگزاری انتخابات، 11,071,766 برگ تعرفه، مازاد بر جمعیت واجد شرایط کشور به استانها و حوزه‌های انتخابیه توزیع شد که 26,115,915 برگ رای باقیمانده پس از حضور 41,366,085 نفری مردم در پای صندوقهای اخذ رای حکایت از این مهم دارد. به عنوان نمونه برای استان خراسان رضوی با جمعیت واجد 4,465,695 نفری، 4,855,000 برگ تعرفه ارسال شد که در مجموع 3,456,382 برگ مورد استفاده قرار گرفت و1,398,618 برگ نیز مورد استفاده قرار نگرفت.»

تولیت آستان قدس رضوی در گام بعدی اعتراضات خود روز 7 خردادماه در جلسه تفسیر قرآن مدعی تخلف مهندسی شده در انتخابات شد و گفت: «از شورای نگهبان و قوه قضاییه می‌خواهم نگذاریم حق‌الناس پایمال شود. اگر به این مهندسی آرا مردم رسیدگی نشود به اعتماد مردم خدشه وارد می‌شود.»

ستاد انتخاباتی رئیسی و حامیان او مدعی هستند در فرآیند برگزاری انتخابات تخلفات گسترده ای صورت گرفته است. این در حالی است که «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان طی مصاحبه ای اعلام کرد “تخلف مهمی رخ نداده است.” به گفته کدخدایی «طبق قانون شورای نگهبان حداکثر 10 روز از زمان برگزاری انتخابات فرصت دارد تا پس از بررسی شکایات، نتایج را اعلام کند.»

اما «سید ابراهیم رییسی» در دوران پسا انتخابات هم سخنرانی های تبلیغاتی برای هواداران خود برپا کرد. تولیت آستان قدس رضوی شامگاه یکشنبه ۷ خرداد با حضور در حسینیه جامعه الحسین مشهد در جمع هوادارانش سخنرانی کرد.

صفحه رسمی ابراهیم رئیسی در توییتر نیز در دوران پسا انتخابات بسیار فعال بود. او در این صفحه انواع و اقسام اتهامات را متوجه دولت کرد. رییسی در توییتر خود دولت را متهم به سو استفاده از امکانات دولتی کرد و نوشت: «واریز رایانه افرادی که یارانه آنها قطع شده بود و پرداخت بدهی چندساله کشاورزان در شب انتخابات سو استفاده از امکانات دولتی است.»

در ادامه اتهام زنی های سریالی طرف بازنده انتخابات به دولت، ابراهیم رییسی از مهندسی مشارکت مردم به وسیله دولت انتقاد کرد. رییسی در توییتر خود نوشت: «مهندسی کردن مشارکت کردم امری ناپسندیده است. نرساندن تعرفه به مراکزی که احتمال رای آوردن حریف دولت وجود داشت کاری بسیار نا پسند بود.»

او همچنین از عملکرد روزنامه های دولتی و روزنامه های اصلاح طلب انتقاد کرد و مدعی شد این روزنامه به صورت مداوم به رقیب تهمت زدند.

سید ابراهیم رییسی در حالی موضوع اتهام زنی به خود توسط رسانه های حامی دولت و اصلاح طلب را مطرح می‌کند که او و حامیانش بیشترین حمله را علیه دولت و شخص رییس جمهوری انجام داده اند. ابراهیم رییسی می‌گوید: «تبلیغ منفی در کارهای انتخاباتی دنیا به یک امر رایج، تبدیل شده است؛ یعنی کاندیداها نگاه می‌کنند به وضع خودشان و محاسبه می‌کنند با رأی پایه‌ای که دارند به طور طبیعی نمی‌توانند برنده شوند؛ خب تدبیر رایج در این شرایط چیست؟ این است که رأی‌دهندگان مردد را بترسانند و طرف مقابل را خطرناک نشان دهند. ترساندن مردم از رقیب، نیاز به فرصت ندارد و ظرف چند روز محقق می شود. شما این را در انتخابات اخیر به وضوح دیدید. هراس زدایی از جامعه نسبت به جریان انقلابی یکی از مهم ترین ماموریت های آینده است.»

این موضوع درحالی مطرح می‌شود که محمدباقر قالیباف در مناظرات انتخاباتی برای کسب رای اقشار ضعیف شایعه فساد مالی دختر وزیر محترم آموزش و پرورش را مطرح کرده بود که این موضوع بلافاصله به وسیله دادستان تهران تکذیب شد اما سید ابراهیم رییسی واکنشی در قبال پروژه تخریب دولت که به وسیله شریک انتخاباتی او آغاز شده بود، واکنش نشان نداد.

ابراهیم رییسی همچنین در دیدار با برخی از مدیران عامل خبرگزاری های حامی خود گفت: «حقیقتاً بنده این حجم از تخریب و ترساندن مردم را پیش‌بینی نمی‌کردم؛ چرا؟ چون پیش خود می‌گفتم که اولاً طرفِ رقابت، فردی است که لباس دین و روحانیت را به تن دارد و لااقل در این قضیه حد نگه می‌دارد؛ نه اینکه کاری نمی‌کند، بلکه بالأخره تا یک جایی جلو می‌رود، ثانیاً ایشان از اول انقلاب مسئولیت داشته، بنابراین لااقل حریم نظام و اصول اخلاقی انتخابات را نگه می‌دارد؛ ثالثاً اکنون رئیس‌جمهور است و شئونات رئیس‌‌جمهور را حفظ خواهد نمود؛ خب در انتخابات و خصوصاً ده روز آخر هر سه محاسبه ما بهم خورد.»

در ادامه خط و نشان کشیدن های رییسی برای رییس جمهوری قانونی ایران که با نظر اکثریت و رای نزدیک به 24 میلیون ایرانی توانسته است بر مسند ریاست جمهوری باقی بماند، او در توییتر خود نوشت: «رای قریب به 16 میلیون ایرانی خواهان تغییر، پشتوانه ای عظیم است که نمیتوان آن را در عرصه تصمیم گیری کلان کشور نادیده گرفت.»

حسن روحانی نیز در سخنرانی های خود اعلام کرده است که او رییس جمهوری تمام ایران است، چه کسانی که به او رای داده اند و چه کسانی که به او رای نداده اند. حال اینکه سید ابراهیم رییسی از مطرح کردن چنین موضوعاتی چه هدفی را دنبال می‌کند، هنوز مشخص نیست.

قطعا مردمی که به آقای رئیسی رای داده اند انتخابات را تمام شده و روحانی را رییس جمهوری می دانند و اتفاقا این روزها همه بیش از پیش کنار هم ایستاده اند تا کشور رو به جلو حرکت کند اما اینکه آقای رئیسی هنوز در میتینگ های انتخاباتی مانده و قصد ندارد پس از نزدیک به دو ماه ماجرای انتخابات را فراموش کند و با عمل به توصیه رهبر معظم انقلاب و درخواست رییس جمهوری کنار دولت بایستد و کمک کند، جای تعجب و شگفتی دارد.

خبرنگار: زهیر موسوی

منبع:برنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید