تورم در بازار خرید و اجاره مغازه

    کد خبر :55267

 

کاهش قدرت خرید مردم و رکودی که آثار خود را در طرف تقاضا و مصرف نیز نشان می‌دهد به افت سوددهی کسب‌وکارهای خرد انجامیده است، اما برخلاف بازار مسکن که رکود قیمت خانه را تقریبا تثبیت کرده و در برخی موارد تخلیه حباب قیمتی هم اتفاق افتاده، اثری از کاهش قیمت خرید و اجاره مغازه دیده نمی‌شود.

این در حالیست که واحدهای تجاری خرد با چشم‌پوشی شهرداری از طرح‌های تفضیلی و با اخذ جریمه از متخلفان، در سال‌های اخیر به سرعت در حال گسترش است ولی باز هم بازار اجاره و خریدوفروش این مغازه‌ها شاهد تورم بوده و حباب اجاره و قیمت آنها تخلیه نمی‌شود. کارشناسان معتقدند گرانی و تورمی که در بازار واحدهای صنفی خرده‌فروش شاهد هستیم در کوتاه‌مدت ادامه دارد، ولی رونق این بازار به دلایلی که تحلیل آن ساده است، دوامی نخواهد داشت.

دلایل ادامه تورم بازار خرید و اجاره مغازه با وجود رکود اقتصادی

به گزارش  بازتاب به نقل از کسب و کار ، وقتی کسبه خرد از پوشاک‌فروش و فروشندگان مواد غذایی گرفته تا فروشندگان ابزار و کالاهای صنعتی همگی از روند کاهشی فروش و سود خود طی 4 سال اخیر شکایت دارند، چرا همچنان بر سر خرید و اجاره مغازه رقابت است و قیمت‌ها در این بازار هیچ‌وقت خیال درجا زدن ندارد، چه برسد به اینکه کم شود؟ یک کارشناس اقتصادی در این باره به «کسب‌وکار» می‌گوید: این امر دو دلیل اساسی دارد. یکی اینکه درآمد و سودآوری انواع کسب‌وکارهای خرده‌فروشی با وجود رکود و با وجود هزینه سنگین اجاره‌بها یا خواب سرمایه (در صورت ملکی بودن واحد صنفی) نسبت به سایر مشاغل از جمله مشاغل کارمندی و تولیدی بهتر و ریسک آن نسبت به تولید به مراتب پایین‌تر است. وحید شریعتمداری با بیان اینکه مشاغل خرده‌فروشی نسبت به سایر مشاغل از کمترین مالیات بر درآمد و مشکلات بیمه‌ای برخوردارند، می‌افزاید: تمایل به ورود به اینگونه کسب‌وکارها با وجود تورم شدیدی که در قیمت خرید و اجاره مغازه شاهدیم، ادامه دارد و ناگفته پیداست که بخشی از هزینه اجاره یا خواب سرمایه (در صورت ملکی بودن واحد صنفی) به طرق مختلف به مصرف‌کننده نهایی منتقل می‌شود و تمام سنگینی این هزینه به صاحبان این مشاغل وارد نمی‌شود. وی علت دوم کم نشدن تقاضا در بازار اجاره و خرید مغازه را ناتوانی بخش‌های دیگر اقتصادی از جذب نیروهای جوان و اغلب تحصیل‌کرده کشور دانست و افزود: بازار کار با ورود سالانه یک و نیم میلیون متقاضی و تقاضای انباشته حدود 4 میلیونی، توانایی ایجاد مشاغل لازم برای فارغ‌التحصیلان را ندارد و بخشی از آنها که خانواده اندکی تمکن مالی دارد بدون سابقه کسب‌وکار به اجاره یا خرید مغازه و راه‌اندازی مشاغل خرده‌فروشی مبادرت می‌کنند.

اشباع بازار مغازه‌داری و گسترش مال‌ها و هایپرمارکت‌ها

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار مغازه‌داری با توجه به احداث خارج از ضابطه واحدهای صنفی تقریبا در تمام نقاط تهران و دیگر شهرها اشباع شده است، گفت: بسیاری از کسب‌وکارهایی که در مغازه‌های تازه‌تاسیس راه‌اندازی می‌شوند آینده روشنی در پیش‌رو ندارند، چرا که رقابت در این بازار بسیار شدید است و اگر امروز یک واحد صنفی مثلا در محدوده 100 متری خود با یک رقیب مواجه است به زودی با 2 یا 3 رقیب باید دست و پنجه نرم کند. از سوی دیگر مساله فروش سنتی با تهدید فروش آنلاین و فروش متمرکز در مال‌ها و هایپرمارکت‌ها مواجه است که اقبال مردم به انواع جدید فروش به‌شدت در حال گسترش است و در میان‌مدت افق کسب‌وکارهای متعدد خرده‌فروش را با مخاطره جدی روبه‌رو خواهد کرد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مزایده گفت:

    با تشکر از مطلب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید