نانی که آجـر شد

    کد خبر :55251

 

بی‌شک برای تمام مردم دیدن کارگرانی که لب جوی‌های آب نشسته‌اند یا دور میادین شهر جمع شده‌اند به موضوعی تکراری و روزمره تبدیل شده است.

این روزها رکود در اقتصاد این قشر ضعیف جامعه را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و آنها ناتوان از امرار معاش و درآمدزایی برای خود گوشه‌ای از شهر را برای تجمع انتخاب می‌کنند. به عبارت بهتر رکود سراسری به این قشر نیز رحم نکرده و با کاهش پروژه‌های ساختمانی آنها دیگر راهی برای انتخاب این معابر و مناطق برای گفتگوی دسته‌جمعی و حل مشکلات به شیوه‌هایی که مختص خودشان است، ندارند. در حال حاضر متاسفانه بازار مسکن با مشکلاتی مواجه است که باید با ارائه راهکارهای جدی از روند افزایش و ادامه آن در آینده جلوگیری کرد. همچنین با توجه به اینکه در ساختمان‌سازی سطح گسترده‌ای از جمعیت و صنوف مختلف درگیر هستند، این صنعت را به شرطی می‌توان یکی از شاخصه‌های موفق هر کشوری دانست که بحران بازار مسکن برطرف شود. دولت باید تلاش کند تا مشکلات بخش مسکن برطرف شود، اما متاسفانه تاکنون خیلی مشخص و مشهود نبوده است.

70 درصد کارگران ساختمانی بیکارند

به گزارش  بازتاب به نقل از کسب و کار ، در این رابطه عضو هیات‌مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: رکود بخش ساختمان باعث بیکاری 70 درصدی کارگران ساختمانی شده است. هادی ساداتی درباره میزان بیکاری کارگران ساختمانی گفت: همانطور که رئیس‌جمهوری اعلام کرد در بخش ساختمان رکود داریم. همین رکود باعث بیکاری حدود 70 درصدی کارگران ساختمانی شده است.

وی با بیان اینکه کارگران ساختمانی از جمله اقشار ضعیف در قشر کارگری هستند، گفت: در صورتی که برای یک کارگر ساختمانی کار وجود داشته باشد، درآمد فعالیت 20 روزه این کارگر، روزانه حدود 40 تا 50 هزار تومان است. این مبلغ برای اداره زندگی در شرایطی که خرج زندگی در یک خانوار 4 نفره کارگری نزدیک به 3 میلیون تومان است، بسیار ناچیز است و در خوش‌بینانه‌‌ترین حالت کارگران ساختمانی مجبور هستند برای تامین معاش خود به شغل دوم یا رانندگی رجوع کنند.

عضو هیات‌مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره اشتغال اتباع خارجی گفت: در حال حاضر بسیاری از کارفرمایان ما تمایل دارند با اتباع خارجی همکاری کنند؛ چرا که نیروی کار ارزان‌تر است و کارگر تبعه خارجی بیش از توان خود فعالیت می‌کند. در حوادث ناشی از کار هیچ‌کس پاسخگوی نیازهای کارگران اتباع خارجی نیست. ما نمی‌گوییم اتباع بیگانه فعالیت نکنند، اما معتقد هستیم تمام قوانینی که برای کارگران ایرانی است، باید برای کارگران اتباع خارجی هم وجود داشته باشد، چرا در شرایطی که در حال حاضر حدود یک میلیون کارگر ایرانی بیکار داریم باید از کارگر خارجی بهره‌مند شویم؟ ساداتی با اعلام اینکه مسائل حقوقی از بحث بیکاری جداست، اظهار کرد: در حال حاضر توقف شغل را داریم که اگر کارگران کار نکنند از تامین رزق و معاش خود بازمی‌مانند. در سال 94 یک کارگر ساختمانی اگر در طول ماه حدود 5 روز بیکار بود، امسال به دلیل رکود شدید کارگری را داریم که در فروردین حتی یک روز هم کار نکرده است.

بیکاری بیداد می‌کند

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی نیز با انتقاد از عملکرد دولت و نمایندگان مجلس در قبال کارگران ساختمانی گفت: بیکاری بیداد می‌کند، بیمه هم سهمیه‌بندی شده، این نهایت ظلم است.

«محسن امیرآبادی» دبیر کانون کارگران ساختمانی استان خراسان‌رضوی گفت: از سال ۹۳ به بعد، ۸۰ درصد کارگران ساختمانی بیکار و سرگردانند و آنهایی که خوش‌شانس هستند و کار دارند هم با قیمت‌های پایین‌تر از نرخ‌های سال‌های قبل کار می‌کنند. این فعال صنفی کارگران ساختمانی در ادامه با بیان اینکه هیچ کجای دنیا بیمه سهمیه‌‌بندی نیست، گفت: ناعادلانه‌ترین طرح ممکن، همین طرح سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی است. باید گفت بیمه کارگران ساختمانی یکی از بی‌ارزش‌ترین بیمه‌های در حال اجراست و مسئولان به جای اینکه نواقص بیمه کارگران ساختمانی را اصلاح کنند، هر روز قصد تخریب دارند.

امیرآبادی به نواقص طرح بازنشستگی کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: کارگران ساختمانی با ۳۵ سال سابقه بیمه و ۷۰ سال سن بازنشسته می‌شوند و این عین بی‌عدالتی است، چرا که با وجود کار سخت و مشکلات، چگونه کارگران ساختمانی می‌توانند ۳۵ سال کار کنند و بیمه بپردازند؟ تجربه نشان داده که معمولا این پرداخت بیمه و بازنشستگی به کار خود بیمه‌شونده نمی‌آید و بدیهی است که این روند ناعادلانه باید تغییر کند. دبیر کانون کارگران ساختمانی استان خراسان‌رضوی در خاتمه تصریح کرد: در سال‌های اخیر سطح زندگی کارگران ساختمانی به‌شدت پایین آمده و شرم‌آور است که انگار هیچ‌کس به فکر نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید