تولیدخاویار پرورشی در حد شعار باقی ماند

تولید خاویار پرورشی قصه پرغصه‌ای است که علی رغم تکنولوژی، دانش فنی و امکانات موردنیاز تولید تنها درحد شعار باقی مانده است. براساس آمار شیلات پیش بینی می شود که در سال جاری تولید میگو به 30 هزارتن برسد و این درحالی است که طبق آمار اتحادیه تنها 20 هزارتن میگو تولید خواهد شد.

گرچه مروارید سیاه ایرانی حرف اول در دنیا را می‌زند، اما این روز‌ها بی  رمق روزگار سپری می‌کند چرا که برخی رقبا اعم از چین تواستند جای ما در بازارهای هدف را اشغال نمایند.
از این رو لازم است که دولت با اعمال اقدامات حمایتی تولیدکنندگان وارد عرصه نماید.
چند سالی است که ماهی تیلاپیا مهمان ناخوانده سفره‌های ایرانی در سبد غذایی خانوار‌ها جا خوش کرده و درنهایت موجب شد تا سالانه میلیون‌ها دلار صرف واردات این محصول شود، اما از آنجا که این ماهی تاثیر مستقیمی بر تولید قرل آلا دارد باید نسبت به توقف واردات آن گام‌های جدی برداشته شود.
در این راستا با ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفتگویی ترتیب داده ایم:
درباره آخرین وضعیت تولید محصولات شیلاتی توضیح دهید.
قاسمی: تولید محصولات شیلاتی در سال ۹۵ نسبت به سال ماقبل خود با رشد ناچیزی همراه بوده به طوریکه براساس آمار شیلات مجموع تولید صید و پرورش آبزیان یک میلیون و ۵۰ هزارتن و طبق آمار ما حدود ۸۰۰ هزارتن بوده است.
سال گذشته مجموع محصولات شیلاتی با ارزش بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار به ۲۰ کشور دنیا از جمله ویتنام، امارات، عراق، افغانستان و ماهیان غیر موکول به کره جنوبی صادر شد.
 مهم‌ترین موانع صادراتی محصولات شیلاتی به روسیه چیست؟
قاسمی: علی رغم اظهارات مسئولان وزارت جهاد مبنی بر نبود انحصار باید گفت: انحصار وزارت جهاد و سازمان دامپزشکی موجب شده تا صادرکنندگان نتوانند وارد بازار روسیه شوند و انتظار می‌رود امسال با رفع این موانه بتوانیم وارد بزرگترین بازار مصرفی شویم.
در خصوص عوامل موثر در داشتن بازار پایدار توضیح دهید.
قاسمی: تعرفه بالای صادراتی به اتحادیه اروپا و چین مهم‌ترین مانع صادراتی محصولاتی شیلاتی کشورما به این دو بازار سنتی است که انتظار می‌رود در سال تولید و اشتغال این امر مرتفع شود چرا که تولید پایدار مستلزم داشتن بازار پایدار است که می‌توان به سرعت تولید را گسترش داد.
در خصوص آخرین وضعیت تولید خاویار پرورشی توضیح دهید.
قاسمی: تولید خاویار پرورشی قصه پرغصه‌ای است که علی رغم تکنولوژی، دانش فنی و امکانات موردنیاز  تولید تنها د رحد شعار باقی مانده است.
میزان تولید سال گذشته خاویار پرورشی بیش از یک میلیون تن بوده که همه آن نیز صادر شد و این درحالی است که تولید خاویار پرورشی چین به ۱۰۰ تن رسیده از این رو لازم است که دولت با حمایت‌های ویژه تولیدکنندگان را وارد این عرصه نماید.
 در زمینه پرورش ماهی در قفس به کجا رسیدیم؟
قاسمی: گرچه پرورش ماهی در قفس تنها برنامه اقتصاد مقاومتی سازمان شیلات بود که به سبب وابستگی تجهیزات آن به خارج ازکشور مخالف بودیم، اما انتظار می‌رود که با وجود پتانسیل ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر نواحی ساحلی الزامات آن فراهم شود.
در شرایط کنونی تعداد قفس‌های نصب شده در دریا قابل قبول نیست از این رو با فراهم شدن زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز طی یک برنامه کوتاه مدت امکان تولید بیش از یک میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد.
 درخصوص آخرین وضعیت تولید قزل آلا توضیح دهید.
قاسمی: سال گذشته حدود ۹۰ هزارتن قزل آلا در کشور تولید شد که این میزان نسبت به سال ماقبل خود با ثبات بوده است.
 درخصوص آخرین وضعیت واردات تیلاپیا توضیح دهید.
قاسمی: گرچه با واردات تیلاپیا به سبب فقدان ارزش غذایی مناسب مخالف هستیم، اما به سبب آنکه سود بالایی برای واردکنندگان در بر دارد از این رو آن‌ها این ماهی را با قیمت نازلی از چین خریداری و سپس چند برابر قیمت در بازار عرضه می‌نمایند.
 براساس آمار گمرک سال گذشته ۶۰ میلیون دلار ماهی تیلاپیا که دردنیا به ماهی فقرا معروف است، وارد کشور شد که این امر بیانگر رشد ۱۰ میلیون دلاری واردات نسبت به سال ماقبل است از این رو انتظار می‌رود از آنجا که این مساله تاثیر مستقیمی بر تولید قزل آلا دارد پرونده واردات آن با اعمال تعرفه سنگین بسته شود.
 در خصوص وضعیت بازار ماهی توضیح دهید.
قاسمی: طبق روال همه ساله در فروردین و اردیبشهت شرایط بازار ماهی با ثبات است چرا که شب عید ماهی زیادی به بازار عرضه می‌شود و  درنهایت این امر موجب می‌شود اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد.
آخرین وضعیت شیوع بیماری لکه سفید در میگو را شرح دهید.
قاسمی: بیماری همراه با پرورش آبزیان، دام و طیور وجود دارد از این رو همانند سایر کشورها با استفاده از راهکارهای مختلف و آموزش باید به تولید ادامه دهیم.
براساس آمار شیلات پیش بینی می شود که در سال جاری تولید میگو به 30 هزارتن برسد و این درحالی است که طبق آمار اتحادیه تنها 20 هزارتن میگو تولید خواهد شد.
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید