شکاف جنسیتی قابل‌توجه در سینما و تلویزیون آلمان

    کد خبر :55197

یک مطالعه آکادمیک فراگیر نشان داده که تقریبا در تمام بخش‌های تلویزیون و سینمای آلمان، مردها نمایندگان بیشتری دارند و از شانس بهتری برای ستاره شدن برخوردار هستند.

به گزارش  بازتاب به نقل از هالیوود ریپورتر، نخستین مطالعه بزرگ انجام شده در بیش از ۲ دهه اخیر در مورد توازن جنسیتی در سینما و تلویزیون آلمان نشان می‌دهد که تغییرات قابل توجهی صورت نگرفته است. زنان به طور قابل توجهی در رسانه‌های آلمان، چه داستانی چه اخبار، نمایندگان بسیار کمی دارند و زنان مسن‌تر تقریبا نامریی هستند.

این مطالعه که توسط دانشکده فلسفه دانشگاه روستوک با حمایت عموم مردم آلمان و شبکه‌های تلویزیونی انجام شده، یک شکاف جنسیتی عمیق را به نمایش می‌گذارد. تجزیه و تحلیل بیش از سه هزار ساعت برنامه‌های تلویزیونی آلمان از سال ۲۰۱۶ همراه با بیش از ۸۰۰ ساعت سینمای آلمانی زبان از شش سال گذشته به تعداد زنان در مقایسه با مردان و همچنین نقش‌هایی که آن‌ها بازی می‌کنند نگاه کرد. این مطالعه نه تنها فقط به نمایش‌های داستانی یعنی سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی، بلکه به اخبار و پوشش اتفاق‌های روز و برنامه‌های غیرداستانی از جمله سرگرمی و نمایش‌های تلویزیونی واقع‌گرا نگاه کرد.

روی هم رفته، این مطالعه به این نتیجه رسید که مردها ۶۷ درصد شخصیت‌های اول تلویزیونی را تشکیل می‌دهند، حالا چه لید سریال‌های تلویزیونی، برنامه‌های اخبار یا نمایش‌های سرگرمی باشد. در سینما، این رقم معادل ۵۸ درصد هدایت شخصیت‌های مرد اول در مقابل ۴۲ درصد زنان است.

با این حال، بزرگترین فاصله جنسیتی در تلویزیون کودکان است که در آن تقریبا سه‌چهارم (۷۲ درصد) تمام شخصیت‌های روی آنتن، چه واقعی چه داستانی، مرد هستند. حتی کارتون‌ها هم تا حدود زیادی مردانه هستند و ۸۷ درصد تمام حیوان‌های سخنگو صداپیشگان مرد دارند.

تنها ژانری که، چه در سینما چه در تلویزیون، در آن یک تناسب جنسیتی ۵۰-۵۰ مشاهده شد، برنامه‌های دراماتیک روزانه و تله‌نوولاها بودند که ۵۲ درصد کل شخصیت‌ها در آن‌ها زن بودند.

یک نتیجه قابل توجه دیگر مطالعه به نمایش کم زنان بالای ۳۰ سال مربوط می‌شد. در سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌ها، زنان و مردان زیر ۳۰ سال کم و بیش نمایش یکسانی دارند، اما از اواسط ۳۰ سالگی به بالا، فاصله جنسیتی به طور چشمگیری زیاد می‌شود. مردهایی که در دهه پنجم زندگی خود به سر می‌برند دو برابر شانس بیشتری برای به دست آوردن نقش اول یک فیلم و یا سریال تلویزیونی را نسبت به همتایان زن خود دارند و مردهای ۵۰ سال یا بالاتر از سه برابر شانس ستاره شدن برخوردار هستند.

این مطالعه که همین هفته منتشر شده، توسط ماریا فورتوانگلر بازیگر زن آلمانی که ۵۰ سال دارد به وجود آمد. او می‌گوید برای درک کردن «قدرت عظیم تلویزیون و فیلم برای تغییر دادن تصویر جنسیتی» انجام شدن چنین مطالعه‌هایی ضروری است و اضافه کرد که در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، آلمان تا به حال داده‌های مستندی که نشان‌دهنده فاصله جنسیتی باشد نداشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید