واردات خودرو‌های دست دوم، تأثیری در کاهش قیمت ندارد

    کد خبر :551719

چند وقت پیش، یکی از دیپلمات‌های کشورمان برای حل مشکل بازار خودرو و برون‌رفت از فضای موجود، راهکار واردات خودرو‌های دست دوم از کشور‌های دیگر را پیشنهاد داد و تأکید کرد، بسیاری از کشور‌ها توانسته اند با این شیوه، بازار‌های داخلی خود را کنترل کنند. البته در روز‌های اخیر، برخی تحرکات سیاسی و اقتصادی و به ویژه تصویب قانون ساماندهی بازار خودرو در مجلس، اندکی باعث کاهش قیمت‌ها در بازر و یا دست کم مانع از افزایش قیمت‌ها شده است.

باید گفت، سیاست‌های وزارت صنعت و اعلام آمادگی خودروسازی‌ها برای تحویل ۱۰۰ هزار خودرو نیز در کاهش قیمت‌های خودرو بی تأثیر نبوده، ولی با وجود این، هنوز فاصله بسیاری تا واقعی شدن قیمت‌ها وجود دارد و همچنان قیمت خودرو‌های خارجی و تولید داخل در مقایسه با کشور‌های همسایه بسیار گران‌تر است؛ بنابراین، پیشنهاد واردات خودرو‌های دست دوم به کشور با استقبال زیادی از سوی نمایندگان و برخی اقتصاددان‌های کشور روبه رو شده است. با این حال، برخی‌ با استقبال از این موضوع اعتقاد دارند، در صورتی که نظارت کافی در این زمینه صورت نگیرد، واردات بازار خودروی دست دوم هم تأثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت.

به هر حال دلالان تلاش می‌کنند تا جایی که می‌توانند، بازار را انحصاری در اختیار خود بگیرند و با نفوذی که در مراکز حساس تجاری پیدا کرده اند، مانع از به نتیجه رسیدن کار‌ها ‌شوند؛ اما برخی نمایندگان می گویند، اگر قوانین و آیین نامه‌ها درست اجرا شود، امکان سوءاستفاده نخواهد بود.

حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: این روش هم می‌تواند راهکاری باشد تا قیمت‌ها در بازار منطقی‌تر شود، اما اگر بازار خوردو به همین منوال مدیریت شود، تغییری ایجاد نخواهد شد.

وی گفت: تا زمانی که مدیریت اصلاح نشود و همین شیوه مدیریتی ادامه پیدا کند، دلالی‌ها و نیز رانت جدیدی برای یک عده ایجاد خواهد شد و خیلی نمی‌تواند به نفع مردم باشد. به نظر من، برای بهبودی اوضاع، باید سیستم به گونه‌ای اصلاح شود که خودرو از حالت سرمایه‌ای خارج شده و به یک کالای مصرفی تبدیل شود. هم اکنون مردم خودرو می‌خرند، ولی مصرف نمی‌کنند، حال آنکه خودرو در تمام دنیا یک کالای مصرفی است.

این نماینده همچنین افزود: ما هنوز در کشور خودر‌وهایی را که ۲۰ سال از زمان تولید آن گذشته، با قیمت‌های بسیار بالا‌تر از قیمت خرید ۲۰ سال پیش آن خرید و فروش می‌کنیم، در حالی که این موضوع از چندین نظر برای مردم مشکل ساز است؛ خودرو‌های قدیمی از نظر کیفیت، آلودگی هوا، امنیت و مواردی از این دست هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارند، ولی از آنجا که تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده اند، قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: از آنجایی که به واردات خودرو‌های دست دوم باز هم در ایران به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌شود، خیلی نمی‌تواند تأثیری در قیمت‌ها داشته باشد و شاید در ابتدا موقتی اثرگذار باشد، اما در دراز مدت نمی‌تواند تأثیرگذار باشد؛ بنابراین، باید برای دائمی کردن کاهش قیمت خودرو و جلوگیری از سوداگری، خودرو از حالت سرمایه‌ای خارج شده و نگاه سرمایه‌ای از آن برداشته شود. در این صورت است که می‌توان بازار را کنترل کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید