فشارخون ١٢ هزار نمازگزار در تهران اندازه گیری شد

    کد خبر :551645

رییس مرکز بهداشت شمال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به استقرار١۵۰ ایستگاه سیار اندازه‌گیری فشار خون در مسیر نمازگزاران عید فطر از اندازه گیری فشار خون بیش از ١٢ هزار نمازگزار توسط مراقبان سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به‌صورت رایگان خبر داد.

دکتر شریف ترکمن‌نژاد با بیان این مطلب که از ساعت ۲۲ شب گذشته تیم‌های پشتیبان کنترل فشار خون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مصلای تهران آماده بودند، اظهار کرد: از ساعت ۵ صبح امروز (۱۵ خردادماه) بسیج ملی کنترل فشار خون، به‌صورت رسمی با ثبت فشار خون نمازگزاران کار خود را آغاز کرد.

وی از استقرار ١۵۰ تیم سه نفره کارشناسان معاونت بهداشت دانشگاه در مصلی بزرگ تهران خبر داد و گفت: امروز بالغ بر ۵۰۰ نفر از کارشناسان از مراکز بهداشت شمال، شرق و شمیرانات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فشار خون نمازگزاران را کنترل کردند.

ترکمن‌نژاد با اشاره به اینکه حدود ٢٠ درصد افراد بالای ٣٠ سال کشور از بیماری فشار خون خود خبر ندارند، اظهارکرد: شناسایی بیماران فشارخونی بدون اطلاع از بیماری خود از جمله اهداف اجرای طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» است.

وی از مداخلات درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به منظور کنترل فشار خون مبتلایان به این بیماری خبر داد و تاکیدکرد: برای افرادی که فشار خون بالا دارند برگه‌های ارجاع فوری به مراکز درمانی دانشگاه در نظر گرفته شده است و این افراد می‌توانند با در دست داشتن این برگه به بیمارستان‌های دانشگاه برای مداخلات سریعتر مراجعه کنند.

ترکمن‌نژاد با اشاره به شیوه‌های مختلف اطلاع‌رسانی به مردم و نحوه کنترل فشار خون و توصیه‌های درمانی اظهار کرد: امروز بیش از ٥٠ هزار تراکت، پمفلت،بروشور و سایر ابزارهای مختلف اطلاع رسانی بین نمازگزاران توزیع شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،وی هدف اصلی بسیج ملی فشار خون را برجسته کردن موضوع فشار خون ذکر و خاطرنشان کرد: موضوع فشار خون بحثی جدی است که مردم باید به اهمیت کنترل و درمان آن واقف باشند.

وی اندازه گیری مستمر فشار خون را برای تمامی افراد ضروری دانست.

به گزارش ایسنا دکتر شهنام عرشی – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – با اشاره به اجرای «طرح ملی کنترل فشار خون» اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر مسوول بیش از ٧٠ درصد مرگ و میرها در کشور هستند که از جمله آن‌ها پرفشاری خون یا فشار خون بالاست.

وی با اشاره برگزاری طرح ملی کنترل فشارخون اظهارکرد: در راستای این طرح بزرگ ملی که تا ۱۵ تیر ادامه خواهد داشت، پیش‌بینی می‌کنیم که حداقل ١٠ درصد از افرادی که در این طرح فشار خونشان کنترل می‌شود، مبتلا به پرفشاری خون باشند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه شهید بهشتی یکی از مهمترین اهداف اجرای طرح کنترل فشار خون را فراهم کردن زیرساخت‌های شروع طرح غربالگری دانست.

عرشی در ادامه توجه بیش از پیش مسوولان و مردم را به بیماری های غیرواگیر خواستار شد و گفت: هر فردی باید از میزان فشار خون خود مطلع باشد تا در صورت ضرورت این مهم را درمان و کنترل کند.

وی در ادامه از ارائه خدمات رایگان بهداشتی و درمانی در مراکز و پایگاه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و لزوم تشکیل پرونده خانوار را در این مراکز ضروری دانست.

به گزارش ایسنا عرشی با اشاره به اجرای گام اول طرح غربالگری پرفشاری خون تاکید کرد: مبتلایان به این بیماری به منظور دریافت خدمات درمانی و بهداشتی در سطوح بالاتر باید به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه اظهار کرد: طرح بزرگ ملی کنترل فشار خون امروز در این وسعت برای اولین بار در سطح دانشگاه علوم پزشکی اجرا شده است و انتظار داریم در خاتمه اجرای این غربالگری مردم و مسوولان به موضوع کنترل، اندازه گیری و درمان مستمر فشار خون حساس شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عرشی در خاتمه با اشاره به روند رو به رشد بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مشترک ابتلا به این بیماری‌ها توجه بیش از پیش مردم به غذایی که مصرف می‌کنند، کاهش مصرف مواد غذایی پرکالری، افزایش تحرک و انجام معاینات دوره‌ای و مستمر را بویژه برای افراد بالای ٣٠ سال خواستار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید