اظهارات پمپئو دو تفسیر دارد؛ یا عقب نشینی کرده، یا آن ۱۲ مورد، پیش شرط رسیدن به «توافق» بوده نه «مذاکره»

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ ۹:۱۷
    کد خبر :550913

امیرعلی ابوالفتح تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان دو تفسیر از اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا می گوید: آن چه که مسلم است اینکه بعد از رفتن آقای ترامپ به توکیو لحن مقامات آمریکایی تعدیل و آرام تر شده و دیگر همراه با تهدید، توهین و تحقیر نیست. این موضوع هم در صحبت های آقای ترامپ وجود دارد، هم آقای پومپئو هم و تا حدود کمتری در صحبت های آقای جان بولتون در سفر به امارات.

ابوالفتح در گفت و گو باانتخاب، درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا که مذاکره بدون پیش شرط با ایران را پیش کشیده گفت: دو تفسیر از صحبت های آقای پومپئو مطرح شده؛ یکی اینکه این صحبت ها و اظهارات آقای ترامپ به منزله عقب نشینی است و آمریکا هیچ شرطی مدنظر ندارد. تقریبا همین حرف را آقای ترامپ در توکیو زد و گفت که خواسته مان از ایران فقط این است که به سمت سلاح هسته ای حرکت نکند.

او ادامه داد: تفسیر دیگر این است که من دیدم آقای مارک دوبوویتز، رییس بنیاد دفاع از دموکراسی ها که به شدت ضدایران و ضد برجام است گفته شرایط دولت ترامپ عوض نشده و آن 12 شرط، پیش شرط مذاکرات نبوده بلکه پیش شرط رسیدن به توافق بوده . یعنی به این معنی نبوده که اول ایران آن 12 مورد را اجرا کند بعد، آمریکا وارد مذاکره شود. از نظر آقای دوبوویتز، آن موارد موضوعاتی هستند که باید در توافق حاصل شود. از این جهت این دو موضوع باهم تفاوت دارند.

ابوالفتح ادامه داد: فارغ از اینکه کدام یک از این دو تفسیر درست است، آن چه که مسلم است اینکه بعد از رفتن آقای ترامپ به توکیو لحن مقامات آمریکایی تعدیل و آرام تر شده و دیگر همراه با تهدید، توهین و تحقیر نیست. این موضوع هم در صحبت های آقای ترامپ وجود دارد، هم آقای پومپئو هم و تا حدود کمتری در صحبت های آقای جان بولتون در سفر به امارات.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: بنابراین آمریکایی ها سعی دارند که از تشدید جنگ لفظی با ایران خودداری کنند. حالا اینکه در عمل نیز پیاده شود یا خیر، بحث دیگری است.

ابوالفتح همچنین درباره تاثیر میانجیگری کشورها بین ایران و آمریکا گفت: به نظر می‌رسد اگر آمریکایی ها خواهان ایفای نقش طرف های ثالث در این ماجرا باشند، انتظار دارند که این اتفاق درمبادله زندانیان رخ دهد. به هرحال سوییس مقر صلیب سرخ جهانی است، در حوزه های بشردوستانه فعال است، دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران را در اختیار دارد و پیام های بین ایران و آمریکا از طریق سوییس مبادله می شود. از این جهت می توان گفت اگر آمریکایی ها بخواهند میانجیگری را مطرح کنند به نظر می رسد بین دو بخش تفکیک قائل شده اند؛ بخش سیاسی ماجرا را ممکن است به نخست‌وزیر ژاپن سپرده باشند که اواخر خرداد به تهران سفر می‌کند و شاید بخش بشردوستانه و انسان دوستانه آن را به سوییسی ها بسپرند.

او با بیان اینکه پیش از این آقای ظریف اعلام کرده بود که ایران آماده مبادله زندانی هاست، گفت: البته این پیشنهادی بود که آمریکایی ها نپذیرفتند. اما شاید صحبت های آقای پومپئو در سوییس تداعی کننده این بخش باشد. هرچند هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه آمریکایی ها واقعا چنین انتظاراتی از سوییس دارند یا چنین ماموریتی را تعریف کرده باشند وجود ندارد و بیشتر در حد گمانه زنی های رسانه ای مطرح می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید