عکاسی رنگی با وضوح بالا از مریخ ممکن می شود

    کد خبر :550521

محققان دوربینی با قابلیت تصویربرداری با وضوح بالا برای مریخ نورد «مریخ ۲۰۲۰» ابداع کرده اند که به مریخ نورد کمک می کند نمونه های بهتری جمع آوری کند و تصاویر رنگی از مریخ ثبت کند.

مریخ نورد Mars۲۰۲۰ در حال آماده سازی است و قرار است به مریخ ارسال شود. در همین راستا محققان مشغول تجهیز این مریخ نور به ابزارهای حیاتی برای مأموریت مذکور هستند.

این مریخ نورد به منطقه‌ای از ماه به نام دهانه Jezero می‌رود که در مرز حوضچه Isidis قرار دارد. محققان مدت هاست که توجهشان به این دهانه جلب شده و قصد تحقیق در آن را دارند.

با ارسال Mars۲۰۲۰ به مریخ دانشمندان می‌توانند اطلاعات مربوط به این دهانه را جمع آوری کنند. محققان معتقدند در این منطقه یک دریاچه باستانی وجود داشته و حتی احتمالاً نوعی از حیات در این منطقه شکل بگیرد. البته در حال حاضر هیچ نشانی از حیات در منطقه وجود ندارد اما آنها معتقدند احتمالاً مواد معدنی در دهانه وجود دارد که در نتیجه وجود آب شکل گرفته اند. دانشمندان با بررسی این مواد می‌توانند تحولات دریاچه در گذر زمان را بررسی کنند.

در همین راستا مریخ نورد مذکور باید اطلاعاتی بصری از دهانهJezero جمع آوری کند. برای این منظور Mars ۲۰۲۰ به دو دوربین با وضوح تصویربرداری بالا به نام Mastcam-Z مجهز می‌شود. این دوربین در هفته جاری در مریخ نورد نصب می‌شود. مریخ نورد به کمک دوربینMastcam-Z می‌تواند تصاویر رنگی ثبت کند و جالب آنکه دوربین قابلیت زوم نیز دارد. این روند به دانشمندان کمک می‌کند تا مواد معدنی و ساختار صخره‌ها و رسوبات ماه را بررسی کنند.

جیم بل محقق ارشد پروژه توسعه دوربینMastcam-Z در دانشگاه ایالتی آریزونا می‌گوید: Mastcam-Z نخستین دوربین رنگی مریخی خواهد بود که قابلیت زوم نیز دارد. به این ترتیب می‌تواند تصاویری سه بعدی با وضوح بالا ساخت.Mastcam-Z نقش مهمی در جمع آوری بهترین نمونه‌ها از دهانهJezero دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید