وضعیت نجومی رصد هلال ماه شوال/ امکان رصد در سه شنبه شب

    کد خبر :550272

یک کارشناس نجوم معتقد است که وضعیت رصدی هلال ماه شوال در سه شنبه بعد از غروب خورشید با توجه به سن و مکث ماه قابل رویت است.

علی آزادگان کارشناس نجوم در خصوص وضعیت رصدی هلال ماه شوال گفت: هلال شوال روز دوشنبه قابل رؤیت نخواهد بود. اما پس از اذان مغرب روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد می‌توان آن را به راحتی مشاهده کرد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این موضوع روز چهارشنبه برابر با اول شوال‌المکرم ۱۴۴۰ هجری قمری خواهد بود.

آزادگان ادامه داد: زمان مقارنه ماه و خورشید به وقت تابستانی ایران ساعت ۱۴ و ۳۳ دقیقه روز دوشنبه ۱۳ خرداد است؛ با توجه به این‌که زمان غروب خورشید به وقت مرکز ایران حدود ساعت ۲۰ و ۱۵ دقیقه بوده، سن ماه در این زمان ۵ ساعت و ۴۲ دقیقه است.

وی افزود: همچنین مکث ماه پس از غروب خورشید حدود ۲ دقیقه خواهد بود که این مکث کوتاه و سن کوتاه ماه موجب می‌شود که ماه بسیار نزدیک به خورشید باشد و رؤیت آن امروز دوشنبه غیرممکن خواهد بود.

یه گزارش مهر ،به گفته وی، هلال ماه در روز دوشنبه فقط در جزایر دوردست اقیانوس آرام در صورت مناسب بودن شرایط رصدی قابل مشاهده خواهد بود.

وی تاکید کرد: اما روز سه شنبه سن ماه در لحظه غروب خورشید به حدود ۳۰ ساعت رسیده و ماه حدود یک ساعت بعد از غروب خورشید، غروب خواهد کرد.

کارشناس نجوم اظهار کرد: در تمام ایران و غرب آسیا روز سه شنبه به راحتی هلال قابل مشاهده خواهد بود از این رو روز چهارشنبه ۱۵ خرداد اول ماه شوال است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید