ظریف: اگر ایران به سواحل کالیفرنیا یا فلوریدا می‌آمد. چه احساسی به شما دست می‌داد؟

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ ۸:۴۸
    کد خبر :550190

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با «مارتا راداتز» مجری شبکه ای‌بی‌سی نیوز آمریکا به استقرار نظامیان و تجهیزات آمریکایی در کشورهای حاشیه‌ای خلیج فارس واکنش نشان داد.

ظریف گفت: ما دلیلی برای نامیدن این محل به نام خلیج فارس داریم، این خلیج در کنار ما قرار گرفته است و ما حق داریم از خود دفاع کنیم. تصور کنید اگر ایران به سواحل کالیفرنیا یا فلوریدا می‌آمد. چه احساسی به شما دست می‌داد؟ چگونه با آن تعامل می‌کردید؟ آمریکا اقدام به ارسال ناوهای هسته‌ای به آب‌های ما و نزدیکی ما کرده است.

وزیر امور خارجه ایران هشدار داد: ما تفاوتی میان جنگ اقتصادی و جنگ نظامی قائل نیستیم. آمریکا درگیر جنگی علیه ما است و یک جنگ برای شرکت‌کنندگان در آن دردناک است. ما نظریه بسیار واضحی داریم که در یک جنگ کسی برنده نمی‌شود. در یک جنگ همه بازنده هستند و شکست برخی بزرگتر از شکست دیگران است.

این مقام عالیرتبه دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه افزود: زمانی که استفاده از زور مشروع باشد تمامی گزینه‌ها روی میز خواهد بود. چیزی که ما می‌گوییم این است که ما از خود دفاع می‌کنیم. دفاع از خود مجاز است. رئیس جمهور ترامپ اعلام کرد که درگیر یک جنگ اقتصادی با ایران شده و ما وظیفه داریم تا از خود در برابر جنگ اقتصادی دفاع کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعای مذاکراتی ترامپ گفت: صحبت کردن با تداوم فشار بر ایران ممکن است در بنگاه های معاملاتی جواب دهد اما برای توافق با ایران کار نمی کند.

اشاره ظریف به تجربیات خرید و فروش ترامپ در دوران بنگاه املاکی است که در کتاب سال 1987 تحت عنوان “ترامپ: هنر معامله” منعکس شده است.

وی ادامه داد: حتی ممکن است که این شیوه برای معامله با کشورهای دیگر برای یک مدت کوتاه و نه بلند مدت جواب بدهد اما بر ایران حتی برای کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت کار نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تنها چیزی که کار می کند، احترام به ایران است.

ظریف افزود: ایران مرعوب “هنر فشار معاملاتی” رئیس جمهوری ترامپ با استفاده از تحریم های اقتصادی برای وادار کردن ایران به مذاکره به منظور یک توافق جدید هسته ای نخواهد شد.

وی بار دیگر تحریم های آمریکا را “تروریسم اقتصادی” نامید و افزود: این تحریم ها مردم عادی ایران را هدف گرفته است چرا که با وجود معافیت تامین غذا و دارو اما نقل و انتقال مالی مربوط به آنها معاف نیست.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اگر هدف رئیس جمهوری ترامپ اعمال فشار بر مردم معمولی و عادی ایران است، قطعاً او به آن دست می یابد اما او به اهداف سیاسی خود از طریق فشار بر ایرانی ها دست نخواهد یافت.

وی در پاسخ به سوالی که اگر بخواهید پیام مستقیمی به رئیس جمهوری آمریکا بدهید چه خواهد بود، گفت: پیش از این گفته ام، هرگز تهدید ایران جواب نخواهد داد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید، تلاش کنید احترام بگذارید، شاید کار کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید