حقوق بشر و آزادی رسانه در فرانسه به دلارهای نفتی فروخته شده است

    کد خبر :549992

احضار مکرر و گسترده فعالان رسانه ای افشا کننده فروش تسلیحات فرانسوی به عربستان و امارات موجی از مخالفت های کم سابقه در فضای رسانه ای فرانسه را بدنبال داشته است.

نشریه فرانسویLe Nouvel Observateur فاش ساخت؛ اداره کل امنیت داخلی فرانسه اخیراً اقدام به احضار و تحقیق از فعالان رسانه ای این کشور در خصوص منبع منتشر کننده اطلاعات مربوط به نوع و میزان تسلیحات فروخته شده از سوی فرانسه به عربستان سعودی نموده است‌.

گفته می شود این افراد شامل دوتن از موسسین سایت دیسکلوز و همچنین یک نفر از رادیو فرانسه هستند.

دولت فرانسه با این توجیه که انتشار این اطلاعات به مثابه ورود غیر قانونی به مسائل سری دفاع ملی می باشد اقدام به احضار افراد فوق و بازجویی از آنها نموده است.

طی چهار ماه گذشته نیز ۸ نفر از فعالان رسانه ای از فرانس پرس، لوفیگارو، لوموند، میدیا پارت و کانال سه فرانسه در ارتباط با همین موضوع احضار و بازجویی شده اند.

سایت دیسکلوز اخیراً طی گزارشی اقدام به افشای گزارش سازمان اطلاعات نظامی فرانسه در خصوص استفاده عربستان و امارات از تسلیحات فرانسوی در جنگ یمن وعلیه شهروندان غیر نظامی یمنی نمود که منجر به ورود دادستان کل فرانسه به این جریان ودرخواست تحقیق درخصوص عامل افشای این اطلاعات گردید.

فروش مستمر تسلیحات نظامی فرانسه به عربستان و امارات که مستقیماً درگیر جنگ یمن هستند به یکی از تناقضهای مهم و چالش برانگیز سیاست خارجی فرانسه تبدیل شده است.

موضوع اطلاع داشتن فرانسه از بکارگیری تسلیحات فرانسوی از سوی عربستان و امارات علیه شهروندان غیر نظامی یمن، که از سوی رسانه ها افشاء شده، ادعای این کشور در خصوص اولویت داشتن ثبات در منطقه و دیگر ادعاهای بشر دوستانه فرانسه را زیر سوال برده است.

احضار پی در پی اصحاب رسانه به مراکز امنیتی و تحقیق از انها در خصوص کیفیت درز این اطلاعات، ادعای مسئولین فرانسوی درباره شفافیت قراردادهای تسلیحات نظامی و نحوه استفاده از انها و همچنین موضوع آزادی رسانه ها را نیز با سوالات جدی مواجه نموده است.

ماکرون رییس جمهور و خانم بارلی وزیر نیروهای مسلح فرانسه بارها بر حمایت از توافقنامه های تسلیحاتی با عربستان سعودی و امارات و رد هرگونه استفاده از این تسلیحات علیه مردم یمن تاکید کرده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید