آتش سوزی ۵۷۸۹ ساختمان شهر تهران ظرف سال گذشته

    کد خبر :549912

رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران از وقوع ۵۷۸۹ حریق در ساختمان‌های شهر تهران ظرف سال گذشته خبر داد.

زهرا صدر اعظم نوری در یکصد و چهل و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در ارائه گزارشی در خصوص لایحه برنامه عملیاتی ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه پرخطر شهر تهران گفت: با توجه به افزایش ساخت و سازهای بلند مرتبه در تهران و وقوع حادثه ساختمان پلاسکو ضرورت داشت تا تمهیداتی برای ایمن سازی ساختمان‌ها مقابل حریق مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به ۵۱۲۱ ساختمان بلندمرتبه که در تهران ظرف سال‌های گذشته پروانه ساخت و ساز گرفتند افزود: از این تعداد ساختمان ۳۱۲۳ مورد پایان کار گرفتند که در سال گذشته ۱۵۵ ساختمان ۹ طبقه و بیشتر، ۴۵۷ ساختمان تجاری، ۲۱۳ ساختمان تجمیعی که مجموعاً ۵۷۸۹ ساختمان دچار حریق شده‌اند.

وی ادامه داد: شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۶ شهرداری را موظف کرد برنامه عملیاتی ایمن سازی ساختمان‌های بلندمرتبه را به شورا ارسال کند که شهرداری در اقدامی قابل تأمل این لایحه را یک سال بعد و در آبان ماه سال ۱۳۹۷ با ایراداتی به شورای شهر تهران ارسال کرد. این لایحه فاقد برنامه عملیاتی کارآمد در حوزه شناسایی و اولویت بندی‌ها بود.

وی تاکید کرد: در متن لایحه و موضوع ترغیب مالکان به خود ایمن سازی ساختمان‌ها ابهاماتی وجود داشت که در کارگروهی با حضور نمایندگان کمیسیون‌های شهرداری و معماری، سلامت، عمران و حمل و نقل، سازمان آتش نشانی و اداره کل ساختمان این ابهامات برطرف شد. در حقیقت در این اصلاحیه اولویت به ایمن سازی در مقابل حریق داده شد. همچنین نتایج اجرای مصوبات گذشته و گزارش ملی حادثه پلاسکو نیز مورد بررسی قرار گرفت و تعاریف لایحه تدقیق شد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در تشریح اصلاحیه این لایحه و تبصره‌های آن گفت: در این لایحه واژه‌هایی همچون سازمان، مباحث مقررات ملی ساختمان‌های مشمول مصوبه که یکی از شرایط ارتقای ساختمان از تراز زمین مجاور ۳۰ متر و بیشتر باشد، تعداد طبقات و هشت طبقه و بیشتر واژه تصرف در دستورالعمل ایمنی ساختمان و تاییدیه ایمنی ساختمان تعریف شد.

وی ادامه داد: مطابق با ماده دوم شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به شناسایی کلیه ساختمان‌های موضوع این مصوبه در تهران در قالب یک سامانه بر خط به تفکیک نوع کاربری، تصرف و مالکیت اقدام کند به نحوی که دسترسی لازم برای شهرداران مناطق، سازمان‌ها و سایر نهادهای مرتبط مانند مراجع قضائی و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی بنابر تشخیص کمیته موضوع ماده چهارم این مصوبه با رعایت سطوح دسترسی فراهم شود.

نوری تاکید کرد: در تبصره یکم این ماده در موارد خاص که به تشخیص سازمان رفع خطر از ساختمان‌های مشمول بر اساس شرایط تعیین شده این مصوبه میسر نباشد موضوع در کمیسیون موضوع ماده چهارم مطرح و تعیین تکلیف خواهد شد.

وی با اشاره به مرحله بازرسی دوره‌های پایش مستمر در این لایحه گفت: در راستای پایش مستمر ایمنی ساختمان‌ها سازمان موظف است پس از صدور تاییدیه ایمنی ساختمان نسبت به نظارت مستمر در خصوص حسن نگهداشت و حفظ استمرار کارکرد بهینه تمهیدات و تأسیسات ایمنی و آتش نشانی توسط مدیران ساختمان اقدام شود. در صورت نقض شرایط صدور تاییدیه ایمنی ساختمان منوط به اجرای کامل تأمین تجهیزات لازم خواهد شد.

وی ادامه داد: شهرداری تهران موظف است حسب اعلام سازمان اقدامات ذیل را در راستای تسهیل دسترسی خودروهای آتش نشانی و انجام عملیات امداد و نجات در ساختمان‌های بلندمرتبه انجام دهد. همچنین مطابق با ماده هفتم این لایحه شهرداری تهران موظف است هر شش ماه یکبار گزارش اجرای این مصوبه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید