ترامپ می‌خواهد به سرعت در رابطه با ایران، یک دستاورد سیاسی کسب کند

    کد خبر :549764

عبد الله العمادي در الجزیره نوشت: رئیس جمهور آمریکا که تحت تاثیر مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه خود برای جنگ با ایران تحریک می شد، در طول ماه رمضان ما را سرگرم کرد و البته باعث شد منطقه تنش های زیادی به خود ببیند.

در ادامه این مطلب آمده است: آخرین اقدام ترامپ در این راستا، اعلام عدم تمایلش برای جنگ با ایران و صحبت از امکان توافق با تهران بود. علاوه بر آن، ترامپ تصریح کرد امیدوار است نخست وزیر ژاپن بتواند نقش موثری در حل این بحران ایفا کند. اما این تناقض های ترامپ به چه معناست؟

ترامپ به دنبال جنگ هایی نیست که در آن سربازان زیادی را از دست بدهد، آن هم در حالی که یکی از وعده های انتخاباتی اش، خارج کردن نیروهای آمریکایی از مناطق درگیری، عدم ورود به جنگ های تازه و استفاده از جنگ های دیپلماتیک و زبان سیاست بود.

اظهارات رئیس جمهور آمریکا در توکیو، به این معناست که وی دست توافق به سوی ایران دراز کرده، و برای دیدار با مسئولان ایران جدی بوده و امیدوار است که این دیدار بتواند بسیاری از مشکلات بین دو کشور را حل کند. دلیل جدیت و رغبت او آن است که به صورت غیر مستقیم از ژاپن خواست مسئولیت میانجی گری را بپذیرد.

ترامپ از این طریق پیامهای خود را داده و استقبال از آن یا تفسیر این پیامها را به رادارهای دول خلیج فارس و ایران سپرد. به نظر می رسد که تهران متوجه معنای پیامهای ترامپ شده باشد. اما طرف عربی، در خلیج فارس -عربستان، امارات و بحرین- که بر استفاده از جبروت آمریکایی علیه ایران بسیار امیدوار بود و دیرتر از ایران متوجه تفسیر پیامهای ترامپ شد. تا کنون، طرف مذکور منتظر نتایج سه نشستی بود که به دنبال نگرانی این طرفها از تفاهم آمریکا با ایران ترتیب داده شد.

به نظر می رسد از این پس تمام طرفها تلاش می کنند از عامل وقت استفاده کنند. ترامپ می خواهد خیلی سریع با یک دستاورد سیاسی خارجی پیش از رسیدن زمان انتخابات از بحران با ایران خارج شود؛ در حالی که تهران به دنبال آن است تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اوضاع به همین منوال پیش رفته و ترامپ همچنان روی بند مذاکره بازی کند؛ به این امید که وی برای دومین بار انتخاب نشود و رئیس جمهور جدید امور را به حالت سابق بازگردارند.

اما در صورتی که ترامپ بار دیگر بعنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، هر احتمالی در رابطه با ایران ممکن خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید