منافع برد برد بانک ها با نهادهای حاکمیتی/حضور چند شغله ها در شرکت های خصولتی+اسناد

    کد خبر :549479

روابط تو در تو شرکت های بزرگ در امر سهامداری باعث ایجاد شبکه پیچیده ای از منافع شده که به صورت دو طرفه با یکدیگر ارتباط دارند. به بیان دیگر این روابطه منجر به ایجاد منافع مشترک بین گروه های مختلف اقتصادی شده است.

با نگاهی به روند شکل گیری این شرکت ها به خوبی می توان این گزاره را تایید کرد که اغلب چنین شرکت هایی خصولتی هستند. شرکت های خصولتی به علت حجم فعالیت و ارتباطات شان با بدنه حاکمیت حلقه بین دولت و بخش خصوصی واقعی را پر کرده اند. این شرکت ها در عرصه های مختلف هستند: از معدن گرفته تا بانک و بورس.

شکل گیری چنین جریانی علاوه بر مزایا، تبعات منفی بسیاری در اقتصاد دارد. شاید مهم ترین آن محدود شدن منابع مالی، بانکی و فرصت های اقتصادی به یک جریان خاص باشد. به بیان بهتر این شرکت ها به دلیل ارتباطات شان با بدنه حاکمیت و قدرت و نفوذ اقتصادی شان در عرصه های مختلف اقتصادی در تلاش برای به دست آوردن بیشترین سهم از کیک اقتصاد هستند.

از دیگر تبعات مشهود این جریان خاص، حلقه بسته مدیران است که گاها مشاهده می شود یک فرد در چندین سمت مشغول به فعالیت است. به عنوان نمونه می توان به بانک پارسیان اشاره کرد. این بانک روابط سهامداری با گروه توسعه سرمایه گذاری تدبیر(از بازوهای اصلی اقتصادی ستاد فرمان اجرایی امام(ره)) و شرکت ایران خودرو (یکی از سهامداران اصلی آن دولت است) دارد. از طرف دیگر برخی از اعضای هیئت مدیره این بانک نیز در چندین سمت عضو هیئت مدیره هستند. به طور مثال عارف نوروزی، رئیس هیئت مدیره بانک پارسیان همزمان در “صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز” به عنوان نائب رئیس و در شرکت”گروه توسعه سرمایه گذاری تدبیر” مدیرعامل است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید