شرکت های بزرگ انرژی جهان همچنان از ورود به ایران واهمه دارند

    کد خبر :54947

وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت: با وجود امضای قرارداد توتال با ایران برنامه بلندپروازانه این کشور برای صنعت نفت و گاز خود با رویکرد احتیاطی شرکت های بزرگ فعال در زمینه انرژی مواجه شده است.

به گزارش  بازتاب به نقل از وال استریت ژورنال، برنامه بلندپروازانه ایران برای صنعت نفت و گاز خود با رویکرد احتیاطی شرکت های بزرگ فعال در زمینه انرژی مواجه شده است.

در طول برگزاری کنفرانس نفتی استانبول، مقامات ایرانی شرکت کننده گفتند، تعهد شرکت فرانسوی توتال به سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در صنعت گاز این کشور فصل جدیدی در توسعه صنعت انرژی ایران از زمان لغو تحریم ها گشوده است. مقامات ایرانی وعده داده اند 10 قرارداد مشابه قرارداد توتال در سال آینده به امضا برسد. آنها همچنین اعلام کرده اند که به دنبال جذب 92 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای افزایش تولید نفت ایران به میزان یک سوم و 15 برابر کردن صادرات گاز کشور تا سال 2021 هستند.

امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران به خبرنگاران گفت: «دست های ما پر است.» وی افزود، 25 قرارداد در حال مذاکره با شرکت های خارجی است. «ما فکر می کنیم اکنون وضعیت به اندازه کافی برای حضور شرکت های بین المللی در ایران عادی است.»

اما حتی به رغم وجود ذخایر بزرگ نفت و گاز در ایران، دیگر شرکت های بزرگ نفتی جهان همچون توتال مشتاق ورود به بخش انرژی این کشور نیستند.

شرکت های غربی همچنان نگران گرفتار شدن د ر تحریم های پابرجای دولت آمریکا هستند که به بهانه های تسلیحاتی، حقوق بشری و تروریزم علیه ایران وضع شده اند. به طور کلی، روند افت قیمت نفت در طی 3 سال گذشته موجب شده تا شرکت ها برای سرمایه گذاری های جدید احتیاط بیشتری پیشه کنند.

باب دادلی، مدیر شرکت بی پی در حاشیه کنفرانس استانبول به خبرنگاران گفت، من فعلا به جاهایی غیر از ایران نگاه می کنم، زیرا شرکت بی پی قبلا برای سال جاری متعهد به انجام 15 میلیون دلار سرمایه گذاری در سایر نقاط جهان شده است.

دادلی افزود: «ما یک بشقاب پر داریم… ما باید سقف میزان سرمایه گذاری مان را رعایت کنیم.»

شرکت های آمریکایی نظیر اکسون موبیل و شورون هم از فعالیت در ایران منع شده اند اما شرکت های اروپای ای نظیر بی پی امکان حضور در بخش انرژی ایران را دارند. عامل مهمی که مانع از ورود سرمایه گذاران به ایران می شود، انتقاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای و تهدید وی برای خروج از برجام یا اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران است.

زمانی نیا گفت: «تصمیم بی پی برای محتاط بودن در مورد ایران یکی از اثرات» فشار آمریکا برای کار نکردن با ایران است.

سخنگوی شرکت بی پی از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد.

زمانی نیا افزود تلاش کرد از کنفرانس نفتی استانبول به عنوان فرصتی برای جذب شرکای بیشتر به صنعت انرژی ایران استفاده کند. وی در یکی از پانل های این کنفرانس که در آن دادلی و همچنین بری ورتینگتون، مدیر اجرایی اتحادیه انرژی آمریکا حضور داشتند، به مزاح با آنها پرداخت.

در حالی که دادلی و زمانی نیا قبل از این نشست با هم دیدار کرده بودند، دادلی گفت که طرفین تنها در مورد موضوعات مربوط به ایران بحث کرده اند، و هیچ بحثی در خصوص همکاری تجاری نبوده است. دادلی یک شهروند امریکایی محسوب می شود و بر اساس تحریم های آمریکا حق مذاکره با ایران در مورد قراردادهای نفتی را ندارد.

دادلی قرارداد توتال با ایران را یک «نشانه خیلی خوب برای صنعت (انرژی)» خواند اما اشاره بیشتری به این موضوع نکرد.

پاتریک پویان، مدیر شرکت توتال گفت، این شرکت و شرکایش آماده کردن مقدمات برای برگزاری مناقصه های جذب پیمانگاران به پروژه فاز 11 پارس جنوبی را آغاز کرده اند.

همچنین یک منبع آگاه گفت، شرکت رویال داچ شل که سال گذشته یک موافقتنامه اولیه برای بررسی فرصت های میادین نفت و گاز ایران امضا کرده، نگران تحریم های آمریکاست و گزینشی تر از شرکت توتال در زمینه انتخاب بانک های طرف همکاری اش عمل می کند.

یک سخنگوی شرکت رویال داچ شل گفت: «شل علاقمند به بررسی نقشی است که می تواند در توسعه پتانسیل های انرژی ایران ایفا کند. مادر حال تعامل با مقامات ایرانی هستیم اما همچنان خیلی زود است بخواهیم در مورد سرمایه گذاری احتمالی شل در پروژه ای ایرانی صحبت کنیم.»

لاسزلو وارو، اقتصاددان ارشد آژانس بین المللی انرژی گفت، ریسک های ژئوپلتیک ایران، قراردادهای پیچیده و ریسک تحریم ها، سرمایه گذارانی که می توانند به دلیگر مناطق در حال رشد نظیر برزیل هم بروند را می ترساند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید