بهره‌برداری از یک میدان جدید در منطقه نفت و گاز شرق

    کد خبر :54909

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با اشاره به عملیات اکتشافی برای بهره‌گیری از میدان طوس اظهار کرد: هنگامی که عملیات اکتشافی این میدان تمام شود، می‌توان به میزان سه تا پنج میلیون مترمکعب به طول هفت تا هشت سال از این میدان برداشت کرد.

به گزارش ایسنا، محمد مام‌بیگی در نشستی خبری با اشاره به منطقه تحت پوشش شرکت نفت و گاز شرق اظهار کرد: این منطقه دو میدان گازی به نام خان‌گیران و گنبدلی را پوشش می‌دهد. در این منطقه مجموعا پنج مرکز جمع‌آوری گاز، حدود ۵۰۰ کیلومتر خط لوله زیرزمینی، ۳۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال برق و … وجود دارد.

وی در مورد استان‌هایی که تحت پوشش گاز نفت و گاز شرق قرار دارند، توضیح داد: با بهره‌برداری از چاه‌های گاز در منطقه عملیاتی نفت و گاز شرق، شش استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، مازندران، گلستان و بخشی از سمنان تحت پوشش قرار می‌گیرند. همچنین گاز این منطقه به پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد منتقل شده و این پالایشگاه گاز این منطقه را پالایش می‌کنند. همچنین نیروگاه‌های نکا در مازندران و پالایشگاه بجنورد از گاز این منطقه بهره می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با بیان اینکه منطقه نفت و گاز شرق ۲.۸ درصد کل ذخایر گازی کشور را دارا است، افزود: در این منطقه حدود شش درصد از نیاز کشور را از میادین خانگیران و گنبدلی در سال ۹۵ تامین کرد.

مام‌بیگی ادامه داد: میادین نفت و گاز شرق به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول مخازن گازی هستند که گاز تولیدی آنها شیرین است و به پالایشگاه منتقل شده و فرآورده‌های آن عرضه می‌شود و میدان دوم مخزن مزدوران بوده که از نادرترین مخازن دنیا است. زیرا ۳.۵ درصد آن را هیدروژن سولفوره تشکیل می‌دهد.

وی در مورد میادین گاز شیرین توضیح داد: در این میادین چاه‌های شوریجه B و D قرار دارد که به ترتیب در سال‌های ۴۷ و ۶۶ کشف شده‌اند. مخزن شوریجه D معادل ۲۳ میلیارد مترمکعب ظرفیت داشت که تا سال ۹۳، ۹۴ درصد آن برداشت شد. از سال ۹۳ این مخزن به عنوان مخزن راهبردی ذخیره‌سازی گاز به منظور جبران پیک مصرف در مدار قرار گرفت و بهره‌ برداری از آن به عنوان یک مخزن از سال ۹۳ آغاز شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در سال ۹۳، ۵۶۰ میلیارد و در سال ۹۵ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب به این مخزن تزریق شد.

مام‌بیگی در مورد اثراتی که تبدیل مخزن شوریجه D به یک مخزن ذخیره‌سازی تبدیل شد، توضیح داد: این فرآیند اثر مثبتی در زمستان سال ۹۵ که صادرات گاز از سوی ترکمن‌ها قطع شد، داشت.

وی در ادامه در مورد مسائل محیط زیستی در منطقه عملیاتی نفت و گاز شرق نیز اظهار کرد: در منطقه‌ای که عملیات برداشت گاز انجام می‌شود، پوشش گیاهی با مشکلاتی مواجه است. به همین دلیل سعی می‌شود با رعایت مسائل محیط زیستی این مشکلات را به حداقل رساند. در این راستا برای نخستین بار آلاینده ناشی از حفاری چاه‌ها به صفر کاهش پیدا کرد و زمین‌هایی که به دلیل حفاری آلوده شده بود، به زمین‌هایی تبدیل شد که گیاه‌های بومی در آن رشد می‌کند. همچنین میزان فلرینگ به حداقل رسانده شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در مورد میزان اشتغال منطقه مذکور نیز توضیح دادَ: با توجه به تجربیات در سال‌های مختلف سعی می‌کنیم در این منطقه نیروهای بومی را به کار بگیریم. این منطقه یک منطقه مرزی با شرایط خاص است و چنانچه برای نیروهای بومی اشتغالزایی کنیم، شاهد ماندگاری بیشتر آنها خواهیم بود.

از سوی دیگر ما نیازمند تجهیزات ویژه هستیم. این تجهیزات در اوایل از شرکت‌های اروپایی تامین می‌شد اما به مرور زمان کالای مورد نیاز خود را با همان کیفیت از منابع داخلی تامین می‌کنیم. شرایط بد آب و هوایی در این منطقه و دمای ۵۰ درجه بالای صفر و ۲۰ درجه زیر صفر در تابستان و زمستان برای نیروی انسانی و تجهیزات بسیار دشوار است.

مام‌بیگی در ادامه با اشاره به اکتشاف میدان طوس اظهار کرد: در سال آتی عملیات اکتشافی میدان طوس پایان یافته و می‌توانیم از این میدان سه تا پنج میلیون مترمکعب برای هفت تا هشت سال برداشت کنیم. با در مدار قرار گرفتن این میدان کاهش تولید در مزدوران جبران خواهد شد. همچنین امکان تولید از میدان کشف‌رود فراهم خواهد شد و در ماه آتی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت. با برداشت از این میدان می‌توانیم انرژی پایداری در شمال و شمال شرق کشور داشته باشیم. نشانه‌های خوبی از گاز در کشف‌رود دیده شده که در اختیار مدیریت اکتشاف است. چنانچه حفاری این چاه تمام شود، ۰.۷ میلیون مترمکعب در روز می‌توان از آن برداشت کرد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با بیان اینکه برداشت از میدان گنبد لی پنج یا شش سال گذشته باید متوقف می‌شد، تصریح کرد: با توجه به تعامل خوبی که بین ما و پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد وجود دارد، اقداماتی انجام شد که امکان بهره‌برداری از میدان گنبد لی تا پنج الی شش سال آینده وجود داشته باشد.

وی از تولید ۱۵.۸ میلیارد مترمکعب در منطقه نفت و گاز شرق در سال ۹۵ خبر داد و گفت: روزانه حدود ۴۳ میلیون مترمکعب گاز از این منطقه برداشت می‌شود. در این منطقه از کشور مخزن دیگری وجود نداشت و با افزایش تولید گاز در کشور فشار زیادی که روی مخازن این منطقه وجود داشت، برداشته شد.

مام‌بیگی در ادامه در مورد میدان شوریجه B اظهار کرد: این میدان یک میدان استراتژیک است و گاز تولیدی از آن مستقیما به مشهد می‌رود. از این میدان ۱.۶ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود که فقط در زمستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به ذخیره‌سازی‌هایی که در شوریجه B انجام می‌شود، در سال ۹۹ می‌توان ۲۰ میلیون مترمکعب گاز از این مخزن برداشت کرد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در مودر برنامه‌های نفت و گاز شرق در سال ۹۶ اظهار کرد: تعدادی از چاه‌های این منطقه برای ذخیره‌سازی و تولید مناسب هستند. برای آنها در شرف انجام نصب تاسیسات هستیم که این تاسیسات برای برداشت از شوریجه B مفید است. تولید مستمر از مزدوران نیز از دیگر برنامه‌های ما است.

وی تاکید کرد: به طور کلی گاز قابل استحصال از این منطقه ۶۵۰ میلیارد مترمکعب با ظریب بازیافت بیش از ۷۸ درصد است که تا پایان سال ۹۵، ۳۴۷ میلیارد مترمکعب برداشت شده و گاز باقیمانده باید به خوبی مدیریت شود. به طور کلی با توجه به مخازن و ذخایر موجود تولید از این منطقه به بالای ۱۰ سال نمی‌رسد.

مام‌بیگی در مورد تعمیر تجهیزات منطقه نفت و گاز شرق اظهار کرد: دو نوع تعمیر پیشگیرانه و اساسی در این منطقه صورت می‌گیرد و این تعمیرها باعث حفظ تاسیسات شده و می‌توان در میدان طوس از آنها استفاده کرد. البته نمی‌توان گفت تولید گاز بعد از ۱۰ سال از این منطقه قطع می‌شود زیرا نشانه‌های خوبی از ذخایر هیدروکربنی در این منطقه مشاهده شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید