بازارهای سهام جهان افت کرد

    کد خبر :548679

پس از این که تهدید ترامپ برای وضع تعرفه به مکزیک، آمریکا و شاید کل جهان را با خطر رکود اقتصادی روبرو کرد، سهام جهان پایین آمد و قیمت اوراق بالا رفت.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، روز جمعه، پس از اینکه تهدید ناگهانی ترامپ برای وضع تعرفه به مکزیک، آمریکا و شاید کل جهان را با خطر حرکت به سوی رکود اقتصادی روبرو کرد، سهام جهان پایین آمد و قیمت اوراق بالا رفت.

از سوی دیگر با اعلام نتایج ناامیدکننده شاخص تولید ماه می چین، تردیدها در مورد مؤثر بودن مشوق‌های اقتصادی پکن افزایش یافت و حال‌وهوای بازارهای جهانی تیره‌تر شد.

ترامپ شب گذشته با اعلام تصمیم غافلگیرکننده خود در توئیتر، بازارهای جهانی را کاملاً سورپرایز کرد.

او اعلام کرد واشنگتن از ۱۰ ژوئن، به تمام کالاهای مکزیک تعرفه ۵ درصدی وضع خواهد کرد و آن را هر ماه افزایش می‌دهد تا به ۲۵ درصد برسد. این تعرفه‌ها تا زمانی که مکزیک مهاجرت غیرقانونی به آمریکا را متوقف کند، پابرجا خواهد بود.

النور کریک، استراتژیست ساکسو کپیتال مارکتس در استرالیا، هشدار داد: رئیس‌جمهور ترامپ دمدمی مزاج، امروز در توئیتر خود اعلام کرد که ذهن او بیش از گذشته از توافقات تجاری دور شده است.

او ادامه داد: افزایش تنش‌های تجاری باعث می‌شود پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان کاهش یابد، حال‌وهوای بازارها از ریسک‌پذیری فاصله گرفته و نوسانات بازار افزایش پیدا کند.

سود اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله آمریکا بلافاصله به پایین‌ترین سطح ۲۰ ماهه ۲.۱۷ درصد سقوط کرد و دلار در برابر پزوی مکزیک ۱.۷ درصد جهش کرد.

شاخص ای‌مینی اس‌اندپی ۵۰۰ آمریکا ۰.۸ درصد پایین آمد.

در آغاز معاملات اروپا، فوتسی انگلیس ۰.۸۸ درصد افت کرد، داکس آلمان ۱.۴۴ درصد و کاک فرانسه ۱.۱۲ درصد سقوط کردند.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، پس از افت اولیه امروز، تنها با سودجویی سرمایه‌گذارانی که در انتهای ماه به دنبال خرید سهام ارزان بودند، توانست ۰.۳ درصد رشد کند. با این حال سقوط این ماه این شاخص همچنان ۷.۳ درصد باقی مانده است.

سهام چین تحت شاخص کامپوزیت شانگهای، در انتظار اینکه دولت، مشوق‌های اقتصادی خود را تقویت خواهد کرد، با افت اندک ۰.۲۴ درصدی روبرو شدند، در حالی این شاخص هم در ماه جاری شاهد سقوط سنگین ۶.۸ درصدی خود بوده است. شاخص بورس هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۷۹ درصد افت کرد.

نیکی ژاپن امروز با سقوط سنگینی روبرو شد و ۱.۶۳ درصد از ارزش خود را از دست داد. سقوط ماهانه این شاخص هم به ۷.۱ درصد رسید.

در این میان، ای‌اس‌اکس استرالیا و کوسپی کره‌جنوبی، برخلاف روند بازارهای منطقه، به ترتیب، ۰.۰۸ درصد و ۰.۱۴ درصد رشد کردند.

در بازار ارز، نرخ دلار در برابر ین ۰.۶ درصد افت کرد و به ۱۰۸.۹۴ رسید که کمترین میزان سه ماهه آن است.

با سقوط شدید سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا و کمتر شدن میزان آن از سود اوراق ۳ ماهه، ریسک رکود اقتصادی آمریکا به قدری افزایش یافته است که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند فدرال‌رزرو برای اطمینان بخشی به بازار، نرخ بهره خود را پایین بیاورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید