راه‌اندازی کافی‌شاپ ویژه صنایع دستی در اودلاجان

    کد خبر :54861

مدیرکل صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از راه‌اندازی کافی‌شاپ و سفره‌خانه سنتی ویژه صنایع دستی در کنار «بازارچه اودلاجان» به‌عنوان تنها بازارچه دائمی صنایع دستی استان تهران خبر داد.

پویا محمودیان – مدیرکل صادرات صنایع دستی – در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برنامه‌های معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی برای آینده بازارچه اودلاجان، اظهار کرد: قرار است به‌زودی کافی‌شاپی با طراحی هنرهای سنتی در این بازارچه افتتاح شود تا با سرو نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها در ظرف‌های صنایع دستی، هم به معرفی ظروف کاربردی صنایع دستی کمک کنیم و هم این محصولات را برای فروش عرضه کنیم.

او ادامه داد: قرار است با حمایت معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی، سفره‌خانه سنتی در کوچه حاجی‌ها راه‌اندازی شود تا زنان کارآفرین در آن مشغول به کار شوند و انواع شیرینی‌ها و غذاهای سنتی را در ظروف صنایع دستی سرو و عرضه کنند. تمام این اقدامات برای جذب گردشگر و معرفی ظروف کاربردی صنایع دستی انجام می‌شود.

مدیرکل صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی همچنین درباره برنامه معاونت صنایع دستی برای جذب گردشگر به این بازارچه، اظهار کرد: مکاتبه‌هایی با هتل‌ها انجام شده است. یکی از اعضای هیات مدیره اودلاجان در حال رایزنی با هتل‌های چهار و پنج ستاره برای معرفی این بازارچه است. در آینده نزدیک نیز نشست مشترکی بین کسبه بازار، تورگردانان و نمایندگان هتل‌های تهران برگزار می‌کنیم تا بتوانیم جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی این بازارچه را به آن‌ها بهتر معرفی کنیم. همچنین درصدد طراحی لوگو، سایت، صفحه و اپلیکیشن موبایل برای بازارچه اودلاجان هستیم. قطعا برای اجرایی شدن این اقدامات به زمان نیاز داریم تا بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تامین بودجه با هدف انجام اقدامات لازم برای این کار همکاری کنند.

محمودیان همچنین اعلام کرد: ما به کسبه این بازارچه قول داده بودیم تا شرایط گرفتن وام ۱۰۰ میلیون تومانی با بهره چهار درصد از صندوق کارآفرینی امید را برای آن‌ها فراهم کنیم. اکنون در حال پیگیری هستیم تا بعد از بازدید سرپرست صندوق کارآفرینی امید حوزه تهران از مغازه‌های بازارچه اودلاجان، پرونده متقاضیان وام را به آن‌ها بدهیم تا کسبه متقاضی وام در اولویت قرار بگیرند.

او درباره این‌که چه تضمینی وجود دارد که کسبه بازار مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را برای صنایع دستی هزینه کنند، توضیح داد: کسانی که ما معرفی می‌کنیم قرار است این مبلغ را برای تجهیز فروشگاه‌های صنایع دستی یا خریدن محصول هزینه کنند. از طرفی این اقدام با نظارت معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی انجام می‌شود.

مدیرکل صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی درباره این‌که بسیاری از افراد از سختی‌های مراحل دریافت وام گلایه دارند، معاونت صنایع دستی چه کمکی می‌تواند برای تسهیل روند گرفتن وام به کسبه بازار کند؟ توضیح داد: ما در این زمینه رایزنی‌های بسیاری انجام دادیم، اما نمی‌توانیم در ضوابط و مقررات صندوق کارآفرینی امید دخالت کنیم، در عین حال تاکید کردیم مقررات، سخت و دست و پاگیر نباشند تا فعالان این حوزه بتوانند از آن استفاده کنند.

محمودیان با بیان این‌که قرار است نمایشگاه صنایع دستی که هر سال همزمان با روز جهانی صنایع دستی در ۲۰ خردادماه برگزار می‌شد، امسال اول تا هفتم شهریورماه برگزار شود، گفت: در نمایشگاه صنایع دستی امسال تصمیم داریم غرفه‌ای را به معرفی بازار اودلاجان اختصاص دهیم تا کسبه بتوانند با در اختیار قرار دادن اطلاعات بیشتر به بازدیدکنندگان، بازارچه دائمی صنایع دستی اودلاجان را معرفی کنند.

او همچنین با بیان این‌که شهرداری منطقه ۱۲ با معاونت صنایع دستی برای راه‌اندازی این بازارچه همکاری خوبی داشته است، افزود: ما به کمک‌ها و همکاری‌های شهرداری این منطقه امیدواریم تا این بازارچه به رونقی که مد نظر ماست برسد. با توجه به صحبت‌هایی که با شهرداری شده، ماشین‌هایی که بازدیدکنندگان را در خیابان ۱۵ خرداد جابه‌جا می‌کنند تا جلوی بازارچه اودلاجان هم می‌آیند و این موضوع دسترسی به اودلاجان را برای مردم آسان‌تر می‌کند.

مدیرکل صادارت صنایع دستی و هنرهای سنتی در پاسخ به این‌که به نظر می‌رسد بیشتر صنایع دستی استان اصفهان در اودلاجان عرضه می‌شود، چه برنامه‌ای دارید که صنایع دستی استان‌های دیگر هم در این بازارچه عرضه شوند؟ گفت: قرار بود در این بازارچه صنایع دستی ۳۱ استان عرضه شود. با همه استان‌ها نیز مکاتبه کردیم و درباره بازارچه‌ای که در پایتخت کشور آمادگی عرضه ‌محصولات هنرمندان استان‌های مختلف را دارد، اطلاع‌رسانی کردیم که متاسفانه آن‌ها استقبال خوبی نکردند؛ اما استان اصفهان در این زمینه پیشگام بود. ما سعی می‌کنیم در فاز دوم اودلاجان از تولیدکنندگانی که مایل هستند از این فرصت استثنایی استفاده کنند، دعوت کنیم.

بازارچه اودلاجان به‌عنوان نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی پایتخت، مهرماه سال گذشته افتتاح شد و در حال حاضر صنایع دستی از جمله نقاشی روی شیشه، سفال، قلم‌زنی، مس، فیروزه‌کوبی، میناکاری، رودوزی‌های سنتی، ترمه و حکاکی روی سنگ در این بازارچه عرضه می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید