وابستگی معیشت ۵ میلیون نفر از جمعیت کشور به مراتع

    کد خبر :548465

کارشناس دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بااشاره به وابستگی معیشت ۹۳۹ هزار خانوار یعنی ۵ میلیون نفر از جمعیت کشور به مراتع گفت: خوشبختانه با بارش خوب امسال نیمی از مراتع به ویژه در مناطق مرکزی کشور وضعیت متعادلی دارند.

علیرضا میرسعیدی در یک برنامه رادیویی با اشاره به مأموریت اصلی دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: وظیفه این دفتر، نظارت بر اجرای شیوه نامه فنی و اجرایی ضوابط و شرایط بهره‌برداری از مراتع کشور است.

وی با بیان اینکه کلیه سیاست‌ها و برنامه‌های دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها بر اساس مشارکت بهره‌برداران واقعی طراحی شده است، افزود: بحث ممیزی و تنسیق مراتع بر اساس پروژه‌ها، از زمان انقلاب تا اکنون در حال اجرا است و صدور مجوزها و طراحی برنامه‌ها نیز با این روش انجام می‌شود.

کارشناس دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به فضای حاکم بر کشور در قبل از انقلاب در حوزه منابع طبیعی گفت: بعد از انقلاب بحث‌های ممیزی مراتع و شناسایی بهره‌برداران واقعی از مراتع مطرح شد که تاکنون نیز ادامه داشته است و از حدود ۸۵ میلیون هکتار مرتع موجود در کشور، ۷۷ میلیون هکتار ممیزی شده و هم اکنون ۹۳۹ هزار خانواده به عنوان بهره‌برداران شناسایی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، کارشناس دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها با اشاره به نقش مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی گفت: معیشت ۹۳۹ هزار خانوار یعنی ۵ میلیون نفر از جمعیت کشور وابسته به مراتع است و نسبت به مراتع احساس تعلق دارند البته رقابت‌ها و تخلفاتی هم صورت گرفته است که مراجع نظارتی با آن برخورد می‌کنند. بیشتر مردم با رعایت فرهنگ صرفه‌جویی می‌توانند به حفظ منابع طبیعی کشور کمک کنند.

به گفته میرسعیدی بیش از ۹۹ درصد عرصه‌های مرتعی توسط مردم و بخش خصوصی بهره‌برداری می‌شود و دولت نیز بر اساس مقررات و آئین‌نامه‌های موجود بهره‌برداران را شناسایی و مجوزهایی را صادر می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: با بارندگی‌های امسال اکثر مراتع کشور در حالت شکوفایی قرار گرفته‌اند و شاهد حضور گونه‌های مختلف گیاهی در عرصه‌های مرتعی هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید