رویترز: عربستان نتوانسته کاهش تولید نفت ایران را جبران کند

    کد خبر :548286

خبرگزاری رویترز با انتشار تحقیقی اعلام کرد که تحریم‌های دولت آمریکا به اوپک لطمه زده و از سوی دیگر تولید عربستان برای جبران کاهش تولید نفت ایران در بازار کافی نبوده است.

براساس این گزارش تحقیقاتی، ۱۴ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» در ماه می، روزانه ۳۰.۱۷ میلیون بشکه نفت تولید کردند که در مقایسه با ماه قبل از آن یعنی آوریل، ۶۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد که این رقم از سال ۲۰۱۵ تاکنون بی سابقه است.

بنا بر این گزارش، عربستان سعودی تحت فشار دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تولید نفت خود را افزایش داده اما همچنان کمتر از سطحی که در اوپک بر سر آن توافق شده، نفت تولید می‌کند.

یک منبع آگاه در صنعت نفت که میزان تولید اوپک را رصد می‌کند، اظهار داشت: ما شاهدیم که عرضه نفت اوپک به پایین‌ترین سطح طی چند سال اخیر رسیده، ماه جاری نیز افزایشی در عرضه نفت رخ نداده و بسیاری از کشورها نفت کمتری عرضه کرده اند.

هر چند عرضه نفت کم شده ولی بهای آن از بشکه‌ای ۷۵ دلار در ماه آوریل به ۶۸ دلار کاهش یافته که این مساله ناشی از نگرانی‌ها در خصوص مناقشه تجاری آمریکا و چین است.

یکی از هیأت‌های عضو اوپک اعلام کرد: تولیدکنندگان شاید برای تأمین نیازهای آسیا تولید خود را تغییر دهند اما به طور کلی افزایشی در تولید نفت حاصل نخواهد شد.

اعضای اوپک، روسیه و سایر کشورهایی که عضو اوپک نیستند در ماه دسامبر سال گذشته میلادی توافق کردند تا از اول ژانویه ۲۰۱۹ عرضه نفت خود را در مجموع ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند. سهم اوپک از این رقم ۸۰۰ هزار بشکه است که ایران، لیبی و ونزوئلا از اجرای آن معاف هستند.

آمریکا علیه نفت ایران و ونزوئلا تحریم وضع کرده و در همین حال تعطیلی یک خط لوله در نیجریه باعث کاهش تولید نفت اوپک شده است. عربستان با ۲۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر، تولید خود را به ۱۰.۰۵ میلیون بشکه افزایش داده که هنوز با سهم ۱۰.۳۱۱ میلیون بشکه آن در اوپک فاصله دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید