آینده روشن در انتظار انرژی پاک

    کد خبر :54828

تکلیفی که بر دوش وزارت نیرو در حوزه تجدیدپذیر ها گذاشته شده نصب ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک در کشور طی پنج سال است که با توجه به استقبال خوب بخش خصوصی از این انرژی به نظر می رسد که وضعیت این انرژی در سال های آتی بسیار مطلوب خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در سال ۹۴ که اوج حرکت تجدیدپذیرها بود ۱۴ مگاوات نیروگاه نصب شد در سال ۹۵ توسعه تجدیدپذیرها به ۱۰۰ مگاوات رسید در سال جاری تا کنون ۱۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده یا در آستانه بهره‌برداری است و حدود ۸۰۰ مگا وات نیروگاه در حال ساخت است و تا پایان سال نیز طبق وعده های داده شده حدود ۱۰۰۰ مگاوات ظرفیت در تجدیدپذیرها افزایش خواهد یافت.

قیمت گذاری تجدیدپذیرها امروزه در دنیا کاهش پیدا کرده اما تنوع زیادی در قیمت‌ها است مثلاً در کشور چین آخرین مناقصه حدود ۸ سنت بر کیلو وات ساعت، در ابوظبی حدود ۲.۵۵ و در دبی که نزدیک ابوظبی قرار گرفته حدود ۷.۵ سنت بر کیلووات ساعت است این تفاوت‌ها محل تأمل است که طبق گفته های صادق زاده مدیرعامل شرکت ساتبا نبایست با بی تدبیری باعث قطع کردن دست مردم از توسعه تجدیدپذیرها شده و اجازه دهیم انحصار چند شرکت در این حوزه اقتصادی شکل بگیرد؛ این کار خطرناک‌ترین اتفاق ممکن است.

وی معتقد است بزرگ‌ترین خدمتی که دولت می‌تواند انجام دهد آن است که کمترین مداخله در یک فرآیند اقتصادی را داشته باشد مگر در قسمت‌هایی مثل صدور پروانه احداث، انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق و در نهایت پرداخت صورت حساب‌های خرید برق که گریزی از آن نیست.

مدیرعامل ساتبا با بیان اینکه ایران کشوری است که هزینه تمام شده انرژی حاصل از سوخت فسیلی آن ۱۲ سنت بر کیلو وات ساعت است، می گوید این در حالی است که از این مبلغ فقط ۱.۵ سنت بر کیلووات ساعت را از مردم دریافت می‌کنیم و جزو معدود کشورهایی هستیم که برای سوخت فسیلی یارانه گسترده پرداخت می‌کنیم.

آنچه که اکنون در باره تجدیدپذیر ها مطرح می شود این است که امروزه تجدیدپذیرها قطعاً مقرون به صرفه تر از فسیلی‌ها هستند و اگر ما شهامت قطع پرداخت یارانه به سوخت‌های فسیلی را داشته باشیم دیگر نیازی به پرداخت یارانه به انرژی‌های تجدیدپذیر نیز نخواهد بود و مطمئناً بخش خصوصی بدون نیاز به حمایت دولت هموارتر از همیشه می‌تواند توسعه تجدیدپذیرها را به عهده بگیرد.

در حال حاضر بخش خصوصی بدون اینکه کمکی از جانب دولت کمکی داشته باشد خطوط تولید تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در حال راه اندازی دارد لذا بهترین روش برای توسعه تجدید پذیر ها روندی است که بیشترین تعداد مردم درگیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر شوند، لذا بیشترین مشارکت مردمی بیشترین موفقیت را در بر خواهد داشت و این موضوع در یکی از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری با عنوان مردمی کردن اقتصاد تاکید شده است.

به طور کلی مقبولیت انرژی‌های تجدیدپذیر به شدت افزایش پیدا کرده و به صورت یک مطالبه جدی درآمده به طوری که طی دو سال اخیر به همت مجلس و دولت اتفاقی افتاده که هنوز اندکی زمان نیاز است تا میوه آن را بچینیم. خرید تضمینی برق، بیست ساله شدن دوره خرید، توسعه تکنولوژی، متنوع شدن قیمت‌ها و افزایش سطح آن‌ها و ثبات گرفتن نهاد متولی تجدیدپذیرها از اقدامات مهم در دو سال اخیر بوده است

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید