مشاور معاون وزیر بهداشت مطرح کرد؛

سهم ۸۹ درصدی سیل و زلزله در مخاطرات ایران

    کد خبر :548012

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا، گفت: در سال های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰، سیل با ۶۱ درصد و زلزله با ۲۸ درصد بیشترین مخاطرات رخ داده بودند.

محمد اسماعیل مطلق، در جلسه مدیریت بحران دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی قطب جنوب غرب کشور، اظهار داشت: ایران طی سال‌های ۲۰۱۳- ۱۹۹۴ جزو ۱۰ کشور نخست از نظر تعداد جمعیت تحت تأثیر مخاطرات طبیعی بوده و در سال ۲۰۰۹ از نظر مرگ ناشی از بلایا دارای سطح خطر؛ دارای رتبه ۸ از ۱۰ بوده است.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا، ادامه داد: در بلایای طبیعی، بیشترین صدمه به مناطق محروم و افراد داری وضعیت اقتصادی، اجتماعی پایین وارد می‌شود و گروه‌های آسیب پذیر در بلایا شامل مادران باردار، کودکان، سالمندان، معلولین و بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص هستند.

وی گفت: بررسی مقایسه مرگ و میر زلزله بم و مرگ و میر عادی ۵ ساله این شهرستان نشان می‌دهد، موارد مرگ در زمان زلزله نسبت به موارد مرگ ۵ ساله، بیش از ۵ برابر افزایش در کل موارد مرگ و موارد مرگ زنان باردار افزایش ۱۰ برابری داشته است و به همین ترتیب در مورد کودکان زیر ۵ سال نیز صدق می‌کند که افزایشی در حدود ۱۶۰ درصدی داشته است.

مطلق در ادامه به آمار مرگ و میر و آسیب‌های جسمی وارده به جمعیت آسیب دیده در سیل اخیر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در این حوادث ۲۱۹۳ نفر مصدوم و ۸۵ نفر فوت کرده‌اند. در حادثه مذکور در بخش سلامت به ۱۳۴۰ خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی آسیب وارد شد.

وی در ادامه به مهم ترین وظایف دفتر مدیریت کاهش خطر بلایا اشاره کرد و گفت: ارتقای ایمنی سازه‌ای و غیر سازه ای واحدهای بهداشتی، تقویت سامانه‌های پشتیبانی عملیات پاسخ در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تقویت زیرساخت‌های ژئو انفورماتیک مدیریت خطر بلایا، اجرای کشوری سامانه ثبت وقوع و پیامدهای بلایا، تدوین و اجرای برنامه مانورهای میدانی و دور میزی از مهمترین وظایف است.

به گزارش مهر ،مطلق به اقدامات حوزه‌های مختلف عملیاتی بخش بهداشت از جمله سلامت روان، سلامت محیط و کار، جمعیت و سلامت خانواده، تغذیه و پیشگیری از بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در تمامی سطوح به ویژه کارشناسان بهداشت شاهد هیچ‌گونه شیوع بیماری واگیر دار در مناطق درگیر سیل نبوده‌ایم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید