راشاتودی: مولر به دموکرات‌های کنگره سیگنال فرستاد که باید ترامپ را استیضاح کنند

    کد خبر :547876

افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی اظهارات رابرت مولر مبنی بر ناتوانی از اعلام جرم علیه رئیس‌جمهور آمریکا را پیامی به کنگره مبنی بر لزوم آغاز فرایند استیضاح ترامپ می‌دانند.

«رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده تحقیقات حول ارتباط تیم انتخاباتی «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا با روسیه، شامگاه گذشته (چهارشنبه) ضمن استعفا از سمت خود، گفت که به دلایلی نمی‌توانسته در گزارش خود ترامپ را مجرم اعلام کند.

وبگاه شبکه «راشاتودی» با اشاره به واکنش‌های افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی به اظهارات مولر مبنی بر ناتوانی از متهم‌کردن رئیس‌جمهور آمریکا، تحلیل کرد: «این اظهارات… سیگنالی به دموکرات‌های کنگره است مبنی بر اینکه آنها باید فرایند استیضاح ترامپ را آغاز کنند».

رسانه‌های آمریکایی شامگاه گذشته گزارش دادند که بر اساس سندی که برای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا ارسال شده، 34 نماینده دموکرات خواستار استیضا ح رئیس جمهور آمریکا شده‌اند.

این در حالی است که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، که خود نیز از اعضای ارشد حزب دموکرات است، در برابر این خواسته‌ها برای استیضاح ترامپ مقاومت می‌کند. پلوسی دلیل مقاومت را اینگونه بیان می‌کند که ترامپ خودش هم خواستار استیضاح است تا بتواند بی‌گناهی‌اش را اثبات کند.

مولر که شب گذشته در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد گفت گزارش وی دو بخش دارد که بخش نخست آن تلاش‌های روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات بوده و بخش دیگر عدم وجود توطئه گسترده برای متهم کردن است.

بامداد دوشنبه پنجم فروردین بود که «ویلیام بار» وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا خلاصه‌ای ۴ صفحه‌ای از گزارش مبسوط مولر به کنگره ایالات متحده ارسال کرد که در آن تاکید شده بود هیچ مدرکی دال بر تبانی و ارتباط آگاهانه تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه نیافته و مدارک کافی برای اعلام جرم علیه وی وجود ندارد.

بعد از کشمکش‌های طولانی درباره تحقیقات مولر در خصوص ادعای دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با مسکو، روز شنبه ۳ فروردین بود که این تحقیقات کامل و گزارش نهایی آن به دادستان کل تحویل داده شد.

تحقیقات مولر که از حدود دو سال پیش آغاز شده بود، حدود ۲۵ میلیون دلار خرج روی دست دولت آمریکا گذاشته و در جریان آن ۱۹ وکیل، ۴۰ مامور ویژه و تحلیلگر اف‌بی‌آی حضور داشتند. مولر همچنین در جریان تحقیقات خود حدود ۲۸۰۰ احضاریه، ۵۰۰ حکم بازرسی و ۱۳ درخواست ارائه مدرک از دولت‌های خارجی صادر کرده بود. از ۵۰۰ نفر نیز مصاحبه حضوری به‌ عمل آمد.

روزنامه «نیویورک تایمز» اما به نقل از برخی از اعضای تیم مولر نوشته بود که آنها معتقدند خلاصه منتشر شده از سوی «ویلیام بار» وزیر دادگستری آمریکا، یافته‌های این گزارش را به‌طور کافی ارائه نمی‌کند بلکه اصل گزارش مولر و انتشار آنها می‌تواند برای ترامپ زیان‌بارتر و آسیب‌زننده‌تر باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید