پایان ائتلاف؛ علی لاریجانی چگونه باید در سیاست باقی بماند؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۵۶
    کد خبر :547834

سلیمی نمین گفت: آقای لاریجانی نیازمند ترمیم روابط خود با اصولگرایان است که در این وادی باید به طور سنجیده ای گام بردارد.

 محمدرضا عارف بعد از انتخابات هیأت رئیسه سال چهارم مجلس نقطه پایانی بر ائتلاف اصلاحات، اعتدال و اصولگرایان میانه رو گذاشت و اعلام کرد «از این پس مستقل وارد صحنه انتخابات می شویم».

عباس سلیمی نمین معتقد است: این رویکرد جدید اصلاح طلبان به نفع شان تمام می شود اما اصولگرایان میانه و اعتدالی ها ضرر می بینند.

وی افزود: منافع حضور مستقل اصلاح طلبان در عرصه سیاسی و انتخابات بیشتر از معایبش است. اصلاحات با تفکر و اندیشه ای مشخص می خواهد به اهدافی برسد، در حالیکه اعتدال خیلی دارای تفکر و اندیشه نیست بلکه تنها برخورداری از امکانات دستش را باز می کند یا آن را در موقعیت بالاتری قرار می دهد.

به گزارش نامه نیوز:این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: اگر اصلاحات از این پس متکی به تفکر اصیل خود باشد و با همین رویکرد به صحنه رقابت های سیاسی بیاید مقداری شفافیت های فکری بیشتری خواهد داشت و موقعیتش در رقابت های فکری تقویت می شود. موضوعی که چندسالی است اصلاحات از آن فاصله گرفته و آسیب های جدی از آن خورده است.

وی درباره سرنوشت جریان اعتدال بعد جدایی از اصلاحات اظهار کرد: جریان اعتدال مجبور می شود مقداری گرایش فکری پیدا کند یا او هم به دنبال ترویج یک فکر و اندیشه باشد که البته فکر می کنم خیلی در این حوزه توفیق پیدا نکند چون مبانی فکری خیلی روشنی نداشته و بعید هم می دانم در آینده به مبانی فکری دست پیدا کند بنابراین جریان اعتدال در جدایی از اصلاحات زیان خواهد دید و موقعیتش را در عرصه سیاسی تا حد زیادی از دست خواهد داد.

سلیمی نمین درباره سرنوشت اصولگرایان میانه رو با محوریت علی لاریجانی بعد جدایی از جریان اصلاحات گفت: نیروهای آقای لاریجانی به گونه ای عمل کردند که از دو جریان دولت و اصلاحات امتیازاتی دریافت کنند. اگر این رابطه ائتلافی به هم بخورد، آنها از جنبه سهم خواهی دور خواهند شد و ناچار به تشکیل حزب می شوند.

وی افزود: نیروهای آقای لاریجانی تا به حال حاضر نشدند هزینه کار فکری و حزبی را پرداخت کنند، به هم خورد ائتلاف آنها با اصلاحات موجب می شود آقای لاریجانی به دنبال ایجاد تشکیلاتی حزبی برود تا این تشکیلات در قالب اندیشه خود را به جامعه عرضه کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این تحلیل که شرط پیروزی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری، تکرار وضعیتی است که برای روحانی پیش آمد و او توانست بدنه اجتماعی اصلاحات را به عاریه بگیرد، بیان کرد: موقعیت آقای لاریجانی در بخشی از اقشار جامعه رشد داشت و نزد برخی از جریانات اصولگرا لطمه خورد بنابراین آقای لاریجانی ناگزیر خواهد شد که با برخی جریانات دیگری خارج از اصولگرایی پیوند بخورد اما اگر این اتفاق موقعیت آقای لاریجانی را در جریان اصولگرایی با چالش بیشتری مواجه می کند.

سلیمی نمین تأکید کرد: آقای لاریجانی در دو سال آینده تا انتخابات ریاست جمهوری باید تلاش جدی به عمل آورد تا بتواند یک پایگاه ثابت و مشخصی را به لحاظ سیاسی برای خودش رقم بزند. آن پایگاه ثابت و مشخص قطعا باید در میان اصولگرایان باشد، لذا آقای لاریجانی نیازمند ترمیم روابط خود با اصولگرایان است که در این وادی باید به طور سنجیده ای گام بردارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید