کشف راهی جدید برای تسریع ساعت تکوینی سلول های عضلانی قلبی

    کد خبر :547831

در سال‌های اخیر محققان توانسته اند سلول‌های پوستی یا خونی را با استفاده از فناوری سلول بنیادی به سلول های دیگری با توانایی نورون و یا سلول قلبی تبدیل کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول‌های بنیادی، تبدیل سلول‌های پوستی به سایر سلول‌های دارای عملکرد شامل تبدیل شدن آنها به سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) که ویژگی‌هایی شبیه با سلول‌های بنیادی جنینی دارند و سپس تحریک آنها برای تبدیل شدن به سلول‌های بالغ است.

اما این فرایند طبق یک ساعت نامرئی انجام می‌شود که محققینی که قصد تولید سلول‌های شبه بالغ مورد نیازشان را دارند، علاقمند به تسریع این فرایند هستند که این امر برای اهداف مختلفی از تست داروها گرفته تا پیوند این سلول‌ها برای ترمیم آسیب‌ها یا درک بهتر زیست شناسی پایه صورت می‌گیرد.

این امر می‌تواند از طریق یک ترکیب مورد تأیید FDA موسوم به اسید پلی این وزین-پلی سیتیدیلیک یا pIC اتفاق بیافتد که یک مولکول RNA دو رشته‌ای است که سیستم دفاعی ذاتی سلول را فعال می‌کند.

این ترکیب به طور معمولی برای تقویت واکسن‌ها و شیمی درمانی استفاده می‌شود. محققین دانشگاه ویسکونزین-مادیسون دریافته‌اند که اضافه کردن pIC به سلول‌های بنیادی پرتوان القایی که متحمل تمایز به سلول‌های عضلانی قلبی می‌شوند، موجب تسریع بلوغ سلولی می‌شود.

مطالعات بی شمار صورت گرفته معمولاً منجر به تولید کاردیومیوسیت های نابالغی شده‌اند که قابلیت انقباضی قوی ندارند اما استفاده از pIC موجب تولید کاردیومیوسیت هایی از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی شد که قابلیت انقباضی بالایی دارند، ویژگی‌های الکتریکی را در قالب انقباض نشان می‌دهند و ویژگی‌های متابولیکی مانند کاردیومیوسیت های طبیعی دارند.

به عقیده محققین این سلول‌های قابلیت استفاده در تست‌های دارویی، مطالعات قلبی پایه و حتی سلول درمانی را دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید